به گزارش روز سه شنبه ايرنا، حسين سالار آملي در نشست اعضاي كميته اوليه نظارت و هماهنگي بر ارتقاي 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر به ترازهاي بين المللي افزود: اكنون يك درصد توليد علم دنيا توسط كشور ما صورت مي گيرد كه با افزايش همكاري هاي بين المللي با دانشگاههاي معتبر دنيا مي توانيم ضمن كاهش هزينه هاي پژوهش، سهم خود را در توليد علم دنيا افزايش دهيم.
وي اضافه كرد: كشورهاي راهبردي و اولويت دار در زمينه همكاري هاي علمي مشخص شده اند و بر اين اساس چين، روسيه،آلمان، فرانسه، اتريش، ژاپن و كره جنوبي كشورهاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري هاي علمي هستند.
رئيس مركز همكاري هاي علمي و بين المللي وزارت علوم افزود: كشورهاي همسايه و همجوار و كشورهاي مسلمان نيز در اولويت همكاري هاي علمي ايران قرار دارند و در همين راستا اكنون دو هزار و 500 دانشجوي عراقي در دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا در ايران در حال تحصيل هستند.
قائم مقام وزير علوم در اموربين الملل اظهار داشت: افزايش همكاري هاي دانشگاهي بين المللي تاثير مثبتي در ماندگاري نخبگان علمي در كشور دارد و به استفاده بهتر از ظرفيت نخبگان ايراني خارج از كشور نيز كمك مي كند.
وي با اشاره به مراحل نهايي ايجاد دوره مشترك دكترا توسط دانشگاه صنعتي اميركبير با دانشگاه هاي ماستريخت و دلفت هلند و دانشگاه صنعتي خواجه نصير با دانشگاه كايست كره جنوبي گفت: تا پايان دولت يازدهم ايجاد 10 دوره مشترك با دانشگاه هاي معتبر خارجي هدف گذاري شده است.
قائم مقام وزير علوم در اموربين الملل افزود: در سفر اخير هيئت ايراني به تركيه، درمورد تاسيس دانشكده حافظ در زمينه علوم اجتماعي با مشاركت دانشگاه علامه طباطبايي در دانشگاه استانبول توافق شد.
وي تاسيس دانشگاه مشترك در سلمانيه عراق با مشاركت دانشگاه صنعتي اصفهان و ايجاد آزمايشگاه بيوتكنولوي در دانشگاه دولتي لبنان توسط دانشگاه شهيد بهشتي را از جمله اقدامات بين المللي صورت گرفته در سال هاي اخير در زمينه ديپلماسي علمي نام برد.
سالار آملي در ادامه با اشاره به اينكه هر كدام از نظام هاي رتبه بندي بين المللي معيارهاي خاصي را در زمينه آموزش و پژوهش اولويت رتبه بندي خود قرار مي دهند گفت: در زمينه انتخاب دانشگاه ها و مراكز پژوهشي كشور در طرح ارتقاي 5 دانشگاه و 5پژوهشگاه برتر به ترازهاي بين المللي بايد به همه اين رتبه بندي ها به صورت تركيبي توجه كنيم.
وي در تشريح نظام هاي رتبه بندي بين المللي افزود: نظام رتبه بندي كيو اس محور شاخص خود را هدايت تحصيلي دانشجويان براي ادامه تحصيل در مراحل بالاتر، نظام رتبه بندي شانگ هاي، اعضاي هيئت علمي و محققان داراي جايزه نوبل و مدال فيديز، نظام رتبه بندي لايدن به كيفيت مقالات پژوهشي، نظام رتبه بندي تامسون رويترز به تعداد مقالات پژوهشي و فعاليت هاي بين المللي را محور رتبه بندي دانشگاههاي دنيا قرار مي دهند.
قائم مقام وزير علوم در اموربين الملل گفت: در سال هاي اخير جايگاه دانشگاه هاي ايراني در نظام رتبه بندي لايدن ارتقا يافته است زيرا تعداد مقالات برتر دانشگاه ها افزايش پيدا كرده و در كنار رشد كمّي شاهد رشد كيفي نيز بوده ايم كه بايد اين مسير را تداوم ببخشيم.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، وي تاكيد كرد: بايد همكاري هاي بين المللي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از سطح رفت و آمد وامضاي تفاهم نامه به مراحل بالاتري ارتقا يابد.
فراهنگ**9187**1027**دريافت كننده: حميدرضا بازگشا**انتشار دهنده:محمدجواددهقاني
قائم مقام وزير علوم:
نيازمند برنامه ريزي براي ارتقاي دانشگاه ها در رتبه بندي هاي بين المللي هستيم
۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
کد خبر:
82280106
تهران-ايرنا- قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل با اشاره به ارتقاي جايگاه دانشگاه هاي ايران در رتبه بندي هاي بين المللي در سه سال اخير گفت: حضور دانشگاهها در رتبه بندي هاي بين المللي يك ضرورت است و بايد براي ارتقاي جايگاه آنها در رتبه بندي هاي بين المللي برنامه ريزي كنيم.