هیچ تسهیلاتی در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حذف نشده است

تهران - ایرنا - معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با اطمینان اعلام می كنیم كه هیچ تسهیلات و خدماتی در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حذف نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سعید عندلیبی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تمامی تسهیلات و امكانات موردنیاز خانواده بزرگ ایثارگران در این قانون دیده شده و نه تنها هیچ تسهیلاتی از آن كاهش نیافته بلكه برخی از تسهیلات و امكانات برای ایثارگران نیز اضافه شده است.
وی با بیان اینكه تعداد از ایثارگران و خانواده های شهدا نگرانی جهت اجرای این قانون از نظر كاهش یا حذف برخی از خدمات را دارند، اظهار داشت: با اطمینان می گویم كه جامعه ایثارگر و خانواده شهدا نباید نگرانی داشته باشند چون تسهیلاتی حذف نشده و حتی اقداماتی صورت گرفته كه امكانات بیشتری نیز در اختیار آنان قرار گیرد.
عندلیبی با بیان اینكه نگاه بنیاد شهید در راستای اجرای این قانون توزیع عادلانه خدمات به ایثارگران است،‌ افزود: قانون فعلی جامع خدمات رسانی به ایثارگران از سال 93 در كشور به صورت آزمایشی اجرایی شده و تا دی ماه امسال به حالت آزمایشی آن به پایان می رسد، دارای 76 ماده است كه با اصلاحات انجام شده و تجمیع برخی از قوانین كه مشابه هم بودند اكنون به 65 ماده رسیده است.
وی تصریح كرد: طبق برنامه زمان بندی قرار است دهم آبان ماه لایحه اصلاح قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران تقدیم دولت شود اما چون مطمئن هستیم تا دی ماه كه زمان اجرای آزمایشی این قانون است به نتیجه نمی رسد، درخواست تمدید یكساله آزمایشی قانون را داده ایم.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یكم آذرماه نیز لایحه تمدید یكساله این قانون را به مراجع ذیربط ارائه می دهیم اما در مجموع ممكن است سال 1397 قانون جدید با اصلاحات انجام شده به طور كامل اجرایی شود.
وی با بیان اینكه با این قانون بار مالی ارائه خدمات به ایثارگران در بنیاد شهید افزایش می یابد، ادامه داد: تمام تلاش این نهاد ارائه خدمات مطلوب و عادلانه به ایثارگران است.
عندلیبی خاطرنشان كرد: این قانون دارای فصل های مختلف بهداشت و درمان، مسكن، اشتغال و استخدام، معیشت و رفاه و فرهنگی است و تمامی خدمات به ایثارگران در این فصل ها گنجانده شده است.
وی درباره این قانون و اصلاحاتی كه در آن انجام شده است به صورت مبسوط توضیحاتی را ارائه داد و گفت: در آستانه اتمام دوره آزمایشی و چهارساله این قانون هستیم به همین منظور بنیاد شهید به عنوان متولی اصلی آن اقدامات لازم برای اصلاح و بازنگری قانون انجام داد.
وی اضافه كرد: شروع اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از نیمه اول سال 1393 بود اما چون موضوع اصلاح و بازنگری زمان بر و پیچیده بود به همین منظور یك كمیته تخصصی تشكیل داده شد.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید ادامه داد: با توجه به اینكه موضوع بازنگری نیز به معاونت حقوقی این نهاد واگذار شد ما دو نگاه برای اصلاح آن داشتیم كه یكی تشكیل كارگروه داخلی و دیگری دعوت از سازمان های متولی نظیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ستاد كل نیروهای مسلح و وزارت دفاع بود.
وی با بیان اینكه تاكنون 45 جلسه توسط كاگروه تخصصی برگزار شده است، تصریح كرد: با تشكیل این كارگروه و اعضای جدید آن موفق شدیم اشكالات را كاهش و قانون را به روز برسانیم.
عندلیبی افزود: توانمندسازی ایثارگران یكی از مباحثی است كه در این قانون آمده و نگاه ما این است كه ایثارگران باید توانمند شوند و بنیاد شهید فقط كمك های فرهنگی و معنوی به آنها داشته باشند.
وی رویكرد توزیع عادلانه خدمات و امكانات را از دیگر برنامه های این قانون عنوان كرد و گفت: رویرد این كارگروه تخصصی این است كه تسهیلات، امكانات و خدمات به سمت خود ایثارگران سوق داده شود و به عنوان نمونه در پرداخت شهریه فقط به فرزندان شاهد و ایثارگر خدمات ارائه نشود بلكه خود ایثارگران نیز از این خدمات بهره مند شوند.
وی خاطرنشان كرد: در بازنگری و اصلاح قانون ما به مطالبه ایثارگران توجه جدی داریم،‌حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی كه فراكسیون یكصد نفره از ایثارگران را دارند، به این موضوع توجه خاصی دارند و ما به طور قطع به متن قانون پایبند خواهیم بود.
معاون حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه ایثارگری با وجود خلاها و مشكلات، اما قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را قبول دارند اما ما اشكالات آن را رفع كردیم و در فصل معیشت و آموزش نیز تسهیلات بیشتری را به ایثارگران ارائه می دهیم.
وی یكی دیگر از نگرانی جامعه ایثارگران و خانواده شهدا را قانون احكام دائمی برنامه های توسعه ای و لایحه برنامه ششم در راستای اجرای این قانون جامع دانست و گفت: احكام دائمی برنامه های توسعه ای با 50 ماده توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفته كه این موضوع نیز در حال بررسی است.
عندلیبی اظهار داشت: این موضوع به شورای نگهبان ارجاع داده شد كه ایراد اصل 85 به آن گرفته شد چون لایحه 50 ماده بود و ما 70 ماده را به آن اضافه كردیم اعلام كردند كه این موضوع با این اصل مغایرت دارد پس به همین دلیل با رفع اشكالات به همان 50 ماده برگردانده شد.
وی با بیان اینكه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال 91 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، افزود: شورای نگهبان اعلام كرده كه دائمی شدن آن نیز باید توسط همان مجمع باشد و چون در احكام دائمی برنامه توسعه ای احكامی در مورد ایثارگران نیامده است، نگرانی ایثارگران این است كه چون این بخش حذف شده ممكن است در ارائه خدمات، برخی از تسهیلات نیز حذف شود.
وی با اطمینان كامل اعلام كرد كه در ارائه خدمات به ایثارگران هیچ امتیازی حذف نشده و تمام خدمات به آنان ارائه خواهد شد اگرچه احكام در لایحه آن حذف شده اما به معنی حذف خدمات به ایثارگران نیست.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید گفت: تمام خدمات در بخش مسكن، بهداشت و درمان ، تسهیلات استخدامی، اداری و اشتغال و معیشت و رفاه و حتی فرهنگی در جای خود باقی است و جامعه ایثارگران نباید هیچ نگرانی داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین در این قانون معافیت مالیاتی در بخش های دولتی و خصوصی، پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد از فرزندان شاهد و ایثارگر، تخفیف بلیط هواپیما ، استفاده از طرح حالت اشتغال، موضوع معیشت و رفاه، اعطای خودرو به جانبازان با محدودیت جسمی و حركتی، هدیه ازدواج، پرداخت به والدین شهدا فوت شده و دارای فرزند معلول و مطلقه و دیگر خدمات دیده شده است.
وی همچنین اضافه كرد: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز اقدامات پیش بینی شده كه در این قانون آمده است،‌ حتی سهیمه حج جامعه ایثارگری نیز از 10 به 15 درصد افزایش یافته است.
عندلیبی ابراز امیدواری كرد با اجرای دقیق این قانون كه اصلاحات خوبی در آن انجام شده است، رضایت جامعه ایثارگری و خانواده شهدا را در آینده شاهد باشیم.
براساس آمار بنیاد شهید، شمار جانبازان كشور 546 هزار و 108 تن است كه از این تعداد 320 هزار و 528 تن، جانباز زیر 25 درصد(59 درصد از جانبازان) به شمار می آیند و 225 هزار و 580 تن (41 درصد جانبازان) بیش از 25 درصد جانبازی دارند. همچنین 230 هزار شهید تقدیم انقلاب شده است.
اجتمام**7268
خبرنگار: مهناز بیرانوند
1418
انتشار: مریم برزآبادی