۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82280524
T T
۰ نفر

700 جراح مغز و اعصاب در ایران فعالیت دارند

۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82280524
700 جراح مغز و اعصاب در ایران فعالیت دارند

مشهد- ایرنا- رئیس انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران گفت: هم اینك 700 جراح مغز و اعصاب در سطح كشور فعالیت دارند كه نسبت به جمعیت ایران، این تعداد مناسب است.

دكتر حمید رحمتی روز سه شنبه در حاشیه نخستین كنگره جراحی عروق مغز و نخاع در مشهد در گفت وگو با خبرنگاران افزود: بر اساس استانداردهای جهانی به ازا هر 250 هزار نفر جمعیت باید یك جراح مغز و اعصاب فعالیت داشته باشد. این رقم در ایران یك جراح به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است.
وی ادامه داد: در ژاپن به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت یك جراح مغز و اعصاب وجود دارد كه كه بخشی از آنها در كارهای تحقیقاتی فعالیت دارند.
رئیس انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران گفت: سالانه 50 تا 60 جراح مغز و اعصاب در ایران دانش آموخته می شوند، این در حالی است كه وزارت بهداشت هنوز معتقد است كمبود جراح مغز و اعصاب داریم.
وی افزود: تعداد بالای جراحان مغز و اعصاب پیامد خوبی برای جامعه ندارد زیرا آنها بدنبال درمان و جراحیهایی می روند كه لزومی ندارد و در اصطلاح 'مریض تراشی' می كنند.
دكتر رحمتی ادامه داد: در كشورهایی مانند مصر، تركیه و انگلستان به دنبال افزایش تعداد جراحان مغز و اعصاب تدابیر لازم اندیشیده شده است.
وی در ادامه همچنین گفت: آمار دقیقی از سكته های مغزی در ایران موجود نیست و طبق اطلاعات فعلی شیوع سكته های مغزی در ایران پایین است.
رئیس انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران افزود: بر اساس آمار در كشورهای اسكاندیناوی سالانه حدود 40 نفر به ازا هر 100 هزار نفر جمعیت به خونریزیهای مغزی و سكته های مغزی مبتلا می شوند در حالی كه این آمار در ایران هفت به ازا هر 100 هزار نفر جمعیت است.
وی ادامه داد: شرایط اقلیمی و نژادی در كشورهای مختلف بر بیماریهای مختلف از جمله مغز و اعصاب دخیل است.
دكتر رحمتی در خصوص افزایش دریافتی جراحان مغز و اعصاب در جامعه نیز گفت: طرح این مساله درست نیست زیرا یك جراح مغز و اعصاب وقتی شروع به كار می كند 40 ساله است در حالی كه شروع سن كار در رشته های دیگر 20 سال می باشد.
وی افزود: از سوی دیگر جامعه ایران از مشكل فرهنگی در حوزه پزشكی رنج می برد بطوری كه هر پزشك كه پول بیشتری بگیرد متقاضی بیشتری دارد.
در نخستین كنگره بین المللی جراحی عروق مغز و نخاع همزمان با بیست و چهارمین كنگره میان دوره ای مغز و جراحی اعصاب 300 متخصص این حوزه از داخل و خارج كشور در رشته های جراحی مغز و اعصاب، داخلی اعصاب، اعصاب اطفال، گوش و حلق و بینی، علوم پایه اعصاب، روانپزشكی، نورو رادیولوژی، جراحی سر و گردن، غدد داخلی و پزشكان عمومی حضور دارند.
این كنگره تا ششم آبان ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه دارد.
خبرنگار: مریم انجیدنی **منتشركننده: مجید ملازاده
3027/1858/1772
۰ نفر