به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مجید شكوهی» روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران، با برشمردن ویژگی كارت های اعتباری در نظام بانكی جهان افزود: این كارت ها یكی از ابزارهای پرداخت الكترونیك به شمار می رود كه مشتریان می توانند به جای دریافت تسهیلات خُرد، از اعتبار ایجاد شده در كارت بارها از آن استفاده كنند در حالی كه وام های بانكی یكبار مصرف اند.
این فعال بانكی تاكید كرد: میزات تراكنش كارت های اعتباری در آمریكا بین 55 تا 60 درصد تراكنش كارت های بانكی را در بر می گیرد ضمن آنكه خرید با این كارت ها بیش از خرید با كارت های نقدی است.
وی افزود: در كشورهای اروپایی نیز این كارت ها رواج یافته و به طور میانگین 30 درصد از تراكنش كارت های بانكی در اتحادیه اروپا با كارت های اعتباری انجام می شود.
وی با یادآوری اینكه در تركیه سهم تراكنش های كارت اعتباری 37 درصد از كل تراكنش های بانكی در این كشور است، اظهار داشت: براساس اطلاعات سیستم شاپرك، در مردادماه امسال كارت های اعتباری در ایران كمتر از یك صدم درصد از كل تراكنش های بانكی را به خود اختصاص داده اند.
شكوهی با یادآوری اینكه كمتر از 10 درصد از معوقه های بانكی به بخش تسهیلات خُرد بانك ها باز می گردد، اظهار داشت: این آمار نشان می دهد افراد با سطح درآمدی متوسط و یا كم، تعهد بیشتری برای بازپرداخت به موقع وام های خود دارند.
وی درباره اینكه چرا برخی شعب بانكی كارت اعتباری صادر نمی كنند، گفت: شعب براساس میزان جذب منابع مالی، می توانند تسهیلات پرداخت كنند؛ هرچند این موضوع كه چند درصد از منابع بانك صرف تسهیلات كلان، خرد و یا متوسط شود، در سیاست های سالانه بانك ها تصمیم گیری می شود.
مدیرعامل این شركت، درباره اخذ ضمانت نامه از سوی بانك ها برای صدور این كارت ها نیز گفت: همان شرایطی كه بانك ها برای پرداخت تسهیلات تا سقف 500 میلیون ریال دارند، برای كارت های اعتباری نیز حاكم است.
وی با یادآوری اینكه بانك ملی ایران صدور كارت های اعتباری را از سال گذشته در این بانك كلید زده است، گفت: تاكنون 160 هزار كارت با اعتبار 100 میلیون ریال صادر شده كه 22 هزار فقره از آن مربوط به بخشنامه اخیر بانك مركزی درباره كارت های اعتباری مرابحه است.
شكوهی ادامه داد: همچنین تاكنون 10 هزار و 500 كارت اعتباری نقره ای (اعتبار 100 تا 300 میلیون ریالی) و سه هزار كارت طلایی (اعتبار 500 میلیون ریالی) در بانك ملی ایران صادر شده است.
وی با بیان اینكه اعتبارسنجی مشتریان و ارتقای سطح اعتباری آنها برعهده شعب بانكهاست، گفت: برای فراگیرتر شدن استفاده از این كارت ها و جلوگیری از نقدشوندگی آن نیاز است تا تمهیدات متنوعی دیده شود.
وی گفت: اگر میزان تراكنش كارت های اعتباری به حدود یك سوم تراكنش ها در شبكه بانكی كشور برسد، می توان امیدوار بود كه این كارت ها در تحریك تقاضا نقش موثر ایفا كند.
این فعال بانكی، با برشمردن برخی استانداردهای بین المللی درباره كارت های اعتباری اظهار داشت: برای نمونه لازم است بر این كارت ها سودی تعلق نگیرد بلكه بانك ها كارمزد پذیرندگی از فروشگاه هایی كه خرید انجام می شود، دریافت كنند.
شكوهی گفت: از آنجا كه هنوز شبكه كارت های اعتباری در ایران به طور كامل تحقق نیافته است، مشتری باید سود كارت را به بانك پرداخت كند در حالی كه باید فروشگاهی كه در حقیقت از پول بانك كالا می فروشد، كارمزد بانك را بپردازد.
وی در ادامه یادآورشد: با وجود پیشرفت های به دست آمده در زمینه توسعه بانكداری الكترونیك باید گفت هنوز بانكداری در ایران سنتی است و شعب بانك ها با كارت های اعتباری همچون تسهیلات خُرد برخورد می كنند كه این تفكر باید تغییر كند.
این فعال بانكی ادامه داد: لازم است روی محصول كارت اعتباری نیز تفكیك صورت گیرد زیرا اگر قرار است با این كارت ها مصارف روزانه مشتریان پوشش داده شود، نیازی به صدور كارت های 500 میلیون ریالی نیست.
وی در ادامه از وجود مقررات دست و پا گیر در سیستم بانكی گلایه كرد و افزود: لازم است برای توسعه كارت های اعتباری در نظام بانكی مقررات زدایی شود.
شكوهی درباره امكان نقدشوندگی این كارت ها نیز گفت: هرچند از طریق دستگاه های خودپرداز نمی توان این كارت ها را نقد كرد اما اینكه مشتریان با توافق با فروشگاه ها بتوانند كارت خود را نقد كنند، نكات مثبت و منفی خود را دارد.
وی یادآورشد: برای نمونه در زمان پرداخت تسهیلات خرید كالا در بانك ها نیز مشتریان فاكتورهای صوری به بانك ارایه می دهند كه این كار با اصل بانكداری اسلامی سازگار نیست.
این فعال بانكی ادامه داد: البته با كارت های اعتباری نظام بانكی یك گام به جلو حركت كرده و دیگر لازم نیز با فاكتورهای صوری تسهیلات پرداخت كند.
وی گفت: هرچند نقد كردن این كارت ها كار درستی نیست اما به هر حال تصمیمی است كه مشتری می گیرد و البته می توان با اخذ كارمزد پذیرندگی از فروشگاه هایی كه با این كارت ها كالا خرید می كنند، جلوی این كار را گرفت.
شكوهی درباره چگونگی بازپرداخت كارت های اعتباری بانك ملی نیز گفت: صورت حساب الكترونیكی مشتریان با امكانت انتخاب پنج بازه زمانی در كنار پرداخت یكجا صادر می شود تا مشتری براساس توان مالی دوره زمانی مورد نظر را كه حداكثر 36 ماه برای مصارف بالاست، انتخاب كند.
وی با یادآوری اینكه مشتریان كارت های اعتباری به طور عموم طبقه متوسط جامعه هستند، گفت: انتظار می رود با صدور و استفاده از این كارت ها قدرت خرید جامعه تقویت و به تحریك تقاضا در اقتصاد منجر شود.
شكوهی تاكید كرد: اگر حركت جدی در حوزه كارت های اعتباری انجام شود، می تواند شرایط ركودی در اقتصاد كشور را اصلاح كند.
به گزارش ایرنا، دستورالعمل بانك مركزی برای صدور كارت های اعتباری مرابحه (كام) از ابتدای مهرماه به شبكه بانكی كشور ابلاغ شد كه براساس آن، بانك ها می توانند از محل منابع خود نسبت به صدور كارت های اعتباری در سه سطح طلایی(500 میلیون ریال) نقره ای (300 میلیون ریال) و برنزی(100 میلیون ریال) اقدام كنند.
نرخ سود تسهیلات اعطایی این كارت ها همان نرخ مصوب شورای پول و اعتبار(18 درصد) محاسبه می شود. بانك مركزی شرایط اعتبارسنجی و تامین وثیقه های لازم برای بازپرداخت تسهیلات از طریق كارت های اعتباری را به بانك ها واگذار كرده است.
اقتصام**2025** 2023** خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
یك مدیر بانكی مطرح كرد:
سهم یك صدم درصدی تراكنش كارت های اعتباری از كل شبكه بانكی/لزوم اخذ كارمزد پذیرندگی
۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۰۰
کد خبر:
82280757
تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت صادركننده كارت های اعتباری بانك ملی ایران، میزان تراكنش كارت های اعتباری از كل تراكنش های شبكه بانكی كشور را كمتر از یك صدم درصد اعلام كرد و گفت: باید در یك دوره سه تا پنج ساله این میزان را حداقل به 30 درصد افزایش داد.