به گزارش خبرنگار ايرنا، عليرضا جاويد شامگاه سه شنبه در حاشيه بازديد از چند پروژه مرمت و بهسازي آسفالت هاي پايتخت با بيان اينكه از سال 84 تا 88 وظيفه نگهداشت آسفالت برعهده سازمان مهندسي و عمران بود اظهار كرد: در اين دوره معابر شهر يكبار به طور كامل اصلاح و تناژ قابل توجهي آسفالت مورد استفاده قرار گرفت.
جاويد افزود: از سال 89 با هدف تمركززدايي، نگهداشت معابر بزرگراهي متناسب با محدوده منطقه اي به مناطق 22 گانه واگذار شد.
وي گفت: سال گذشته بررسي هاي مشترك به اين نتيجه رسيد كه پس از هفت سال، مجددا ارتقاي كمي و كيفي در موضوع نگهداشت آسفالت معابر تهران با محوريت معاونت فني و عمراني شهرداري در دستور كار قرار گيرد.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به اينكه در بودجه سالانه براي اين امر رديف بودجه اي لحاظ شد خاطرنشان كرد: با احتساب بزرگراه هاي حاشيه اي كه نقاط مختلف شهر را پوشش مي دهند، 29 بزرگراه براي انجام عمليات مرمت و بهسازي آسفالت مورد پايش قرار گرفتند.
وي با اشاره به اينكه برآوردهاي ما نشان مي دهد براي مرمت اين تعداد بزرگراه 500 تا 600 تن آسفالت مورد نياز است اظهار كرد: ارتقاي كيفيت آسفالت بزرگراه ها نيازمند 250 ميليارد تومان اعتبار است.
به گفته معاون فني و عمراني شهردار تهران اين پروژه از ابتداي سال جاري آغاز شده و تا پايان آذرماه 50 درصد آن انجام خواهد شد كه در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوايي اجازه تمديد تا يك ماه (دي ماه) وجود دارد.
وي افزود: براي فاز نخست پروژه 120 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده كه 100 ميليارد تومان آن اختصاص يافته و در صورت نياز پس از ارائه گزارش كار به شوراي اسلامي شهر و تأييد از سوي شورا مابقي اعتبار تأمين خواهد شد.
جاويد يادآور شد: فاز دوم اين پروژه براي سال 96 برنامه ريزي شده كه با توجه به مساعد بودن شرايط آب و هوايي در انتهاي سال، اجراي فاز دوم از اسفند ماه آغاز مي شود.
به گفته جاويد در آسفالت بزرگراه ها علاوه بر سنگدانه ها، قير نيز نقش مهمي در كيفيت آسفالت دارد كه در اين زمينه با يكي از بزرگترين و با كيفيت ترين شركت هايي كه در اين زمينه فعال است قرارداد امضا شده است.
وي تصريح كرد: در طول اجراي كار، اينكه كيفيت آسفالت استفاده شده مورد بررسي قرار گرفته و با انجام نمونه گيري، در صورت برخوردار نبودن از كيفيت مناسب، پيمانكار جريمه و آسفالت معبر اصلاح خواهد شد.
معاون فني و عمراني شهردار تهران با تأكيد بر اينكه در آينده بايد در آسفالت معابر و بزرگراه ها به سمت تبديل پايه قير به پايه سيمان حركت كنيم خاطرنشان كرد: قير حاصل فعاليت پالايشگاهي و برمبناي استحصال محصول از نفت است و به محيط زيست آسيب مي زند در حالي كه بايد به سمت استفاده از آسفالت هاي پليمري و RCC حركت كنيم.
جاويد اظهار كرد: معاونت فني و عمراني شهرداري تهران با خريد نمونه هايي از كارخانه RCC اين كار را آغاز و در تعدادي از معابر آن را اجرا كرده است.
*آسفالت معابر اتوبوس هاي تندرو با روش هاي جديد بهسازي مي شود
وي درخصوص جمع شدن آسفالت معابر اتوبوس هاي تندرو بويژه محدوده ايستگاه ها گفت: در سال هاي اخير روش هاي متفاوتي در بهسازي و مرمت آسفالت معابر اين اتوبوس ها اجرا شده كه برخي موفق، برخي نيمه موفق و تعدادي نيز ناموفق بوده اند.
معاون فني و عمراني شهردار تهران با بيان اينكه جمع شدگي در آسفالت معابر اتوبوس هاي تندرو به دليل ترمزهاي متعدد، فواصل ايستگاه ها و سنگيني اتوبوس ها بيش از ساير معابر اتفاق مي افتد تصريح كرد: در اين زمينه تفاهم نامه اي ميان اين معاونت و معاونت حمل و نقل شهرداري تهران امضا شده كه براساس آن مرمت آسفالت ايستگاه هاي بي آر تي به صورت نمونه و پايلوت در حال انجام است.
وي افزود: بهسازي به روش RCC در منطقه پنج و بتن پليمري در منطقه هشت در حال اجراست كه طي يك ماه آينده بازخوردهاي اجراي اين روش ها مورد پايش و بررسي قرار مي گيرد و در نهايت تمامي ايستگاه هايي كه دچار آسيب شده اند تا پايان سال 96 بهسازي مي شوند.
جاويد با بيان اينكه يكي از اين 2 روش يا تركيبي از آنها اجرا خواهد شد گفت: برآورد هزينه براي انجام اين كار 30 ميليارد تومان است كه اعتبار آن از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تأمين و توسط معاونت فني و عمراني اجرا خواهد شد.
وي درخصوص تونل توحيد نيز گفت: اين تونل تنها تونل شمالي- جنوبي شهر تهران و يكي از سازه هاي مقاوم و با افتخار اين شهر است كه مشكل آن در بهره برداري و عدم آب بندي است.
اصحاب رسانه در برنامه شبگردي شب گذشته از شش پروژه مرمت آسفالت و مقاوم سازي پل بازديد كردند.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاري - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/9353//1348
جزئيات مرمت آسفالت بزرگراه هاي پايتخت از زبان معاون فني و عمراني شهردار
۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر:
82281618
تهران- ايرنا- معاون فني و عمراني شهردار تهران در شبگردي اصحاب رسانه كه به ميزباني اين معاونت برگزار شد درخصوص جزئيات بهسازي و مرمت آسفالت هاي معابر بزرگراهي پايتخت توضيحاتي ارائه داد.