۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82283161
T T
۰ نفر

شرق مطرح كرد: تفاوت نظر سخنگو با آيت‌الله جنتي

۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82283161
شرق مطرح كرد: تفاوت نظر سخنگو با آيت‌الله جنتي

تهران- ايرنا- روزنامه شرق در شماره پنجشنبه ششم آبان در تشريح تيتر يك به واكنش عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان به سخنان آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان پرداخت و نوشت: «ما نگفتيم شوراي نگهبان اين نقش نظارتي را ايفا كند، ما گفتيم شوراي نگهبان تا زمان تأييد اعتبارنامه منتخبان مردم نظر مي‌دهد، بعد از تأييد اعتبارنامه‌ها ديگر رويه‌اي نبوده كه شوراي نگهبان اعلام نظر كند، اما ضرورت داشت كه اين كار انجام شود».

اين روزنامه با اشاره به عنوان در انتظار ٣ ‌وزير، آورد: سه وزير پيشنهادي حسن روحاني، حال و روز متفاوتي در بهارستان دارند. نه مانند اولين باري كه هريك از آنها به مجلس نهم معرفي شده بودند، با مجلسي از مخالفان روبه‌رو هستند و نه مي‌توانند از رأي‌آوردن خود اطمينان صددرصدي داشته باشند. اما در اين خوف و رجا هم، حال اين سه نفر يكسان نيست. رضا صالحي‌اميري، كه روحاني او را براي وزارت فرهنگ و ارشاد به مجلس دهم معرفي كرده، برخلاف روزهايي كه براي وزارت ورزش به مجلس نهم معرفي شده بود، نگراني‌هاي پيچيده‌اي براي گرفتن رأي اعتماد از مجلس دهم ندارد. در راهروهاي پارلمان هم مي‌شد از ميان سخنان نمايندگان ميانه‌رو و حتي اصولگرا به‌راحتي فهميد كه صالحي‌اميري كار دشواري براي گرفتن رأي اعتماد از اين مجلس ندارد و اگرچه تجربه نشان داده كه نتيجه رأي‌ اعتمادها را تا آخرين لحظات نمي‌توان ‌پيش‌بيني كرد، اما تا اينجاي كار از او با عنوان شانس بالاترين رأي بين سه گزينه معرفي‌شده نام مي‌برند.

كشتار مردم يمن به ‌دست دولت سعودي بدترين نوع تروريسم، از ديگر عنوان هاي روزنامه شرق است، در تشريح اين خبر مي خوانيم: آيت‌الله خامنه‌اي، مقام معظم رهبري در ديدار آقاي «سائولي نينيستوو» رييس‌جمهوري فنلاند در بيان نمونه‌اي از نبود اراده جدي در مبارزه با تروريسم، به كشتار مردم يمن اشاره و خاطرنشان كردند: «تروريسم فقط به معناي اقدامات تروريستي گروه‌هاي غيررسمي نيست، بلكه كشتارهاي دسته‌جمعي مردم به‌ دست برخي دولت‌ها مانند حمله سعودي به مردم در مجلس عزاداري در يمن با صدها كشته و زخمي نيز بدترين نوع تروريسم است كه با گذشت يك‌سال‌وهفت ماه از اين‌گونه اقدامات، هيچ اراده جدي براي مقابله با آن ديده نمي‌شود».

اين روزنامه با انتخاب عنوان كيفر ‌جاي پاداش، مي نويسد: بسياري از منتقدان خواهان آن هستند كه تغيير سه وزير در كابينه دولت به تيم اقتصادي دولت نيز تسري پيدا كند. سخنگوي دولت در واكنش به برخي اظهارنظرها مبني بر لزوم ترميم كابينه در حوزه اقتصادي گفت: تيم اقتصادي دولت چه بدكرده‌اي داشته كه جابه‌جا شوند؟ سخنان محمدباقر نوبخت به كاشته‌هاي احمدي‌نژاد براي اقتصاد برمي‌گردد. زماني ‌كه هر لحظه قيمت‌ها با جهش همراه بود و مدام افزايش مي‌يافت، دولت يازدهم توانست در همان نخستين گام‌ها، با جو رواني مثبتي كه در جامعه ايجاد كرد، از روند جهشي قيمت‌ها بكاهد. علاوه بر آنكه نرخ ارز هم كه يكباره در سال‌هاي ٩٠ و ٩١ سه برابر شد، توانست در اين سال‌ها كنترل شود و با اندك نوسان‌هايي همراه باشد. آيا پاداش آن تيمي كه توانسته نرخ تورم بالاي ٤٠ درصد را به زير هشت درصد برساند و رشد منفي ٦,٨ را به ٤.٤ برساند، اين است كه اين تيم را بپاشانيم؟ تيمي كه منسجم، هماهنگ و هم‌فكر دارند عمل مي‌كنند و آثار كارشان را هم داريد مي‌بينيد.

روزنامه شرق با درج عنوان دستگاه قضا اجازه تاسيس لانه فساد غربي‌ها را نمي‌دهد، نوشت: محمدجواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در حاشيه پنجمين نشست مشترك پليس بين‌الملل نيروي انتظامي با قضات و كارشناسان قضايي، با انتقاد شديد از پيشنهاد غربي‌ها براي تاسيس دفتر در تهران گفت: «عنوان كردند با تأسيس اين دفتر مي‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و «ان‌جي‌او»هاي داخل كشورمان ارتباط نزديك بگيرند؛ بنابراين بايد بدانند دستگاه قضا اجازه نمي‌دهد چنين لانه فسادي تأسيس شود». وي با تأكيد بر اينكه ايران به هيچ‌وجه بيانيه پارلمان اروپا را قبول نداشته و آن را نخواهد پذيرفت، گفت: «بيانيه پارلمان اروپا اگرچه داراي قدرت اجرائي نيست، ولي بيانگر مقاصد اين اتحاديه در تعاملات خود با ايران است».

اين روزنامه همچنين در صفحه نخست به بررسي عنوان هاي «علي ربيعي: تأمين منابع، پاشنه آشيل طرح تحول سلامت»، «عليرضا رحيمي عضو فراكسيون اميد: تعابير تند قاليباف را براي حرمت‌داري نگفتيم»، «سؤال نمايندگان از وزير دادگستري»، «فولاد مباركه منجي نقش جهان» و «پسر، عضو تشكيلات پدر شد» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «دانش ِ«دانش» و مصائب آموزش‌وپرورش» نوشته جعفر كامبوزيا عضو كميسيون آموزش مجلس ششم را به چاپ رساند.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهسا شريفي**انتشار دهنده: فاطمه قناد قرصي
پژوهشم**2059** 2002
۰ نفر