۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82283259
T T
۰ نفر
ششمين جشنواره انگور در روستاي هزاوه اراك برگزار شد

اراك - ايرنا - ششمين جشنواره انگور روز پنجشنبه با حضور مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، فرماندار اراك و جمعي از مسوولان استان مركزي در روستاي هزاوه اراك برگزار شد.

به گزارش ايرنا، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين آيين گفت: اين جشنواره در راستاي حفظ آداب و سنن قديمي و محلي، آشنايي نسل جوان با سنت هاي گذشته برگزار شده و در اين برنامه در نمايشگاهي رفتارهاي زيستي و شرايط زندگي مردم گذشته اين ديار به تصوير كشيده شده است.
سيدمحمد حسيني، افزايش توليد بومي، جذب سرمايه گذاري و نيز افزايش ميزان صادرات به همراه افزايش ميزان درآمد كشاورزان را از اهداف و دستاوردهاي بلندمدت اين جشنواره است.
به گزارش ايرنا، وي عنوان كرد: معرفي هزاوه به عنوان يكي از قطب هاي توليد انگور كشور و شناساندن آن در استان و كشور از ديگر اهداف جشنواره انگور است كه به نوعي تلاش براي تقويت توان كشاورزي منطقه با بازاريابي است.
حسيني افزود: ثبت ملي جشنوراه انگور هزاوه تا يك ماه آينده نهايي مي شودو از مواهب ارزشمند ثبت اين اثر معنوي استان مركزي و به ويژه مردم روستاي هزاوه برخوردار مي شوند.
فرماندار اراك نيز در اين جشنواره گفت: برگزاري جشنواره انگور و فراورده هاي آن ساليان سال است كه موجب درآمد زايي براي اهالي روستاي هزاوه شده است.
حسين بختياري افزود: اين جشنواره بهترين فرصت براي معرفي جاذبه هاي گردشگري و رونق بخش توليد در روستا است كه بايد از آن نهايت بهره برده شود.
به گزارش ايرنا، در اين جشنور انواع محصولات انگور هزاوه در 18 غرفه معرفي شده و همچنين برنامه هاي جانبي شامل، نحوه عمليات تهيه شيره سفيد، شيره عسل، انواع باسلق، كلوچه و نان محلي، انواع آش، غذا و دسر، انواع ترشي، لبنبات محلي، محصولات كشاورزي مانند بادام، كشمش و گردو داير شده وعلاقه مندان مي توانند به مدت سه روز از ساعت 9 تا 17 از غرفه هاي جشنواره ديدن كنند.
در اين جشنواره همچنين به مناسبت شهادت امام زين العابدين (ع) مرثيه خواني برگزار شد.
هزاوه يكي از روستاهاي استان مركزي است كه در 18 كيلومتري غرب اراك قرار دارد و داراي بافت روستايي كوهستاني و آب و هواي مناسب براي باغداري و داراي مزارع وسيع انگور است.
اين روستا زادگاه اميركبير، ميرزا بزرگ قائم مقام و ميرزا ابوالقاسم قائم مقام است.
روستاي هزاوه علاوه بر ويژگي هاي تاريخي داراي ذخاير آب فراوان، آب و هواي كوهستاني و چشم اندازهاي طبيعي و معماري است.
6991/6013/ خبرنگار : معصومه ابراهيمي* انتشاردهنده:مژگان حيدري