۸ آبان ۱۳۹۵، ۹:۵۹
کد خبر: 82285125
T T
۰ نفر
«رود سمه»؛ روستایی كه كودكانش غذا برای خوردن ندارند

یاسوج - ایرنا- امروزه اگرچه برخی والدین دغدغه درمان چاقی مفرط فرزندانشان را دارند؛ اما در برخی مناطق، مادران نگران دسترسی نداشتن فرزندانشان به غذای كافی و سوء تغذیه آنها هستند كه یكی از این مناطق، روستای «رود سمه» بخش دیشموك كهگیلویه وبویراحمد است.

به گزارش ایرنا بخش دیشموك با 23 هزار نفر جمعیت یكی از بخش‌های محروم استان كهگیلویه وبویراحمد به شمار می‌آید و روستاهایی در آن وجود دارد كه از امكانات اولیه زندگی محروم هستند.
هلال‌احمر كهگیلویه و خبرنگار ایرنا به روستای رود سمه آمده‌اند تا از نزدیك با مشكلات مردم این روستا آشنا شوند.
روستای رود سمه بخش دیشموك با 45 خانوار یكی از محروم‌ترین روستاهای كهگیلویه و بویر احمد است كه نبود امكانات اولیه زندگی تهدید جدی برای سلامت مردم آن محسوب می‌شود.
جمعیت این روستا كه بیشتر آنها را كودكان تشكیل می‌دهند به باور كارشناسان و نهادهای مسئول از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند.
به گفته كارشناسان بهداشت كه همراه گروه هستند، این سوء تغذیه شدید ناشی از فقر و محرومیت و كمبود امكانات غذایی و بهداشتی است.
سوء تغذیه شدید در بعضی از روستاهای محروم بخش دیشموك شهرستان كهگیلویه یك تهدید جدی برای جمعیت این منطقه محسوب می‌شود.
**زنان، آب آوران روستا
آب آشامیدنی این روستا از رودخانه تأمین می‌شود و وظیفه آب آوری در آن بر عهده زنان و دخترانی است كه با دبه و گالن از این رودخانه آب را به روستا حمل می‌كنند.
با پیمودن راهی خاكی و پر از چاله همراه جمعیت هلال احمر شهرستان راهی این روستا شدیم.
در كنار رودخانه، زنان برای تأمین آب آشامیدنی خود مجبور به حمل دبه و گالن با دست بودند.
با ورود به روستا زنانی را مشاهده كردیم كه هر كدام 2 تا چهار كودك كوچك به بغل و در كنار خود داشتند.
هر چند جمعیت هلال احمر برای اجرای طرح كاروان سلامت و توزیع داروی رایگان به این منطقه رفته بود ولی دیدن كودكان لاغر و دچار سوء تغذیه، بسیار رنج آور بود.
وضعیت بهداشتی و نوع پوشش كودكان و زنان این روستا نشان از ضرورت توجه فوری و عمیق به مشكلات این روستاها داشت.
** سوء تغذیه كودكان، دغدغه مادرانه
شماری از زنان روستای رودسمه دیشموك در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا سوء تغذیه كودكان را دغدغه اصلی خود عنوان كرده‌اند.
«عظیمه برقی زاده»؛ 30 ساله كه دارای پنج فرزند كوچك بود در این رابطه گفت: سوء تغذیه شدید، كودكان را تهدید می‌كند.
وی با اشاره به فقر و محرومیت و كمبود مواد غذایی برای تغذیه كودكان گفت: نیاز است مسئولان نسبت به تأمین شیر خشك مورد نیاز كودكان روستا همكاری كنند.
«تاج گل بزله»یكی دیگر از زنان این روستا با بیان اینكه هشت فرزند دارم گفت: از این تعداد چهار كودك از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.
«كبری پناهنده» از دیگر زنان روستای رودسمه دیشموك گفت: 6 كودك قد و نیم قد دارم كه به علت سوء تغذیه دچار كم وزنی هستند.
** 65درصد كودكان روستای رودسمه دچار سوء تغذیه هستند
«مهرداد قیصری»؛ پزشكی كه در طرح سلامت همراه جمعیت هلال احمر به این روستاها سفر كرده در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با بررسی‌های انجام شده بیش از 65 درصد كودكان این روستاها سوء تغذیه شدید دارند.
وی با اشاره به وضعیت بهداشتی نامناسب روستای رودسمه ابراز داشت: نیاز است در رابطه با سوء تغذیه آنها مسئولان چاره‌ای بیندیشند.
قیصری وزن كم كودكان را یك چالش عمده برای سلامتی كودكان این روستا دانست و بیان كرد: محیط غیر بهداشتی و آب آشامیدنی نامناسب خطری جدی برای سلامت آنان محسوب می‌شود.
« عذرا اردوانی» بهورز روستای 45 خانواری رودسمه كه تازه به این روستا آمده است گفت: با بررسی پرونده‌های این تعداد خانوار، كودكانی كه دارای سوء تغذیه هستند شناسایی و به شبكه بهداشت معرفی خواهند شد.
رئیس كمیته امداد دیشموك نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 200 كودك زیر 6 سال در روستای رودسمه دیشموك كه دارای سوء تغذیه هستند سبد كالا دریافت می‌كنند.
رضا ایزدی بیان كرد: 190 كودك از این تعداد زیر پوشش كمیته امداد نیستند.
وی افزود: كمیته امداد هیچ گونه محدودیتی در راستای حمایت از كودكانی كه دچار سوء تغذیه هستند را ندارد.
ایزدی گفت: باید شبكه بهداشت، كودكانی كه داری سوء تغذیه هستند را به كمیته امداد معرفی كند.
رئیس شبكه بهداشت و درمان كهگیلویه نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به عمق محرومیت در روستاهای بخش دیشموك كودكان بیشتر روستاهای این بخش دچار سوء تغذیه هستند.
سید غفار شفایی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده شیر خشك مورد نیاز این تعداد كودك نیز تأمین خواهد شد.
وی بیان كرد: برنامه‌های رژیم غذایی و جیره غذایی نیز برای كودكانی كه دارای سوء تغذیه هستند با همكاری بهورز ارائه و تأمین خواهد شد.
جمعیت هلال احمر شهرستان كهگیلویه با كارهای عام‌المنفعه و انسان دوستانه تاكنون سفرهای زیادی به مناطق محروم و سخت گذر شهرستان در سال جاری داشته و در این راستا علاوه بر توزیع داروی رایگان اقلام خوراكی و فرهنگی در این روستاها نیز توزیع كرده است.
روستای رودسمه در فاصله 9 كیلومتری دیشموك مركز بخش دیشموك از توابع شهرستان كهگیلویه در استان كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار : حسین خدمتی ** انتشار دهند: حسینعلی راشكی
7531/8005/6110
۰ نفر