۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82286841
T T
۰ نفر

گاز مونواكسید كربن ، قاتل خاموش زمستان

۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82286841
گاز مونواكسید كربن ، قاتل خاموش زمستان

یزد - ایرنا - مونواكسید كربن ، یك گاز بی رنگ ، بی بو و بی مزه است كه با خواص معمولی تشخیص داده نمی شود، یكی از شایع ترین علل مسمومیت با این گاز ، نبستن شیر گاز به طور مناسب است.

به گزارش ایرنا، استنشاق مقادیر نسبتا كوچك گاز مونواكسید كربن (CO2) می تواند منجر به مسمومیت شدید شود زیرا این گاز با گلبول های قرمز خون، 200 بار آسان تر از اكسیژن تركیب می شود، بنابراین مقادیر اندك آن از انتقال اكسیژن به تمام قسمت های بدن جلوگیری می نماید.
علائم گازگرفتگی بستگی به میزان مونواكسیدكربن موجود در فضای حادثه دارد در ابتدا علائم به صورت خفیف است و به صورت گیجی، كرختی مزمن و در واقع علائمی شبیه یك آنفلوانزا خود را نشان می‌دهد كه افراد در مواجهه با چنین علائمی، باید به وجود گاز مونواكسیدكربن در فضا شك كنند كه در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممكن است تشدید بیماری یك علامت هشدار دهنده باشد.
سردرد، تهوع ، نبود آگاهی از زمان و مكان و بی هوشی از جمله علایم و نشانه مسمومیت با گاز مونواكسید كربن است.
این قاتل خاموش به ویژه در فصل زمستان و استفاده نمودن از تجهیزات گرمایشی، بدون سر و صدا وارد محیط زندگی افراد می شود و در صورت رعایت نكردن نكات ایمنی و توجه نكردن به هشدارها در زمینه نصب وسایل گرمایشی زمینه مرگ و میر ناشی از گازCO2 فراهم می‌ شود.
در این گزارش راههای جلوگیری از ورود گاز كربن مونواكسید و هشدارهای مهمی در این زمینه آمده تا دیگر شاهد وقوع جان باختن انسان در این ارتباط نباشیم.
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نسبت به افزایش مسمومیت با گاز مونواكسیدكربن همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل و مكان های مختلف هشدار داد .
محسن ملك ثابت افزود: گاز مونواكسیدكربن هیچ گونه رنگ و بویی نداشته و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می شود بنابراین استفاده از آبگرمكن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودكش بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت ناشی از این گاز را تشكیل می دهند.
وی با بیان اینكه هر وسیله گازی باید یك دودكش جداگانه داشته باشد افزود: قراردادن لوله بخاری در ظرف آب غیر استاندارد خطرناك بوده و منجر به مرگ می شود و افراد جدا از این روش خودداری نمایند.
وی اظهار كرد: شهروندان قبل از نصب بخاری ها از مسدود نبودن لوله های بخاری و وجود اتصالات صحیح دودكش ها اطمینان حاصل نمایند و حتما از لوله های بخاری بالایی پشت بام بازدید كنند.
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی یزد تصریح كرد: از بكارگیری لوله های ضربه خورده و فنری نیز هم باید جلوگیری نمایند.
**با مسمومیت با مونواكسید كربن چه كنیم؟
ملك ثابت در ادامه با بیان اینكه حادثه‌ های بد، ناگهان و فقط یك بار رخ می ‌دهند و قابل جبران نیستند افزود: در صورت مشاهده علایم گاز گرفتگی در مواجهه با فردی كه دچار گاز گرفتگی شده با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی كه دچار مسمومیت شده خارج و درها و پنجره‌ها را سریع باز و تا اكسیژن كافی به او برسد باید از تجمع در كنار آن خودداری كنند.
وی گفت: همچنین سریع با اورژانش 115 تماس حاصل شود، البته باید توجه داشت این اقدامات زمانی تأثیرگذار است كه فرد مدت زمان كمی را در مواجهه با گاز باشد در بسیاری از موارد كه افراد در خواب هستند و مدت زمان طولانی با گازمونواكسید كربن قرار دارند، غلظت این گاز سبب آسیب مغزی شدید بر فرد و منجر به یك آسیب برگشت‌ناپذیر و مرگ مغزی می‌شود.
***مسمومیت 200 نفر در یزد بر اثر گاز گرفتگی در سال گذشته
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی استان یزد گفت: در سال گذشته 200 نفر به علت گاز منواكسید كربن در استان دچار گاز گرفتگی شدند كه 128 نفر از این تعداد شهری و مابقی جاده ای بود.
وی یادآور شد: گاز گرفتگی جاده ای منظور این است برخی رانندگان به علت روشن كردن گاز پیك نیك در داخل خودرو دچار گاز گرفتگی می شوند.
وی اظهار كرد: 160 نفر از این تعداد به بیمارستان منتقل داده شدند كه 33 مورد آنها به صورت سرپایی درمان شدند.
ملك ثابت افزود: 30 مورد از این افراد بین گروه سنی زیر 10 سال ، 31 مورد در گروه سنی 10 تا 20 سال ، 97 مورد 20 تا 40 سال، 31 مورد 40 تا 60 ساله و 18 مورد هم در گروه سنی بالای 60 سال قرار داشتند.
وی اضافه كرد : در مجموع از این تعداد سه نفر پارسال به علت گاز گرفتگی فوت كردند.
*** توجه شهروندان به رعایت نگات ایمنی وسایل گاز سوز
مدیر عامل شركت گاز استان یزد بر رعایت نكات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز تاكید كرد و گفت: شهروندان در خرید و نصب لوازم گازسوز به خصوص بخاری دقت داشته باشند.
منوچهر فلاح افزود: در استفاده از كلاهك H در مبادی خروجی دودكش ها، استفاده نكردن از لوله های آكاردئونی (خرطومی) به عنوان دودكش وسایل گازسوز، استفاده از بست فلزی و شیلنگ استاندارد در نصب بخاری های گاز سوز باید دقت كرد.
این مسئول خاطر نشان كرد: از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز و بخاری بدون دودكش خودداری شود.
به نظرمی رسد برای رفع این چالش و جلوگیری از جان باختن افراد بر اثر مسمومیت گاز مونواكسید كربن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ضروری است زیرا جامعه آگاه و مطلع امور ، كمتر دچار چنین مشكلاتی می شوند.
2088/ 5054 خبرنگار : كبری دانشی دهج ** انتشار: بهنام احمدی *