۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۸
کد خبر: 82288023
T T
۰ نفر

نذرها را به سفره های فقرا ببریم

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۸
کد خبر: 82288023
نذرها را به سفره های فقرا ببریم

بوشهر- ایرنا- براساس برآوردهایی انجام شده هر ساله ده ها هزار میلیارد ریال از سوی خیران و مردم در قالب نذر و اطعام در كشور هزینه می شود كه اگر این نذرها ساماندهی و درهمكاری با نهادها و سازمانهای حمایتی در اختیار نیازمندان واقعی قرارگیرد، بخش عمده ای از نیازهای آنها برطرف خواهد شد.

فرهنگ خوب نذر و نذری دادن در ایام مختلفی از سال رواج دارد اما در ماه های محرم، صفر و رمضان به این موضوع بطور ویژه ای نگاه می شود و انسان های مختلف در شهرها و كشورهای مختلف با خلوص نیت مبلغی را برای نذری دادن در این ماه كنار می گذارند.
اما سئوال این است كه این نذرها با چه شیوه ای به دست نیازمندان می رسد و اینكه این كار با چه آگاهی هایی باید انجام شود؟
در فرهنگ اسلامی روایت های بسیاری در باره خیر و انفاق وجود دارد و به همین دلیل ظرفیت خیر جمعی در ایران بسیار بالاست اما این كمك ها باید سازماندهی شود.
مسئولان سازمانها و نهادهای حمایتی استان بوشهر می گویند: با توجه به گستردگی مشكلات جامعه نیازمندان حضور و همكاری خیران در كنار نهادهای حمایتی باعث خدمات رسانی بهتر به این قشر می شود.
آنان افزودند: با توجه به اینكه بیشترین جمعیت جامعه خدمات گیرنده از نهادها و سازمانهای حمایتی در استان بوشهر زنان سرپرست خانوار هستند و سقف كمكها و مستمری این نهادها نیز محدود است همكاری خیران می تواند كمك بزرگی به این افراد باشد.
مسئولان این نهادها اضافه كردند: در ماه های محرم، صفر و رمضان شمار زیادی از خیران اقدام به برپایی سفره های نذری و اطعام می كنند كه اگر این نذرها و سفره های اطعام به صورت هماهنگ شده با نهادهای حمایتی سازماندهی شوند امكان ارائه خدمات زیادی به نیازمندان فراهم می شود.
معاون مشاركتهای اداره كل بهزیستی استان بوشهر گفت: ماه های محرم، صفر و رمضان فرصتی برای درك و شناخت الگوی عملی و رفتاری بخشش و انفاق تا حد جان و مال است.
منصور احمدی با بیان اینكه بخشش كمال ارزشهای متعالی در انسان است افزود: بخشش و انفاق در راه خدا وسیله ای برای نجات انسان در روز قیامت است و همانند بذری است كه رویانده می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح مشاركت های مردمی در ماه های محرم و صفر در بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: مردم نیكوكار بوشهر در این مدت 160میلیون ریال نذرهای خود را بصورت نقدی، غیرنقدی و خدماتی از جامعه هدف بهزیستی حمایت كرده اند.
معاون مشاركت های مردمی بهزیستی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر چهار هزار و 200 زن سرپرست خانوار زیر پوشش این سازمان هستند كه با فرزندانشان هشت هزار و 400 نفر می شوند.
احمدی گفت: تنها منبع درآمد برای گذران زندگی این خانوارها مستمری ناچیز این سازمان است و به حمایت خیران نیاز ضروری دارند.
وی یادآور شد: علاوه براین 20 هزار معلول كه شامل 2 درصد جمعیت استان می شوند نیز زیرپوشش بهزیستی استان بوشهر هستند.
احمدی تاكید كرد: با توجه به تنوع مددجویان و خدماتی كه در سازمان بهزیستی دریافت می كنند حضور نیكوكاران برای بهبود سطح خدمات به جامعه هدف ضروری است.
وی با تقدیر از همدلی و همراهی مردم استان بوشهر در سوق دادن نذرهای خود به سمت جامعه هدف بهزیستی افزود: همه ادارات بهزیستی استان آماده دریافت نذرهای نقدی و غیرنقدی هستند.
وی گفت: خیران و نیكوكاران می توانند كمك ها و هدایای خود را به شماره حساب 160890734510141 و یا با كارت مجازی 50290801020000028 واریز كنند.
معاون مشاركتهای مردمی كمیته امداد استان بوشهر نیز گفت: سازمانهای حمایتی نهایت تلاش خود برای خدمات رسانی به نیازمندان انجام می دهند ولی مشاركت خیران و نیكوكاران می تواند سطح خدمات را با توجه به گستردگی نیازها ارتقا دهد.
رضا یاری منفرد افزود: تلاش می شود از طریق 27 مركز نیكوكاری فعال در استان كمكهای خیران به صورت نقدی و یا خشك جمع آوری و به صورت سازماندهی شده برای استفاده بهتر نیازمندان در اختیار آنان قرار گیرد.
وی اضافه كرد: 40 درصد نذرهای مردم در ماههای محرم، صفر و رمضان در استان جمع آوری می شود كه انتظار می رود میزان این همكاریها در طول سال افزایش یابد.
یاری منفرد ادامه داد: با همكاری مردم در كمك رسانی به محرومان تلاش می شود بسته های غذایی را به نیازمندان واقعی برسانیم.
وی با اشاره به اجرای طرح احسان حسینی افزود: تاكنون بیش از پنج میلیارد ریال از سوی عزاداران حسینی به نیازمندان استان بوشهر كمك شده است كه بیش از 75 درصد این كمكها نذرهایی است كه در قالب غذای گرم بین نیازمندان توزیع شده است.
یاری منفرد یادآور شد: در زمان حاضر 70 هزار نفر در قالب 32 هزار خانوار از جمعیت استان بوشهر زیر پوشش كمیته امداد استان قرار دارند.
قائم مقام وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اخیرا گفته است: در جامعه مدرن جمعیت های بزرگ شكل گرفته و مباحثی همچون خیر جمعی مطرح شده است، به همین دلیل دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت موضوع خیر جمعی را بطور جدی دنبال كرده است.
سید ابوالحسن فیروز آبادی افزوده است: در این ارتباط باید از ظرفیت های بدون استفاده در بخش های مختلف یاری گرفت و خیرجمعی را به نهضت تبدیل كرد.
ویبا تاكید بر اینكه اسلام یك سیستم مشخص برای خیرات دیده است، گفت: امروز در جامعه ما پشتوانه نظری برای كار خیر وجود دارد و ما در فرهنگ شیعه خود و آیین‌های دینی سرمایه‌های اجتماعی بزرگی در امر خیر داریم.
فیروزآبادی ادامه داد: عزاداری اباعبدالله و حماسه عاشورا یك سرمایه است و سرمایه بسیار بزرگی برای ملت ما كه باعث شده به وحدت برسند و انقلاب اسلامی پیروز شود و تمام جامعه ما از این سرمایه تا ابد استفاده می‌كند و باید قدردان آن باشد.
قائم مقام وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به علاقه مردم به حضرت اباعبدالله (ع) و عزاداری برای دهه محرم گفت: فقط نذرهایی كه در دهه اول محرم در كشور داده می‌شود حدود 20 هزار میلیارد ریال هزینه دارد كه این میزان پولی كه صرف نذری‌ها می‌شود ۲ برابر بودجه سازمان بهزیستی است.
وی بیان كرد: می‌توان این مبالغ را بخوبی هدایت كرد و یك احصای كامل درباره كارهای خیر به وجود آورد.
فیروزآبادی یادآورشد: این در حالی است كه رقم 20 هزار میلیارد ریال فقط بخش كوچكی از نذرها و خیراتی است كه مردم در طول سال انجام می‌دهند و اگر بخواهیم تمام خیراتی كه در طول سال هزینه می‌شود را بررسی كنیم به رقم‌های بسیار بیشتری می‌رسیم.
وی افزود: می‌توان با یك برنامه‌ریزی و نگاه پیشگیرانه این هزینه‌ها را بخوبی هدایت كرد و حتی سازمان‌های بیمه‌گر را نیز در این بخش به صحنه آورد.
6047/6043** خبرنگار: موناعیدان** انتشار دهنده: خدانظرخواجه