۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 82291211
T T
۰ نفر
ممنوعيت ساخت سازه و موكب دائمي در مسير شلمچه

آبادان - ايرنا - مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ساخت هرگونه سازه ثابت و دائمي در موقعيت مواكب شهرستان ها در شلمچه و مسيرهاي منتهي به مرز را ممنوع و مغاير طرح جامع و تفضيلي اين منطقه اعلام كرد.

به گزارش ايرنا اسماعيل زماني روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها، با انتقاد از نبود هماهنگي ميان فرمانداري ها و مواكب در توجيه آنان در نوع و نحوه برپايي مواكب در ايام اربعين حسيني، گفت:تصوري كه فرمانداري ها از واگذاري زمين در شلمچه براي برپايي مواكب دارند، اشتباه است چرا كه تصور آنها بر اين است كه زمين ها تعلق به آنها دارد و مي توانند هر نوع ساخت و سازي ولو ثابت در آن موقعيت ها داشته باشند، در حالي كه چنين امكاني وجود ندارد چرا كه زمين ها مربوط به سرمايه گذار است كه فعلا به طور موقت در اختيار آنها قرار داده شده است.
وي با انتقاد از برخي ساخت و سازهاي بدون هماهنگي در موقعيت مواكب شهرستان ها در منطقه شلمچه افزود:اين سازه ها در حريم جاده قرار دارد ضمن آنكه سازمان منطقه آزاد اروند براي اين منطقه طرح جامع منطقه آزاد و طرح زيارتي در دست انجام دارد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بيان اينكه براي مرز شلمچه در وهله نخست مسير ترانزيتي تعريف شده بود و سپس مرز زيارتي نيز به آن افزوده شد، اضافه كرد:سالانه جمعيت زيادي براي سفر به عتبات عاليات به ويژه اربعين حسيني، مرز شلمچه را براي تردد انتخاب مي كنند كه براي آن به طرح زيارتي همراه با انجام ساخت و سازهاي دائمي و فراهم سازي امكانات رفاهي مناسب و بهينه براي زائران نياز است كه در زمان حاضر نيز اين موضوع در حال پيگيري و انجام است.
زماني در ادامه سخنانش با بيان اينكه حدود 15 سال ايام اربعين در فصل گرما خواهد بود، تصريح كرد:ضرورت تعريف و ايجاد فضاهاي ثابت براي زائران در قالب طرح زيارتي الزاميست كه براي آن در دل طرح جامع به طور قطع پيش بيني هاي لازم انجام مي شود.
وي با تاكيد دوباره بر منع ساخت و سازهاي ثابت در موقعيت هاي فعلي مواكب شهرستان ها در منطقه شلمچه گفت:پس از اتمام آئين اربعين تمامي مواكب جمع آوري مي شوند و اگر سازه اي باقي بماند و جمع آوري نشود، اين سازمان آن را جمع آوري مي كند، چرا كه حفاظت از زمين هاي منطقه آزاد اروند وظيفه ذاتي و قانوني است كه به عهده اين سازمان قرار داده شده است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصريح كرد:با وجود تذكرات فراوان به فرمانداري ها در راستاي توجيه هيات هاي مذهبي در نحوه و شكل برپايي مواكب در موقعيت هاي تعريف شده، تمامي ساخت و سازهاي ثابتي كه در اين موقعيت ها انجام شده پس از اتمام اربعين تخريب مي شوند و بار ديگر از فرمانداري ها مي خواهيم تا ضمن آگاهي بخشي به هيات هاي مذهبي از هزينه اعتباراتي كه در تعريف موقعيت هاي لحاظ نشده، مانع از انجام اين كار شوند.
وي بيان كرد: پس از تهيه طرح جامع منطقه آزاد اروند، جانمايي در قالب طرح زيارتي نيز تهيه مي شود و مردم مي تواند در بخش تعيين شده نسبت به ايجاد مواكب ثابت اقدام كند اما در زمان حاضر از مردم مي خواهيم تا هيچ هزينه اي را به طور دائمي در اين موقعيت ها صرف نكنند چرا كه با اجرايي شدن طرح جامع منطقه آزاد اروند تمامي اين هزينه كردها حيف و ميل مي شود.
به گزارش ايرنا اخيرا برخي سازمان ها و فرمانداري ها با استقرار در مسير پل مقاومت خرمشهر تا نقطه صفر مرزي، نسبت به ساخت سازه هاي ثابت با آجر و سيمان كرده اند.
مرزهاي شلمچه و چزابه در استان خوزستان و مرز مهران در استان ايلام از مبادي تردد زائران اربعين هستند.
سال گذشته 747 هزار و 435 زائر از مرز شلمچه براي زيارت عتبات عاليات و حضور در مراسم اربعين در كربلا سفر كردند.
به گفته فرماندار ويژه خرمشهر، پيش بيني مي شود در ايام اربعين حسيني امسال بيش از يك ميليون زائر از مرز شلمچه به عتبات عاليات و حرم امام حسين (ع) مشرف شوند.
7104/6125 خبرنگار:مسعود گادار **انتشار دهنده:سيدبهادر حسيني