۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۵۷
کد خبر: 82291272
T T
۰ نفر
افزایش  2 برابری خفگی با گاز در كرمانشاه

كرمانشاه- ایرنا- هرساله برای عبور سالم از روزهای سرد سال، هشدارها و نكات ایمنی بسیاری در زمینه نحوه صحیح استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی داده می شود اما متاسفانه به علت بی توجهی به این هشدارها هر سال شاهد افزایش تلفات ناشی از خفگی با گاز مونوكسیدكربن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسمومیت و خفگی بر اثر منتشرشدن گاز منوكسید كربن از سوختن ناقص در وسایل گرمایشی ناشی می شود و در اكثر اوقات به دلیل كوچك ترین بی توجهی و ناآگاهی رخ می دهد.
نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی و یا خواب آلودگی دارد سرگیجه، تهوع، استفراغ، سست شدن قوای عضلانی، تاری و كاهش دید و همچنین خمیازه های پی در پی از دیگر علایمی است كه نشان می دهد فرد به مسمومیت و گازگرفتگی مبتلا شده است.
مرور حوادث گذشته، یادآور اتفاق ها و تجارب تلخ مسمومیت و خفگی با گاز مونوكسید كربن است كه مرگ چهار نفر اعضای یك خانواده در جوانرود، نمونه ای از آن است.

**مرگ 11 كرمانشاهی بر اثر خفگی با گاز مونوكسید كربن
مدیركل پزشكی قانونی استان كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از دو برابر شدن آمار مسمومیت و خفگی با گاز مونوكسید كربن در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: 11 نفر بر اثر خفگی با گاز مونوكسید كربن جان خود را در نیمه اول سال جاری از دست دادند.
دكتر آرتین كمالی ادامه داد: از این 11 نفر، پنج نفر زن و شش نفر مرد بودند.
كمالی تصریح كرد: این در حالیست كه در نیمه نخست سال گذشته تنها پنج نفر در استان كرمانشاه جان خود را بر اثر مسمومیت با گاز مونوكسید كربن از دست دادند.
به گفته وی، از این پنج نفر، یك تن زن و چهار نفر مرد بوده اند.
مدیرعامل شركت گاز استان كرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: هر ساله با آغاز فصل سرما همواره بر استفاده دقیق، صحیح، بهینه و ایمن گاز طبیعی از سوی كارشناسان این شركت توصیه هایی به مردم می شود.
سیروس شهبازی افزود: وسایل گازسوز به ویژه بخاری یكی از مهم ترین مواردی است كه باید در زمینه نصب صحیح آن نظارت كرد.
این مسوول ادامه داد: باید همواره از باز بودن مسیر دودكش ها مطمئن بود و از كلاهك استاندارد در مبادی خروجی آنها استفاده كرد.

** لوله آكاردئونی برای دودكش مناسب نیست
شهبازی استفاده از لوله های آكاردئونی یا خرطومی به عنوان دودكش را مناسب و اصولی ندانست و گفت: باید از خرید و استفاده بخاری های بدون دودكش به ویژه در فضای محدود و بسته خودداری شود.
شهبازی با تاكید براستفاده بست فلزی و شیلنگ استاندارد در نصب وسایل گازسوز یادآور شد، اگر تخصص و علمی ندارید باید از دستكاری انشعابات داخلی و رگلاتور خودداری كنید.
فرد خریدار خود باید نسبت به موارد ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی دقت لازم را به عمل آورد، داغ بودن لوله دودكش بهترین راه برای تشخیص سالم بودن وسایل گرمایشی از جمله بخاری است و سردبودن لوله بخاری گویای این است كه گازهای سمی از مسیر لوله به بیرون نرفته و در فضای اتاق منتشر می شوند و باید همواره مسیر دودكش به منظور باز بودن آن كنترل شود.
كلاهك مخصوص دودكش بخاری باید به صورت اچ ( H) بوده و حداقل یك متر بالاتر از سطح پشت بام باشد و هیچ گاه نباید از بخاری گازی و نفتی فاقد دودكش بخصوص در هنگام خواب در محیطی بسته استفاده كرد.
آبی بودن شعله بخاری و اجاق پخت و پز یكی دیگر از راه های ایمن بودن وسایل گرمایشی است.
8066/7460 خبرنگار:زهره كریم زاده ** انشتار دهنده:علی مولوی
۰ نفر