۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82291353
T T
۰ نفر

پاییز در حسرت باران

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82291353
پاییز در حسرت باران

یاسوج - ایرنا- چشمان كشاورزان كهگیلویه وبویراحمد به آسمان دوخته است تا تراكتورها را در زمین روشن كنند اما با گذشت بیش از 40 روز از فصل پاییز هنوز قطره ای باران فرود نیامده است، گویا از آسمان آه می بارد.

به گزارش ایرنا، تأخیر در بارش سال زراعی جاری، بسیاری از مردم به ‌ویژه كشاورزان كهگیلویه و بویراحمد را نگران كرده است.
این استان در سال‌های اخیر با كاهش بارندگی روبرو شده است كه سبب خشك شدن صدها چشمه، قنات و كاهش چشمگیر منابع آب سدهای این استان شده است.
كهگیلویه و بویراحمد با مساحت یك درصد از خاك ایران دارای هشت درصد منابع آبی كشور است.
این استان با حدود 11.5 میلیارد متر مكعب آب‌های جاری، میانگین بارش سالانه حدود 600 میلیمتری و وجود رودخانه‌های خروشان و پرآب به سرزمین آبها شهرت دارد.
تداوم كم بارشی‌ها در 10 سال گذشته سبب كم آبی و خشك شدن بسیاری از چشمه‌ها و روان آب‌های دائمی، فصلی و كاهش دبی 30 تا 40 درصدی رودخانه‌های پرآب كهگیلویه و بویراحمد شده است.
علاوه بر كاهش حجم آب 2 سد كوثر و شاه قاسم كهگیلویه و بویراحمد، سفره‌های آب زیر زمینی برخی دشت‌های این استان تا 20 متر كاهش یافته است.
** بارندگی ها از آخر آذر شروع می شود
كارشناس اداره كل هواشناسی كهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال آبی جاری در هیچ یك از ایستگاه‌های هواشناسی این استان بارندگی گزارش نشده است.
ولی بهره مند اظهار داشت: در مدت زمان مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در ایستگاه هوای هواشناسی لیكك 78، دهدشت 72، سی سخت 50، دوگنبدان 40، امامزاده جعفر 37 و یاسوج 31 میلیمتر بوده است.
وی میزان بلند مدت 30 ساله بارندگی شهر یاسوج را 812 میلیمتر اعلام كرد.
بهره مند بیان كرد: میزان بارندگی بلند مدت 10 ساله ایستگاه‌های هواشناسی سی سخت 690، دهدشت 493، دوگنبدان 438، امامزداه جعفر 431 و لیكك 389 میلیمتر بوده است.
وی بیان كرد: براساس برآوردهای كارشناسان هواشناسی بارندگی‌های جدی سال جاری از اواخر آذر آغاز خواهد شد.
**كاهش ذخیر سد كوثر گچساران
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد كوثر گچساران نیز گفت: ذخیره آب سد كوثر این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 میلیون متر مكعب كاهش داشته است.
اسلام قدمی اظهار داشت: حجم آب پشت سد كوثر هم اینك بیش از 325 میلیون متر مكعب است درحالی‌كه در مدت مشابه سال قبل 350 میلیون متر مكعب بود.
وی گنجایش مخرن سد كوثر را 580 میلیون متر مكعب اعلام كرد و افزود: نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا 625 متر است.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد كوثر گچساران بیان كرد: 271 میلیون متر مكعب آب در سال آبی 95-94 وارد سد كوثر شده است.
قدمی میزان آب رها سازی شده از سد كوثر در سال آبی گذشته را 286 میلیون متر مكعب اعلام كرد و گفت: بیش از 50 میلیون متر مكعب از این میزان آب خروجی به بخش كشاورزی دشت لیشتر و خیرآباد اختصاص یافته است.
وی ابراز كرد: 140 میلیون مترمكعب از آب این سد در سال جاری به مصارف آشامیدنی شهرستان گچساران و پنج استان جنوبی همجوار رسیده است.
قدمی تصریح كرد: این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و 2 هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، كهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌كند.
سد كوثر گچساران آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از مردم استان‌های جنوبی كشور را تأمین می‌كند.
سد كوثر (تنگ دوك) در فاصلهٔ 60 كیلومتری شمال غربی از شهر دوگنبدان در شهرستان گچساران در استان كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شركت آب منطقه‌ای كهگیلویه و بویراحمد حجم آب مخزن سد شاه قاسم را كمتر از هزار متر مكعب اعلام كرد و گفت: كاهش بارندگی‌ها، خشك شدن چشمه‌ها و افت آب‌های سطحی علت كاهش محسوس حجم ذخیره آب این سد شده است.
رسول فرهادی گفت: سد شاه قاسم با حجم ذخیره 10 میلیون مترمكعب برای آبیاری یكهزار و 200 هكتار زمین‌های پایین دست ساخته شده كه به دلیل كاهش شدید آب مخزن این سد هیچ‌گونه تخصیص آبی از آن به زمین های كشاورزی در سال جاری ممكن نشده است.
سد شاه قاسم در پنج كیلومتری یاسوج در مسیر ورودی جاده شیراز به یاسوج واقع شده و حاشیه دریاچه این سد با طبیعت زیبای آن یكی از مكان‌های سیاحتی یاسوج محسوب می‌شود.
** خشك شدن 76 درصد چشمه ها در كهگیلویه و بویر احمد
مدیر كل امور عشایر كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 76 درصد از چشمه‌های مناطق عشایری این استان بر اثر كم آبی خشك شده است.
مجید علی پور اظهار داشت: هم اینك روزانه 400 متر مكعب آب به وسیله 15 دستگاه تانكر در مناطق عشایری كهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود.
وی گفت: تاكنون 80 درصد از عشایر مناطق قشلاقی در كهگیلویه و به ویر احمد مستقر شدند.
مدیركل امور عشایر كهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به اهمیت حیاتی آب برای سلامتی و ادامه زندگی تخصیص اعتبار آبرسانی سیار باید به موقع انجام شود تا اختلالی در آن ایجاد نشود.
12 درصد از جمعیت استان كهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
این استان 700 هزار نفری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
8143/6110 /8005
۰ نفر