به گزارش ایرنا، میرحسن موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت قطار حومه ای تهران - پرند از پنج زوج به 9 زوج در روز افزایش یافته است تا این قطار در این مسیر 18 برنامه سیر داشته باشد.
وی با بیان اینكه صرفه جویی در مصرف سوخت، حفظ محیط زیست، كاهش ترددهای جاده ای از مزیت های توسعه قطارهای حومه ای در اطراف شهرهای بزرگ است، گفت: در این راستا قطارهای حومه در مسیر تهران - پیشوا از 4 زوج به 7 زوج افزایش یافته است تا این قطار روزانه 14 سیر را در این مسیر برای جابجایی مسافران و شهروندان انجام دهد.
معاون راه آهن اظهار داشت: قطار حومه ای تهران – كرج - هشتگرد نیز از روزانه 4 زوج به 8 زوج افزایش یافته است تا روزانه این قطار 16 سیر را در این مسیر برای جابجایی شهروندان انجام دهد.
موسوی از افزایش سیر قطارهای حومه در مسیر تهران – قم و بالعكس خبرداد و گفت: با انجام برنامه ریزی ها در این مسیر نیز سیر قطار حومه ای از سه زوج به 4 زوج افزایش یافته است تا هموطنان بتوانند با سهولت بیشتری در این مسیر تردد كنند.
معاون مسافری راهآهن با بیان اینكه زمان حركت قطارهای حومه ای طوری برنامه ریزی شده است تا در زمان پیك سفر شهروندان، هر 20 دقیقه یك قطار حركت كند، گفت: راه آهن در مسیر تهران - پیشوا و تهران- كرج- هشتگرد اقدام های خوبی انجام داده است، به طوری كه چهارخطه كردن مسیر تهران - پیشوا در دستور كار قرار دارد و خط ریلی تهران- كرج در ابتدا 4 خطه و در ادامه 2 خطه میشود.
موسوی تاكید كرد: با توسعه خطوط قطارهای حومه ای باید به فكر تامین ناوگان نیز باشیم زیرا با تكمیل پروژهها و پیشبینی ناوگان مناسب حومهای سیر قطارهای حومه ای در اطراف كلانشهرها و به خصوص تهران افزایش می یابد.
وی از راه اندازی سایت قطارهای حومه ای توسط شركت راه آهن در هفته گذشته خبر داد و گفت: جزییات حركت قطارهای حومهای از طریق این سایت اینترنتی قابل دسترسی است و شهروندان با مراجعه به این سایت میتوانند از اطلاعات خط حومه ای مطلع شوند.
موسوی با اشاره به ضرورت توسعه قطارهای حومهای در اطراف سایر شهرهای بزرگ كشور اظهار داشت: مطالعاتی در خصوص تقاضای سفر در سایر شهرها آغاز شده و ما هم اكنون با توجه به افزایش تقاضا قطار حومهای تبریز - دانشگاه شهید مدنی را از یك ریل باس به دو رام قطار افزایش داده ایم و روزانه دو هزار نفر از این قطار استفاده می كنند.
معاون مسافری شركت راه آهن درباره برنامه شركت راه آهن برای ایام اربعین حسینی، یادآورشد: راه آهن برای ارایه سرویس های مورد نیاز ریلی به زایران حسینی چند برنامه را در دستوركار خود قرار داده است كه به محض جمع بندی نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام خواهد شد.
معاون مسافری راه آهن بیان كرد: تامین ناوگان به صورت فوق العاده مراسم اربعین حسینی هم اكنون در دست بررسی است تا بتوانیم قطارهای این ایام را بین تهران- خرمشهر و شلمچه و بین قم - خرمشهر راه اندازی كنیم و یك ریل باس نیز مردم را به صورت مستمر از خرمشهر به مرز و بالعكس منتقل كند.
موسوی با اشاره به برنامه راه آهن برای توسعه قطارهای حومه ای شهرهای جدید اظهار داشت: احداث خطوط ریلی در شهرهای جدید باید توسط شركت عمران شهرهای جدید انجام شود و برای بهره برداری این خطوط باید این خطوط به راه آهن واگذار شود تا با تامین واگن های مورد نیاز قطارهای حومه ای این شهرها فعالیت خود را آغاز كنند.
به گفته وی، هم اكنون اقدام های لازم برای خطوط ریلی قطارهای حومه ای مسیر مشهد -گلبهار و در تهران در مسیر گلشهر- هشتگرد و در اصفهان شهرهای جدید بهارستان - فولادشهر - مجلسی انجام شده است تا در موعد مقرر بتوانیم این خطوط را بهره برداری كنیم .
معاون مسافری راه آهن با اشاره به قیمت بلیت قطارهای مسافری گفت: راه آهن برای افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری هیچ برنامه ای ندارد و تاكنون هیچ شركت ریلی درخواستی در این زمینه به راه آهن ارائه نداده است.
موسوی در ادامه با اشاره به مزیت های سیر قطارهای مسافری در بین شهرهای مختلف كشور برای تسهیل تردد هموطنان در مسیرهای مختلف اظهارداشت: هفته گذشته قطارهای بین شهری در مسیرهای تهران- كاشان و قم - مشهد (حرم تا - حرم) راهاندازی شد و روز گذشته نیز شاهد راه اندازی قطار كرمان - زاهدان در این منطقه بودیم تا مسافران این مسیر بتوانند از زاهدان به كرمان و از آنجا به تهران و ادامه به مشهد تردد كنند.
معاون مسافری راهآهن با اشاره به برنامه راه آهن برای ارتقای كمی و كیفی خطوط و ناوگان ریلی افزود: برای همین منظور در مسیر تهران- مشهد سیستم های اتوماتیك كنترل قطارها و تراك بندی ایجاد شده ، ضمن اینكه برنامهریزیشده است واگنهای نیازمند تعمیر اساسی از ناوگان خارج و پس از انجام تعمیرات اساسی با كیفیت قابل قبولی وارد ناوگان ریل كشور شوند.
وی اظهار داشت: برای تسهیل تردد مردم، در حال حاضر ایستگاه راهآهن تهران به مترو متصل شده و راه آهن درصدد است تمام خطوط ریلی شهرهای بزرگ را به مترو متصل كند تا مردم به سهولت بتوانند پس از پیاده شدن از قطار با استفاده از مترو به مكان های مورد نظر خود برسند.
وی در پایان تاكید كرد: توسعه قطارهای حومه ای در اطراف كلانشهرها از سیاست های مهم وزارت راه و شهرسازی است تا با توسعه این خطوط شاهد تسهیل تردد مردم در اطراف شهرهای بزرگ كشور با استفاده از شبكه ریلی باشیم.
به گزارش ایرنا، هم اكنون طول شبكه ریلی كشور به بیش از 11 هزار كیلومتر رسیده است و دولت در نظر دارد با تخصیص اعتبارات مورد نیاز علاوه بر افزایش خطوط ریلی كشور به بیش از 25 هزار كیلومتر، تعداد ناوگان مسافری به دوبرابر فعلی برسد.
اقتصام**1108**1561**خبرنگار: ایرج منصوری**انتشاردهنده:مژگان توانا
معاون مسافری راه آهن:
ظرفیت قطارهای حومه ای در اطراف تهران دو برابر شده است
۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر:
82291448
تهران - ایرنا - معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت توسعه قطارهای حومه ای در اطراف كلانشهرها، از افزایش و 2 برابرشدن ظرفیت قطارهای حومه ای در اطراف تهران خبرداد.