۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82291872
T T
۰ نفر

استفاده از روش هاي تدريس قديمي، كارآيي ندارد

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82291872
استفاده از روش هاي تدريس قديمي، كارآيي ندارد

زنجان - ايرنا - قائم مقام معاون آموزشي و پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي كشور گفت: هم اكنون اساتيد معارف اسلامي براي سخنراني و تدريس از روش هاي قديمي استفاده مي كنند كه اين شيوه ها ديگر پاسخگو نيست و كارآيي لازم را ندارد.

به گزارش ايرنا، سيد محمد علي پور موسوي روز چهارشنبه در همايش تخصصي گفتمان انقلاب اسلامي ويژه اساتيد معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان افزود: تا پايان برنامه و در چشم انداز 1404 ايران به لحاظ علمي، بايد مرجعيت منطقه را داشته باشد و امروز نظام اسلامي در بسياري از حوزه هاي پزشكي جزء كشورهاي مطرح منطقه به شمار مي رود و اين خط سير حركتي بايد ادامه يابد.
وي اظهار كرد: در حوزه علوم انساني به رغم توجه هايي كه به آن شده است، به ويژه در معارف اسلامي و براي دستيابي به جايگاه واقعي بايد با رفع چالش ها و موانع موجود چشم انداز بهتري ترسيم شود.
پور موسوي افزود: اگر در مقابل بسياري از پرسش ها پاسخي نداشته و در برابر چالش ها نيز منفعل باشيم، نمي توان به تداوم مسير پيش رو اميدوار بود.
وي با بيان چالش هاي گوناگون در حوزه معارف اسلامي، ادامه داد: توليد متن علمي و بهره برداري نكردن از امكانات موجود از جمله چالش هاي اين حوزه به شمار مي آيد و اين در حالي است كه وزارت بهداشت به بحث هاي پزشكي و قرآني علاقه مندي نشان مي دهد و ديگر دانشگاه هاي كشور نيز به اين موضوع توجه كرده اند.
قائم مقام معاون آموزشي و پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي كشور كتاب هاي درسي معارف اسلامي دانشگاه ها را از ديگر چالش هاي اين حوزه برشمرد و گفت: برخي كتاب ها در سال هاي گذشته تاليف شده و ديگر پاسخگوي نياز امروز نيست و مسير كنوني براي تاليف كتاب از سوي اساتيد فراهم شده است.
پور موسوي عمق دروس معارف، تغيير، نبود ارتباط و تعامل تنگاتنگ بين استاد و دانشجو را از ديگر چالش هاي اين بخش ذكر كرد و افزود: فقدان تحليل سياسي و اجتماعي صحيح از سوي اساتيد از جمله چالش هاي مهم اين بخش است.
قام مقام معاونت آموزشي و پژوهشي نهاد نمانيدگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي كشور ادامه داد: اساتيد بايد مجهز به دانش روز باشند و دانشجويان را با مسائل كنوني جامعه و منطقه آشنا كنند، در حالي كه اساتيد فقط به تدريس مطالب كتاب خود اكتفا مي كنند.
وي يادآوري كرد: استفاده از سامانه هاي هوشمند مانند فضاي مجازي از ديگر چالش هاي اين حوزه است كه چندان مورد توجه قرار نمي گيرد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: رفع اين چالش ها با بهره گيري از امكانات كنوني و انجام كارهاي پژوهشي امكان پذير است و اين معاونت آمادگي دارد از نظرهاي اساتيد معارف اسلامي در اين زمينه استفاده كند.

** بسياري از شبهات سياسي و اجتماعي مباني واقعي ندارد
قائم مقام معاون آموزشي و پژوهشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها همچنين در حاشيه برگزاري همايش گفتمان انقلاب اسلامي در دانشگاه علوم پزشكي زنجان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بايد فكري براي رفع شبهات سياسي و اجتماعي در كشور شود چراكه بسياري از اين شبهات مباني واقعي ندارند.
به گزارش ايرنا، پور موسوي افزود: مجموعه اي در كشور براي پاسخگويي به شبهات وجود ندارد كه از اين طريق نسبت به افشاي دروغ ها اقدام شود.
وي يادآوري كرد: نبايد اجازه داد شبهات به يك موضوع اجتماعي گسترده تبديل، سپس بحث و بررسي در خصوص آن انجام شود علاوه بر آن شبه افكنان نيز بايد مجازات شوند.
پورموسوي بيان كرد: شبهات متعددي در بخش هاي گوناگون به ويژه در فضاي ديني، علمي و آموزشي وجود دارد كه با استفاده از امكانات بايد به آنها پاسخگو داد.
پور موسوي افزود: هم اكنون سايت پرسش و پاسخ اين معاونت به بيش از 25 هزار سوال به صورت مفصل نه كوتاه پاسخ داده و اين سايت به صورت برخط آماده است سوالات جديد را دريافت و پاسخ را در همين سيستم براي مخاطبان ارسال كند.
وي بيان كرد: در حوزه ديني، علمي و آموزشي اين معاونت كارهاي خوبي انجام شده و سوالي وجود ندارد كه پاسخ هاي آن از قبل داده نشده باشد.
اين مسئول ادامه داد: اگر پاسخ و بحث هاي شاخه اي هم وجود داشته باشد، اين آمادگي وجود دارد به وسيله يك گروه 60 نفره كه در قم تمامي آنها اعضاي هيات علمي هستند، نكات لازم پاسخ داده مي شود.
پورموسوي افزود: همه اساتيد معارف اسلامي اين معاونت در مقاطع مختلف تحصيل كرده و مجرب بوده و اغلب آنها توانايي لازم را دارند كه در حيطه كاري و دايره علمي خود به سوالات دانشجويان پاسخ دهند.
وي بيان كرد: مجموعه دروس ارائه شده اين معاونت نيز در كتابي به نام' دانش خانواده' تاليف شده و تكيه اصلي آن بر سبك زندگي ايراني اسلامي دلالت دارد و در بحث پژوهش هم سرمايه گذاري لازم انجام شده است.
اين مسئول خاطرنشان كرد: هم اكنون 18 هزار استاد معارف اسلامي با اين نهاد همكاري مي كنند.
به گزارش ايرنا، همايش تخصصي گفتمان انقلاب اسلامي ويژه اساتيد معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان به مدت2روز در 12 و 13 آبان برگزار مي شود.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامي***انتشار دهنده: رويا رفيعي
براي دريافت لحظه به لحظه اخبار استان زنجان به كانال www.telegram.me/irnazanjaan بپيونديد
۰ نفر