در معناي عميق مفاهيم آموزشي، اين گونه بيان مي شود كه 'ياددهي' ناقض و نفي كننده 'يادگيري' در آدمي است. در دوران اخير، چالشي كه انسان امروزي با آن دچار شده به عنوان انفجار اطلاعات تلقي مي شود. از اين رو تبديل ياددهي به يادگيري ضرورت چشم گيري پيدا مي كند.
صرف نظر از ابعاد مختلف اين موضوع، با رويكرد مديريتي جامع نگر، در تلاشيم تا اين تهديد را به فرصت بدل نماييم.
همان گونه كه مي دانيد، هدف اصلي از آموزش و پرورش، ارتقاي يادگيري است؛ همانا چهار ستون يادگيري ماندگار در افراد شامل دانستن، انجام دادن، بهتر زيستن و البته توسعه پايدار استوار است.
مهم ترين عناصري كه منجر به بلوغ يادگيري و مورد نياز دانشجويان است، در زمينه هاي حل مسائل پيچيده، تفكر انتقادي و البته خلاقيت مي باشد.
در واقع بنيان همبستگي و مسئوليت اجتماعي، پيشرفت اقتصادي و توسعه پايدار همگي به آموخته هاي ما وابسته است.
البته در روش هاي تدريس فعال و سنجيده، برخلاف روش انفعالي، دانشجويان از طريق تعامل با محيط و تجربه دست به خلاقيت و نوآوري زده و در نهايت يادگيري شكل مي گيرد.
در روش هاي نوين تدريس پيشنهاد مي شود كه با طراحي و ايجاد مدل هاي ذهني در دانشجويان، مسائل را از منظر خود بنگرند و در عين حال كه قانونمند هستند، قاعده محور صرف نباشند.
محور مهم ديگر پس از رويكرد نوين اساتيد، محيط آموزشي است؛ اين گونه كه مركز و يا دانشكده آموزشي به مثابه يك تسهيل گر در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد و كل فضاي آموزشي به صورت فرهنگ سازماني يادگيرنده است.
به علاوه پارادايم يادگيري پژوهش محور فرصت يادگيري از طريق عمل را براي دانش آموزان و دانش جويان در باب موضوعات مورد علاقه شان به گونه اي فراهم مي كند كه به رشد 'مهارت هاي زندگي' آنان منجر شود؛ آموزش مهارت هايي مهم و اساسي كه حلقه مفقوده وزارت آموزش و پرورش و هم چنين آموزش عالي مي باشد؛
در اينجا لازم به ذكر است كه موسسه تحقيقاتي دانشگاه فونيكس، موارد دهگانه زير را به عنوان مهارتهاي آموزشي مورد نياز نيروي كار در سال 2020 معرفي كرده است؛
درك معاني: توانايي درك عميق مفاهيم و اهميت موضوعات تبيين شده
هوشمندي اجتماعي: توانايي برقراري ارتباط موثر با ديگران بهمنظور جلب واكنشهاي مناسب و ايجاد تعامل مطلوب با آنها
تفكر نوين و انطباقي: توانايي يافتن راهحلها و پاسخهاي بديع و نوآورانه براي مسائل
شايستگي ميانفرهنگي: قابليت موثر عمل كردن در فرهنگهاي مختلف
تفكر محاسبهاي: توانايي تبديل و تفسير حجم بزرگي از دادهها و استخراج مفهوم و تحليلهاي لازم از آنها
سواد رسانههاي نوين: توانايي ارزيابي منتقدانه محتواهاي رسانههاي نوين و توان توليد محتواي مناسب و متقاعدكننده براي آنها
چند رشتهاي بودن: سواد و توانايي درك مفاهيم چندين رشته مختلف
تفكر طراحي: توانايي طراحي فرايندها و اقداماتي در راستاي رسيدن به هدفي خاص
مديريت بار فكري: توانايي فيلتر كردن و اولويت بندي مطالب در راستاي حداكثر سازي كاركرد شناختي مغز
تشريك مساعي مجازي: توانايي كار بهرهورانه و همراه با شور و شوق در يك تيم مجازي
البته يادمان باشد كه تاكيد بيشتر بر آموزه هايي با رويكرد توسعه مهارت هاي فردي و آيين بهبود كيفيت زندگي، راه آرامش و سعادت را براي نسل جوانمان هموار مي نماييم.
اميد است تا در سال رونق بهره گيري از كالا و خدمات ايراني، با بهره گيري از اين ديدگاه نوين آموزشي، به بهبود كسب و كار ملي رونق بيشتري بخشاييم.
در پايان يادمان باشد، زندگي كردن يعني يادگيري مادام العمر.
* عضو انجمن ترويج علم ايران،
رياست مركز علمي كاربردي جهانگردي،
مديرگروه آموزش مهارت زندگي اداره كل آموزش تخصصي دانشگاه علم و فرهنگ
تعليم و تربيت فعاليتي مداوم و جامع در راستاي رشد و تعالي انسان بنا نهاده شده است؛در حقيقت علم تعليم و تربيت صحيح، قادر به انجام هر كاري است.