۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82299408
T T
۰ نفر

شناسايي 250 اثر باستاني و گردشگري در انديمشك

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82299408
شناسايي 250 اثر باستاني و گردشگري در انديمشك

انديمشك - ايرنا - رييس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري انديمشك گفت:از زمان تاسيس اين اداره از سال 1379 تاكنون 250 اثر تاريخي،گردشگري و مذهبي در شهرستان انديمشك شناسايي شده است.

محمد صادقي روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا افزود:از اين تعداد 40 اثر تاريخي پس طي مراحل قانوني ، در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده اند.
وي اظهار كرد:براي 80 اثر ديگر هم تشكيل پرونده شده و براي ثبت ملي به سازمان ميراث فرهنگي كشور معرفي شده اند و مابقي آثار نيز در دست بررسي و انجام ساير تحقيقات هستند.
وي گفت:برخي از آثار تاريخي شهرستان انديمشك داراي قدمت چهار هزار ساله هستند كه تپه بردپنير از جمله اين آثار است كه به دوران اوروك برمي گردد.
وي گفت:در بخش مركزي انديمشك نيز آثاري همچون تپه سنجر،تپه هاي سياهگوش و تپه ويس قره از ديگر آثار تاريخي به شمار مي روند همچنين كاروانسراي رضه، آباره عباس (پل صيحه) و شهر باستاني اريت‌رينگ از ديگر آثار شاخص تاريخي شهرستان هستند كه به ثبت ملي رسيده اند.
وي گفت:كاروانسراي رضه متعلق به دوره‌ي صفوي در 50 كيلومتري شمال انديمشك واقع شده كه اين بنا داراي 14 اتاق و محوطه‌اي بزرگ به‌شكل كاروانسراهاي دوره‌ اسلامي است.
صادقي افزود:آباره عباس (پل صيحه) از ديگر آثار اين شهرستان است كه قدمت آن به دوره‌ي ساساني و اوايل اسلامي بر مي گردد و در هشت كيلومتري جاده‌ي انديمشك ـ شوش قرار دارد. اين آباره 12 دهانه، پل سنگي و آجري دارد و كاربري اصلي آن را انتقال آب از رودخانه‌ دز به سمت زمين‌هاي كشاورزي پايين دست تعريف كرده‌اند.
وي با اشاره به لزوم مرمت برخي آثار تاريخي انديمشك افزود:برخي از آثار تاريخي شهرستان نيازمند مرمت و بازسازي هستند كه مرمت اين آثار موجب افزايش تعداد گردشگران خواهد شد.
وي با اشاره به آغاز مرمت برخي آثار تاريخي انديمشك بيان كرد:قلعه رزه در بخش الوار گرمسيري شهرستان انديمشك از جمله آثاري است كه كار مرمت آن پارسال شروع شده و در حال اتمام مي باشد.
صادقي گفت:چهار ستون ستاره دار در بخش الوار گرمسيري در كنار بقعه ثبت ملي 'داوود خادم' نيز كشف شده كه با توجه به اينكه در كنار اين بقعه واقع شده اند احتمال مي رود به لحاظ قدمت تاريخي همدوره باشند اما تحقيق در اين زمينه ادامه دارد.
رييس ميراث فرهنگي شهرستان انديمشك افزود:كليه آثار تاريخي اين شهرستان از سوي يگان حراست اين اداره پاسداري مي شوند.
شهرستان انديمشك در شمال استان خوزستان بر خرابه‌هاي شهري باستاني با نام لور بنا شده است.
7281/6068 خبرنگار:زهرا دهقان - انتشار:محمدعلي فريدپناه