به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری افزود: بر اساس آیین نامه یادشده، سازمان راهداری نیز بایدبه ارتقای ایمنی راه و آرامشدهی به كاربران توجه كند.
به گفته وی، تئوری معماری و ایمنی جاده از 10 سال پیش در كشور مطرح شده و هدف آن تغییر در یكنواختی مسیرها است.
عشایری تصریح كرد: در حقیقت در این طرح مسیرهای یكنواختی كه دچار خستگی رانندگان شده و خطر بروز سوانح و تصادفات را افزایش میدهد، مد نظر هستند و همان 10 سال پیش، طرحهایی مانند كاشت درخت در حاشیه جاده، ایجاد شكلهای مختلف به عنوان نماد و تغییر علایم و تابلوها پیشنهاد شد، لیكن به دلایل متفاوت این تئوری مورد بی توجهی قرار گرفت.
عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با بیان اینكه شاید امروزه ادغام وزارت راه و شهرسازی و كنار هم قرار گرفتن موضوعات جادهای با معماری و شهرسازی تلنگری برای شروع دوباره بحث معماری جاده محسوب شود، گفت: بدون شك در این بخش تاكیدهای وزیر راه و شهرسازی به این بحث و همچنین حقوق شهروندی تاثیر قابل توجهی در نگاه مجدد به این حوزه دارد. نقشدهی به شهروندان و محوریت انسان در تمامی حوزهها، به ویژه خدماتی كه دولت ارایه میدهد، خود باعث شد تا به مبحث معماری و منظر جاده توجه بیشتری شود.
عشایری اضافه كرد: پس از طرح مجدد این موضوع و مورد توجه قرار گرفتن آن، مسوولیت این بخش به دلیل برخورداری از ادبیات معماری و ارتباط آن با بخش احیا و نوسازی به شركت عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شد.
وی افزود: در این راه شركت عمران و بهسازی شهری ایران در گام نخست نقشه كاروانسراهای تاریخی را از سازمان میراث فرهنگی و نقشه راههای كشور را از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دریافت كرد و مورد بررسی قرار داد و در ادامه ضمن شناسایی كاروانسراهای موجود در كشور تفاهمنامههایی را با سازمان راهداری و شركت ساخت و توسعه زیربناهای كشور امضا كرد.
این مقام مسوول همچنین اظهار داشت: پس از این مراحل كمیتهای تحت عنوان كمیته معماری جاده متشكل از شركت ساخت و توسعه زیربناهای كشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی، معاونت مسكن و ساختمان، معاونت معماری و شهرسازی و دانشگاه تشكیل شد.
وی ادامه داد: این كمیته قصد دارد تا با تدوین آییننامهای مشخص در بخش معماری جاده مقررات جدیدی را در این حوزه در احداث راهها و محورهای جدید ایجاد كند.
عشایری گفت: هم اكنون قرار دادی با مشاوران دانشگاه شهید بهشتی بسته شده و تا 30 درصد مراحل نیز انجام شده است. بر اساس این قرار داد وضعیت معماری و منظر دو محور تهران-دیزین و تهران–قم از سوی متخصصان مطالعه شده و طرح لازم با توجه به تمامی حوزههای ایمنی، راه و ساختمان، معماری، هنر و فرهنگ به كمیته ارایه میشود.
اقتصام**1063**1561**خبرنگار:رفعت كرمی مهر**انتشاردهنده:مژگان توانا
عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی شهری ایران؛
مقوله معماری و منظر جاده در احداث راه مورد توجه قرار می گیرد
۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵
کد خبر:
82303904
تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره شركت عمران و بهسازی شهری ایران از تدوین آییننامه نگهداری و بهره برداری راهها تا پایان سال 1395 خبر داد و گفت: بر اساس این آییننامه شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور باید در احداث راهها به مقوله معماری و منظر جاده توجه كند.