۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82304688
T T
۰ نفر

حال ناخوش ركن چهارم دموكراسی در اردبیل

۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82304688
حال ناخوش ركن چهارم دموكراسی در اردبیل

اردبیل - ایرنا- حال مطبوعات بعنوان ركن چهارم دموكراسی این روزها در استان اردبیل چندان خوش نیست، این حالی كه دست اندركاران رسانه های مكتوب آن را 'حال زار' هم می گویند از مدت ها پیش گریبانگیرمطبوعات محلی شده و امروزنیز وضعیت چندان مطلوب نیست.

بحران مخاطب، وضعیت نامطلوب كیفی و كمی ، نبود پشتوانه مالی، فقدان نیروهای متخصص وكاربلد، یارانه كم ، نبود ثبات كاری، فقدان حمایت و توجه مسوولان و ..از جمله مسایل و مشكلاتی است كه مطبوعات محلی و فعالان رسانه را در استان اردبیل به چالش كشیده است.
برخی از فعالان حوزه مطبوعات محلی می گویند كه مشكلات مالی تقریبا در حال خرد كردن كمرآنهاست ، معدود دفاتر فعال نشریات استانی در حال بسته شدن بوده و بسیاری از نشریات به دلیل ناتوانی مالی توان اجاره دفتر را نداشته و اتاقی از خانه هایشان را به امور اداره نشریه اشان تبدیل كرده اند.
نبود حامیان مالی و بازار پر رونق برای تامین هزینه های نشریات در قالب چاپ رپرتاژهای بازرگانی، كم بودن یارانه های دولتی هر روز وضعیت را بغرنج تر می كند و این درحالی است كه صدور مجوز نشریه برای هر فرد متخصص و غیر متخصص بدون توجه به نیاز مخاطب و بازار فرهنگی استان همچنان ادامه دارد.

**دغدغه مطبوعات اردبیل تامین هزینه های مالی است
غلامحسین غاربی مدیر مسوول نشریه 'آرتا' در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند كه اصول حرفه ای روزنامه نگاری و آزاد اندیشی ایجاب می كند كه هیچ محدودیتی برای تعداد نشریات وجود نداشته باشد و در كشور هایی كه دارای نظام رسانه ای آزاد هستند هر كس می تواند اقدام به انتشار نشریه كند ولی روزنامه نگاری در ایران بویژه استان ها شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد.
وی بیان كرد: تعداد زیاد نشریات نه تنها كمكی به پیشرفت و توسعه روزنامه نگاری استان نكرده بلكه هم به لحاظ كیفیت و هم به لحاظ شمارگان باعث افت قابل لمس مطبوعات محلی شده است.
وی با بیان اینكه مهمترین دغدغه مطبوعات اردبیل تامین هزینه های مالی است، افزود: غیر صنعتی بودن استان، نبود شركت های تجاری توانمند و حامیان مالی، فقدان توانایی نشریات برای بالا بردن شمارگان، نبود مقبولیت عمومی و ضعف آگهی های دولتی در ایجاد وضعیت بغرنج برای نشریات استان دخیل بوده است.
غاربی بیان كرد: تا زمانی كه شرایط فوق حاكم است راهكار عملی برای برون رفت از وضعیت موجود امكان پذیر نخواهد بود.
این روزنامه نگار در خصوص حمایت دولت از مطبوعات محلی نیز گفت: حمایت مسوولان به خصوص در بحث های مالی از نشریات می تواند به یك آسیب جدی برای استقلال روزنامه نگاران تلقی شود، اگر می خواهیم به روزنامه نگاری حرفه ای نزدیك شویم باید وابستگی به دولت به حداقل ممكن خود برسد و تا زمانی كه نظام دهی رسانه بر كشور حاكم نشده و زیرساخت های اقتصادی و مالی تامین نشود كمك مالی دولت یك راه حل قوی، دایمی و حرفه ای نخواهد بود.
غاربی با اشاره به افت كیفی مطبوعات محلی در استان اردبیل هم گفت: در بحث كیفی سازی نشریات كه عمده محور آن تولید محتواست با افت شدید روبرو هستیم و زیاد بودن تعداد نشریات و پراكندگی روزنامه نگاران استان در كنار ناتوانی مالی از عوامل تشدید كننده آن می باشد.

** كیفیت نشریات اردبیل پایین است
تیمور حسین نژاد مدیر مسئول نشریه شمالغرب نیز در این باره به ایرنا گفت: با توجه به تعدد رسانه اعم از سمعی، بصری ودنیای بی پایان مجازی متاسفانه وضعیت مطبوعات استان همچنان به سمت بحرانی حركت می كند.
وی تشریح كرد: با اینكه تكثر نشریات محلی در صورت اعمال قانون و در نظر گرفتن مسایل حرفه ای به نوعی فرهنگ بالای منطقه و توسعه فرهنگی را نشان می دهد ولی در استان اردبیل این تكثر به دلیل روی آوری مردم به فضای مجازی، بحران مخاطب، كیفیت پایین
نشریات و نبود امكانات رسانه ای به تهدید تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینكه نبود امكانات نوین چاپ در استان باعث تشدید مشكلات مطبوعات شده است، افزود: بسیاری از استان های كشور دارای امكانات به روز چاپ و در نتیجه انتشار منظم روزنامه و هفته نامه هستند ولی اردبیل از این مهم بی بهره است و كم توجهی مسوولان و متولیان فرهنگی در اردبیل باعث شده انگیزه فعالان رسانه های مكتوب كاهش یابد.
حسین نژاد بیان كرد: اغلب نشریات اردبیل به جهت پایین بودن سطح كیفی، استفاده بیشمار از مطالب كپی شده؛ در عمل رسانه و فعالیت رسانه ای حرفه ای را زیر سووال برده اند.
وی در خصوص مهمترین مشكل مطبوعات اردبیل گفت: مشكل چاپخانه، امنیت شغلی، درآمد پایین كاركنان، نبود مكان مناسب، نبود زیرساخت های لازم، نبود افراد حرفه ای و آموزش دیده جز مشكلاتی است كه مطبوعات اردبیل با آن مواجه اند، ضمن اینكه پایین بودن سطح كیفی برخی نشریات و انتشار نامنظم را باید به این مشكلات افزود.
حسین نژاد اضافه كرد: برای برون رفت از این شرایط باید نشریات محلی توسط داوران متبحر رتبه بندی شوند تا رقابت بین رسانه ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب صورت گیرد.
حسین نژاد با بیان اینكه مسوولان مطبوعات را رصد نمی كنند ، گفت: به نظر می رسد بیشتر مسوولان استانی مطبوعات را یا رصد نمی كنند و یا بی توجه هستند ، حمایت از رسانه به جهت كثرت آنها خیلی كم شده و تفاوتی بین مطبوعات حرفه ای و آماتور از دید مسوولان به چشم نمی خورد و این موضوع نشان می دهد روابط عمومی ها و مدیران استانی از سواد رسانه ای كافی برخوردار نیستند.

** نشریات استان اردبیل دچار روزمرگی شده اند
بهنام رزمجو مدیر مسئول نشریه فروغ فردا هم در این باره به ایرنا گفت: نشریات استان اردبیل جز در موارد معدود و نادر، به جهت گرفتاری های اقتصادی دچار روزمره گی شده و به نوعی به آگهی نامه تبدیل شده اند.
به گفته وی ، از طرف دیگر با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش نشریات مكتوب ، بر تعداد نشریات استانی افزوده شده بدون آنكه به كیفیت كار توجه شود.
وی اضافه كرد: مهمترین مشكل مطبوعات استان، عدم تامین نیازهای مالی نشریات است بطوریكه اكثر مواقع نشریات هفتگی نمی توانند به صورت ماهانه نیز چاپ شوند.
رزمجو معتقد است كه تنها راه برون رفت از این وضعیت، حمایت مراكز اقتصادی و تولیدی از نشریات است تا آنها بتوانند برخی از نیازهای خود را تامین كنند.
این روزنامه نگار مغانی بیان كرد: برخی مسوولان محلی به مطبوعات به چشم فضول قانونی نگاه می كنند و آنها را نه تنها باور ندارند بلكه دوست دارند به كلی بساطشان برچیده شود .
مدیر مسئول نشریه فروغ فردا اضافه كرد: مطبوعات به جهت گرفتار شدن در رپورتاژ و آگهی برخی مواقع قادر به تولید محتوا نیستند و این باعث ریزش مخاطب و روگردانی مردم از رسانه های مكتوب شده است.

** كیقیت مطبوعات محلی رضایت بخش نیست
سید ناصر اسحاقی مدیركل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل هم در زمینه وضعیت و مشكلات مطبوعات محلی به خبرنگارایرنا گفت: در این استان 85 نشریه مجوزدار شامل روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، دو ماهنامه وفصلنامه وجود دارد كه 30 مورد آن فعال وبقیه هم به صورت نامنظم منتشر می شوند.
به گفته وی ، اغلب هفته نامه ها به صورت دو هفته ای، دو هفته نامه ها بصورت ماهانه و فصلنامه هم معمولا به صورت سالانه منتشر می شوند .
وی با اشاره به اقدام های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی مطبوعات و انتشار منظم آنها بیان كرد: معاونت مطبوعاتی وزارت اقدام به سازماندهی اعلام وصول نشریات كرده وبه نشریات نامنظم هم اخطار داده تا در موعد مقرر منتشر شوند.
اسحاقی در خصوص افزایش صدور مجوز نشریات در سال های اخیر نیز افزود: صدور مجوز نشریات در دولت تدبیر وامید افزایش یافته با این وجود همچنان متقاضی نشریه زیاد است و معاونت مطبوعاتی با شكیبایی وسعه صدر اقدام به بررسی تقاضاها هم در صدور مجوزها وهم فعالیت مجدد نشریات غیر فعال می كند.
مدیركل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل اختصاص یارانه به مطبوعات محلی را از روی ضوابط ومقررات خاص وزارت ارشاد دانسته واظهار كرد: اختصاص یارانه به مطبوعات دارای ضوابط ومعیار خاصی است كه كارشناسان وزارت با بررسی محتوا و كیفیت، تعداد صفحات، شمارگان ، مطالب موثر و رپورتاژ وآگهی میزان آن را تعیین وبه نشریات پرداخت می كنند .
اسحاقی ادامه داد: هر كس نسبت به روند اختصاص یارانه اعتراضی داشته باشد می تواند با مراجعه به سامانه معاونت مطبوعاتی میزان پرداختی یارانه به مطبوعات را مشاهده و اعتراض خود را انعكاس دهد.
وی با اشاره به نا مناسب بودن كیفیت مطبوعات محلی استان اردبیل هم گفت: كیفیت مطبوعات محلی شاید آن به حدی كه باید رضایت بخش ودر شان استان اردبیل باشد نیست ، و ضروری است مدیران مسوول وسر دبیران نشریه وقت لازم در تولید محتوا ،تحلیل، یادداشت ومقاله برای ارتقای كیفی نشریه بگذارند تا یك نشریه پرمحتوا و همسو با نیازهای مردم و جامعه منتشر شود.
مدیركل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل تشریح كرد: برگزاری كلاس های آموزشی برای خبرنگاران، تولید محتوا و استفاده از روزنامه نگارن فعال ومسلط به كار روزنامه نگاری می تواند بر ارتقای كیفی مطبوعات محلی كمك كند.
گزارش:یعقوب شاددل** انمتشاردهنده : سیفعلی موسی زاده
7110/6016
۰ نفر