۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82304708
T T
۰ نفر
ورود 230 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به خراسان رضوی

مشهد-ایرنا- مدیركل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی از ورود 230 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به این استان از ابتدای امسال تاكنون خبر داد.

سید مهدی رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا روند ورود سرمایه و وروند سرمایه گذاری خارجی را در خراسان رضوی مطلوب توصیف كرد.
وی به سه شیوه سرمایه گذاری خارجی اشاره و بیان كرد: تا پایان مهر گذشته 1975 شركت توسط اتباع خارجی در خراسان رضوی ثبت شد كه میزان سرمایه برآوردی وارده توسط این تعداد 593 میلیون دلار است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: 477 شركت از این تعداد با سرمایه گذاری 143 میلیون دلار مربوط به هفت ماه گذشته امسال است.
وی به اینكه 80 درصد این شركتها در طول دوره فعالیت دولت یازدهم به ثبت رسیده اند اشاره و بیان كرد: بخش دوم سرمایه گذاران نیز از فعالان اقتصادی و سرمایه دارانی هستند كه اقدام به ثبت شركت نموده و با اخذ مجوز از دستگاههای اجرایی مرتبط با طرح، مشغول به فعالیت می شوند.
رمضانی افزود: این سرمایه گذاران با توجه به اختیاری بودن اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی و بهره مندی از مزایای این قانون و بعضا به علت ورود سرمایه از مجاری غیر از روش تعیین شده در قانون سرمایه گذاری اقدام به اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی نمی كنند.
وی ادامه داد: تعداد این پروژه ها تا پایان مهر امسال 18 مورد است كه در مجموع 501 میلیون دلار سرمایه به خراسان رضوی وارد كرده اند.
او گفت: سه پروژه از این تعداد با رقم 21 میلیون دلار از ابتدای امسال شكل گرفته است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: دسته سوم سرمایه گذاران هستند كه علاوه بر اخذ مجوز از دستگاه اجرایی ذیربط، مجوز سرمایه گذاری خارجی از سازمان سرمایه گذاری و كمكهای اقتصادی و فنی دریافت نموده اند.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری این شركتها تحت پوشش قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی قرار گرفته است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: تعداد طرحهای اجرا شده در این قالب 154 مورد است و در مجموع از این طرق 542 میلیون دلار سرمایه تا پایان مهر ماه 1395 به خراسان رضوی وارد شده است.
وی افزود: البته رقم تعهدات در این پروژه ها 504 میلیون دلار می باشد كه معادل رقم سرمایه مصوب استان است و سرمایه وارده هفت ماه گذشته از امسال در اینگونه پروژه ها حدود 66 میلیون دلار می باشد.
رمضانی ادامه داد: 30 درصد از مجوزها و 40 درصد رقم سرمایه خارجی مصوب خراسان رضوی در این حالت در طول فعالیت دولت یازدهم شكل گرفته است.
وی گفت: تنها در هفت ماه گذشته امسال 140 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی خراسان رضوی به تصویب هیات پذیرش سرمایه گذاری خارجی كشور رسیده است. رقم مصوب پارسال 19 میلیون دلار بود لذا حجم سرمایه گذاری امسال بیش از هفت برابر كل سال گذشته است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی به مصوبه سال 1389 هیات دولت در خصوص تشكیل مراكز خدمات سرمایه گذاری در استانها نیز اشاره و بیان كرد: رسیدگی به مشكلات، شكایات، انجام هماهنگی لازم در اخذ مجوزها از طریق نمایندگان تام الاختیار دستگاههای اجرایی، صدور ویزا، پروانه كار و اقامت، شناسایی و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری و كمك به برقراری ارتباط بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران از مهمترین وظایف مركز استانی خدمات سرمایه گذاری هستند.
وی یكی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این مركز را پیگیری جهت تفویض انجام امور مربوط به سرمایه گذاران خارجی از تهران به مشهد ذكر و بیان كرد: كاهش زمان صدور نامه ها از سه هفته به یك روز از اقدامات مهم این مركز در مشهد است.
رمضانی افزود: خراسان رضوی تنها استانی است كه امور مربوط به نیروی انتظامی، اداره كار، وزارت امور خارجه، ثبت شركت و سایر امور را در مركز خدمات سرمایه گذاری اشتان و بدون مراجعه به پایتخت انجام می دهد.
و راه اندازی موقت سامانه پنجره واحد، شفاف شدن فرایند صدور مجوزها، برگزاری 40 كارگاه آموزشی به منظور آشنایی فعالان اقتصادی با قوانین سرمایه گذاری، فعالسازی سایت جامع مركز به سه زبان را از دیگر اقدامات مركز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی در مشهد ذكر كرد.
7496/1858**خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار دهنده: حسین كریم زاده
۰ نفر