۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82309294
T T
۰ نفر
كتاب‌ درماني را جدي بگيريم

تهران-ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه كتاب درماني بايد جدي گرفته شود، گفت: اين موضوع تنها به كتاب‌ خواندن محدود نيست، بلكه هر شكلي از دريافت اطلاعات را كه به فرد در مواجهه با مشكلات كمك كند شامل مي‌شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از اداره‌ كل روابط‌ عمومي و امور بين‌الملل كانون، عليرضا نوروزي در پنجاه ‌و پنجمين نشست از مجموعه نشست‌هاي ترويج خواندن با موضوع آشنايي با كتاب‌درماني در ترويج خواندن، با اشاره به سه عضو ارتباطي چشم، گوش و زبان هر كدام از چهار مهارت شنيدن، گفتن، خواندن و نوشتن را مبنايي براي كتاب درمان توصيف كرد.
وي اظهار داشت: در شنيدار درماني، گفتار درماني، نوشتار درماني و خواندن‌ درماني (كتاب ‌درماني) روش‌هاي مختلفي مثل قصه خواندن، فيلم ديدن، شنيدن موسيقي و يا تلاوت قرآن براي حل مسايل روحي و رواني و يا تسهيل تحمل آن‌ها استفاده مي‌شود.
اين عضو كميسيون علم‌سنجي دانشگاه تهران با توصيف كتاب‌درماني به‌عنوان تعاملي فعال بين شخصيت مخاطب (خواننده) و متن اثر (اطلاعات) هدف از آن را ارتقا و بهبود وضعيت سلامتي روحي، رواني و جسمي فرد (عموما به‌ عنوان درمان مكمل) خواند.
نوروزي از مشاوره با كتاب، روان‌شناسي با كتاب، كتاب‌خانه درماني و مطالعه هدايت‌شده به‌ عنوان روش‌هايي براي درمان استرس و اضطراب، ترس از تاريكي، روان رنجوري، شب ادراري، پرخاش‌گري، پذيرش جدايي و مرگ نام برد.
وي يادآورشد: كانون پرورش فكري مي‌تواند با استفاده از متخصصان رشته‌هاي مرتبط ، فهرستي از كتاب‌هاي مناسب براي بهبود مشكلات شناختي و اختلالات روحي و رواني كودكان تهيه كند و در اختيار كتابخانه‌ها و والدين بگذارد.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران ادامه داد: كتاب‌درماني روشي كم‌هزينه است كه در خانه، مدرسه، بيمارستان، مراكز اجتماعي و مددكاري و كتاب‌خانه قابل اجرا است. با اين‌ حال در اين روش بايد به مسايل مختلفي چون آشنايي و مطالعه رواني‌ درمان‌گر و كتاب‌دار، تناسب بين منابع برگزيده با مشكلات درمان‌جو، تناسب اين منابع با توانايي درك و خواندن در درمان ‌جو، نيازها و شرايط جسمي و رواني درمان‌جو و پيشينه و تخصص نويسنده‌ كتاب توجه كرد.
نوروزي با مقايسه كتاب‌ درماني با روان‌شناسي معكوس عنوان كرد: كتاب ‌درماني ممكن است براي همه مناسب نباشد يا نتيجه يكسان ندهد اما در هر ‌حال كتاب ‌درمان ‌گر بايد با شخصيت درمان ‌جو و مشكلش آشنا باشد و در عين‌ حال به پيام ديني، مذهبي فرهنگي و نژادي موجود در اثر هم توجه كند.
سهيلا خوئيني كارشناس ارشد علوم ارتباطات نيز در اين نشست به ارايه تاريخچه‌اي از كتاب‌درماني پرداخت و آن را هم‌قدمت با كتاب و خواندن توصيف كرد.
به گفته اين محقق، كتاب‌درماني به‌ طور خاص در سال 1970 ميلادي براي كودكان‌ و نوجوانان در كتاب‌خانه‌هاي آمريكا اجرا شد و تا به امروز اين بحث مدام در حال گسترش و تخصصي‌ شدن است.
اين كارشناس كتابخانه كارآفريني، كتاب‌درماني را استفاده از مواد خواندني برگزيده به ‌عنوان مكمل درمان در پزشكي و روان‌شناسي باليني و يا براي راهنمايي در حل مشكلات فردي توصيف كرد.
خوئيني با اشاره به شرايط دنياي امروز كه امكانات و رفاه مادي در آن به اوج رسيده، ولي اختلالات و ناهنجاري رواني در حال افزايش است، استفاده از كتاب‌درماني را براي بهبود اين شرايط روشي سودمند و كم‌هزينه و ضروري در كنار درمان روان‌پزشكي و دارويي خواند.
به گفته‌ اين كارشناس در اين روش از كتاب‌هاي تخيلي و آموزشي استفاده مي‌شود و انتخاب كتاب بايد متناسب با سن فرد، علاقه‌مندي‌هاي او، واقع‌گرا بودن و تحريك خلاقيت، بازتاب درست مشكلات درمان‌جو، كيفيت ادبي و تخليه درست هيجانات درمان‌جو انجام شود.
خوئيني توضيح داد: كتاب‌درمان‌گر بايد داراي ويژگي‌هاي برجسته‌ شخصيتي، ملاحظات اخلاقي و علم و دانش باشد تا بتواند به درمان‌جو كه يا مشكلات احساسي و رفتاري دارد، يا در بيمارستان بستري است و يا از افراد عادي و طبيعي ولي در معرض خطر است كمك كند.
فراهنگ**1883**1027**‌دريافت كننده:‌ مريم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني