۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۰
کد خبر: 82309594
T T
۰ نفر
طرح هادي با رويكرد گردشگري در پالنگان انجام مي شود

سنندج- ايرنا- مدير كل بنياد مسكن كردستان گفت: طرح هادي با رويكرد گردشگري در برخي از روستاهاي هدف گردشگري استان از جمله روستاي پالنگان اجرا مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رضا قادري روز سه شنبه در كارگروه توسعه گردشگري استان با محوريت بررسي مشكلات روستاي گردشگري پالنگان افزود: در شهريور ماه جاري تفاهم نامه اي مبني بر اجراي طرح هادي با رويكرد گردشگري توسط بنياد مسكن و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در 500 روستاي كشور منعقد شد.
وي اظهار كرد: با مطرح كردن اجراي اين طرح در مجلس، انجام آن در 300 روستاي كشور به تصويب رسيد و ما نيز در برخي از روستاهاي استان همانند تنگي سر، پالنگان و چند روستاي ديگر آن را اجرا خواهيم كرد.
مدير كل بنياد مسكن كردستان با بيان اينكه انجام هر كاري نيازمند مطالعه است گفت: ما هم اكنون آمادگي اجراي طرح هادي گردشگري در روستاي پالنگان را داريم.
وي ادامه داد: اگر بتوانيم اين طرح را تهيه كنيم از اعتبارات ملي بنياد مسكن براي اين منظور استفاده مي شود و در اين راستا تاكنون در برخي از روستاهاي اورمان كارهايي انجام شده است.
مدير شيلات و آبزيان جهاد كشاورزي كردستان نيز در اين جلسه خواستار رسيدگي به مجتمع پرورش ماهي پالنگان شد و گفت: مسافران از داخل مجتمع عبور مي كنند و اين امر مشكلات عديده اي را ايجاد كرده است و بايد تلاش شود ورود مسافران و گردشگران از داخل اين مجتمع قطع شود.
رحمان ميرزايي با بيان اينكه اين مجتمع هم اكنون براي 125 نفر بصورت مستقيم و 300 تا 400 نفر بصورت غير مستقيم شغل ايجاد كرده است افزود: اگر اين وضعيت پيش برود اشتغال از بين رفته و همچنين محصول ناسالم توليد مي شود.
وي تاكيد كرد: بدون شك اگر به مشكلات موجود در اين مجتمع توجه نشود احتمال تعطيلي توليد ماهي وجود دارد و ما به عنوان مسئولان دولتي بايد جوابگو باشيم.
مدير شيلات و آبزيان جهاد كشاورزي كردستان همچنين خواستار ساماندهي حاشيه رودخانه پالنگان شد و گفت: مسافران بدون رعايت هر گونه شئوناتي از رودخانه استفاده مي كنند و بدترين شرايط را براي رودخانه فراهم آورده اند.
بخشدار مركز كامياران نيز در اين جلسه با بيان اينكه پالنگان به هيچ عنوان وضعيت خوبي ندارد افزود: در زمينه جاده، سرويس بهداشتي و امور ديگر با مشكلات عديده اي روبروه بوده و حتي شيلات نيز براي ما مشكلاتي را ايجاد كرده است.
جمال ويسي اظهار كرد: مشكلاتي در اين روستا در زمينه مجتمع وجود دارد ربطي به مسافر و گردشگر ندارد و ما بارها اعلام كرده ايم در هر اقدامي كه به عمران و آباداني و اشتغال در پالنگان منجر شود مشاركت خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه امسال حدود 200 هزار گردشگر به استثناي گردشگران خارجي وارد اين روستا شده اند گفت: بدون شك حتي اگر دور پالنگان را ديوار بكشيم گردشگران و مسافران وارد آنجا خواهند شد لذا بايد براي توسعه و رفع مشكلات آن بيشتر تلاش كنيم.
روستاي پالنگان يكي از جاذبه هاي گردشگري استان كردستان است كه در 15 كيلومتري شهر كامياران و ابتداي منطقه اورامان قرار داردو يكي از زيباترين روستاهاي پله كاني با معماري ويژه وطبيعت متفاوت در فصول مختلف بوده و سالانه پذيراي مسافران و گردشگران داخلي و خارجي زيادي است.
7348/6108
**خبرنگار: افسانه گلباغي/** انتشار دهنده: اميد بهمني