۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82310660
T T
۰ نفر
كارشناس اقتصادي: صنعت خودرو نقش مهمي در توسعه آفريقا دارد

تهران - ايرنا - كارشناس مسايل اقتصادي در آفريقا معتقد است كه صنايع خودروسازي و محصولات وابسته به آن نقش مهمي در رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي آفريقايي بازي مي كند كه در اين ميان ايران توان حضور در اين بازار و گسترش صادرات خودرو به اين قاره را دارد.

'سيد مهرداد سيادت نسب' رايزن بازرگاني سفارت جمهوري اسلامي ايران در آفريقاي جنوبي و كارشناس مسايل قاره آفريقا روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا، بر ظرفيت هاي اقتصادي و اجتماعي اين قاره براي توسعه صنعت راهبردي خودروسازي تاكيد كرد .
وي اضافه كرد كه جايگاه صنايع خودروسازي و محصولات وابسته نقشي مهم در رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي قاره سياه ايفا مي كند.
وي در ارتباط با وضعيت كلي بازار خودرو در آفريقا گفت: بر اساس آمارهاي موجود در سال 2015 يك ميليون و پانصد و پنجاه هزار خودرو جديد و بين شش تا هفت ميليون خودروي دست دوم در آفريقا به فروش رسيده است.
وي افزود: اين وضعيت باعث شده تا انجمن توليد كنندگان خودرو در آفريقا تلاش نمايد تا دولتهاي آفريقايي را قانع كنند، به جاي واردات خودروهاي دست دوم كه در حال حاضر با قيمت ارزان و به صورت گسترده وارد بازارهاي محلي مي شود، موانعي وضع كنند و شرايط را براي توليد يا واردات خودروهاي جديد تسهيل نمايند.
سيادت نسب اضافه كرد كه از طرفي آفريقاي جنوبي به عنوان مهمترين مركز توليد و صادرات خودرو در آفريقا، از ژانويه تا آگوست سال 2015 جمعا 32 هزار و 80 دستگاه انواع خودرو به ساير كشورهاي آفريقايي صادر كرده، در حاليكه در هشت ماهه سال 2016 اين صادرات با 54 درصد كاهش به 14 هزار و 723 دستگاه رسيده است .
كارشناس مسايل اقتصادي آفريقا گفت: با نگاهي به آمار صادرات خودرو از آفريقاي جنوبي به ساير كشورهاي آفريقايي مي توان مشاهده كرد كه در سال 2013 جمعا 78 هزار و 787 دستگاه خودرو از اين كشور به ساير كشورهاي قاره سياه صادر شده است .
وي افزود: در سال 2014 نيز آفريقاي جنوبي 61 هزار و 839 دستگاه و در سال 2015 حدود 42 هزار و 594 دستگاه خودرو صادر كرده است .
سيادت نسب ادامه داد كه پيش بيني مي شود امسال حداكثر صادرات خودرو آفريقاي جنوبي به ساير كشورهاي آفريقايي حدود 20 هزار دستگاه باشد، اين در حالي است كه صادرات خودرو آفريقاي جنوبي به بقيه دنيا (غير از آفريقا) در سال 2015 افزايش يافت و در حقيقت صادرات خودرو به اروپا با 50 درصد افزايش در سال 2015 نسبت به 2014 به 173 هزار و 796 دستگاه رسيد.
رايزن بازرگاني سفارت ايران در آفريقاي جنوبي درباره دلايل كاهش صادرات خودرو اين كشور به ساير كشورهاي آفريقايي گفت: يكي از دلايل كاهش چشمگير صادرات خودرو از آفريقاي جنوبي به ساير كشورهاي آفريقايي را مي توان به دليل رشد اقتصادي ضعيف كشورهاي اين قاره در سال گذشته و همچنين سال جاري ميلادي دانست كه به دليل كاهش قيمت جهاني فلزات معدني و مواد خام و همچنين كاهش قيمت جهاني نفت اتفاق افتاده است.
وي افزود: به عنوان مثال درآمد كشورهاي نيجريه و آنگولا، به دليل كاهش قيمت نفت، به شدت كاهش يافت . همچنين الجزاير و نيجريه با تصويب مقررات جديد زيست محيطي، واردات خودروهاي جديد را سخت تر كردند.
الجزاير، كنيا و نيجريه بازارهاي عمده خودروهاي صادراتي آفريقاي جنوبي در سال 2015 بودند.
سيادت نسب اضافه كرد: از طرف ديگر آفريقاي جنوبي بازار قطعات خودرو در آفريقا را نيز مد نظر دارد و در تلاش براي تامين قطعات مورد نياز اين بازار است. در همين راستا كارخانه هاي 'نيسان' و 'فورد' كه در نيجريه خط توليد خودرو تاسيس كرده اند، قطعات مورد نياز را از آفريقاي جنوبي تامين مي كنند و 'فولكس واگن' كه در حال راه اندازي خط توليد در 'كنيا' است نيز قطعات مورد نياز را از آفريقاي حنوبي تامين مي كند.
كارشناس مسايل اقتصادي قاره آفريقا درباره چشم انداز صنعت خودرو در آفريقاي جنوبي گفت: مي توان گفت آفريقا بازار طبيعي خودرو آفريقاي جنوبي است، زيرا علاوه بر پايين بودن هزينه حمل و نقل، موافقتنامه هايي بين كشورهاي اين قاره امضاء شده كه تجارت بين آفريقاي جنوبي با ساير كشورهاي آفريقايي را تسهيل مي كند، هر چند گزارش بانك جهاني چشم انداز رشد اقتصادي در بلوك هاي اقتصادي قاره را ضعيف ارزيابي كرده است .
وي گفت: از طرف ديگر، به رغم كاهش صادرات آفريقاي جنوبي به ساير كشورها آفريقايي، صادرات اين كشور به ساير كشورهاي جهان افزايش يافته و مقامات آفريقاي جنوبي اميدوارند در سالجاري با افزايش صادرات به بازارهاي جديد، ركورد 333 هزار و 802 دستگاه صادرات خودرو در سال 2015 را پشت سر بگذارند.
سيادت نسبت درباره چگونگي حضور كارخانه هاي خودرو سازي ايراني در قاره آفريقا تاكيد كرد: با توجه به مطالب گفته شده اگر چه ممكن است خودروسازان ايراني فاقد مزيت رقابتي براي ورود مستقيم به بازار آفريقاي جنوبي باشند، اما مي توانند براي ساير كشورهاي آفريقاي برنامه ريزي كنند.
وي افزود: از طرفي با توجه به دانش فني و توان بالاي قطعه سازي در ايران، فرصتهاي فراواني جهت صادرات قطعه هم به بازار آفريقاي جنوبي و هم ساير كشورهاي آفريقايي وجود دارد كه با تاسيس شركتهاي 'جوينت ونچر' (ترجيحا در آفريقاي جنوبي) مي توان نياز اين بازار را پاسخ داد.
خاورم**9377**1651
تنظيم كننده:‌حميد اوضح - انتشاردهنده:مسعودجعفريان