۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۴۱
کد خبر: 82312657
T T
۰ نفر

تهران ـ ایرنا ـ مسوولان كشوری، لشكری و سازمان ها و نهادها در پی فوت مرضیه حدیدچی (معروف به طاهره دباغ) از مبارزان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با صدور پیامی درگذشت وی را تسلیت گفتند.

** مرحومه دباغ حیات خویش را وقف ارمان های انقلاب كرد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت طاهره دباغ از مبارزان دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آورده است: مرحومه دباغ بانویی كه حیات خویش را وقف آرمان های انقلاب كرد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت (وبدا) ، سید حسن هاشمی در این پیام با عرض تسلیت به ملت شریف ایران و خانواده معظم ایشان افزود : امروز ما یكی از یاران وفادار انقلاب اسلامی را از دست دادیم؛ بانویی كه حیات خویش را وقف آرمان های انقلاب كرد و هیچ گاه در این راه دشوار از پای ننشست.
در بخش دیگری از این پیام امده است : امیدوارم نسل جوان كشور، بزرگوارانی چون ایشان را بهتر بشناسند و راه شان را تداوم بخشند.

** مرضیه حدیدچی دباغ الگوی بی بدیل زنان این مرز و بوم بود
سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی درگذشت بانوی مبارز و یار دیرین انقلاب، مرحومه مرضیه حدیدچی ( دباغ ) را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: درگذشت بانوی مبارز و یار دیرین انقلاب اسلامی، مرحومه مرضیه حدیدچی (دباغ) در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان، موجب تاسف عمیق شد.
وزیر در این پیام افزود: آن بانوی والامقام از آغاز نهضت امام خمینی(ره) و مبارزه با رژیم ستمشاهی، پیشگام و پیشرو بود و در راه پیروزی انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نكرد. به طوری كه در زندان ساواك و با تحمل شكنجه، به نماد زن مسلمان مقاوم انقلابی بدل گشت.
در بخش دیگری از این پیام با بیان اینكه ایشان در این مسیر به تاسی از قهرمان كربلا، حضرت زینب كبری (س)، با جهت گیری های روشن، استوار و پایدار ایستاد خاطر نشان شده است: وی ضمن حفظ ارزش های دینی، در سه وجه سیاست، دیانت و عفت، الگویی بی بدیل برای زنان این مرز و بوم بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: اینجانب درگذشت این بانوی مجاهد و پیرو راستین مكتب اهل بیت(ع) پایان كه در آستانه اربعین حسینی به دیار معبود شتافت، به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، عموم هموطنان و خانواده حدیدچی صمیمانه تسلیت عرض كرده و از خداوند متعال علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن مرحومه و صبر و شكیبایی بازماندگان محترم را مسالت می كنم.

** دباغ همواره بر عهد و پیمان خود ایستاد
سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی هم در پیامی درگذشت بانوی انقلابی و ولایتمدار مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ نخستین فرمانده سپاه همدان را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: تربیت مكتبی و انقلابی، آن بانوی ارجمند را از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی و طلایه‌دار نقش‌آفرینی‌های بزرگ در عرصه دفاع از نهضت امام (ره) و ولایت فقیه قرار داده بود.
سپاه در بخش دیگری از این پیام خود افزود: مرحومه حدیدچی دباغ از نخستین روزهای حضور در كاروان انقلاب تا واپسین لحظات حیات آموزنده اش بر عهد و پیمان خود با امام امت و ولی فقیه زمان وفادار ماند و به ابدیت پیوست.
در این پیام با اشاره به خدمات ارزنده مرحومه طی دوره تصدی فرماندهی سپاه همدان و حضور در ماموریت‌های سخت و دشوار آمده است : بی‌تردید یاد و خاطره این شیرزن انقلابی و ولایی به ویژه در سنگر فرماندهی سپاه همدان و مقابله با ضد انقلاب در كردستان و نمایندگی در هیئت اعزامی امام خمینی (ره) برای ابلاغ پیام ایشان به گورباچف و نیز نمایندگی مردم در سه دوره مجلس شورای اسلامی در حافظه تاریخی ملت ایران زنده است.
سپاه در پایان پیام خود افزود: یاد و خاطره این شیرزن مردم را به ایستادگی و پایبندی بر اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تلاش صادقانه و بی‌ادعا برای حفظ و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی فرا می‌خواند.

**مرحومه دباغ نمونه شایسته از شاگردان مكتب انسان سازی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) بود
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری هم در پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مرحومه دباغ آورده است: خبر درگذشت بانوی فداكار انقلاب مرحومه حاجیه خانم مرضیه حدیدچی دباغ موجب تاسف و تاثر یاران امام (ره) و دوست داران انقلاب اسلامی شد. آن بانوی بزرگوار نمونه شایسته از شاگردان مكتب انسان سازی حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیها بود.
وی در ادامه این پیام آورده است: او با حفظ شخصیت و متانت یك زن مسلمان با شجاعت در مبارزه با آن رژیم سفاك ستم شاهی و دفاع از آرمان های پیشوای بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (ره) هرگز به خود تردید راه نداد.
انصاری افزود: همراهی امام در پاریس و نوفل لوشاتو و فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غرب كشور پس از پیروزی انقلاب و سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و حضور فعال و موثر در دیگر عرصه های فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی كارنامه ای درخشان از خود به جای گذاشته است ، از افتخارات او همین بس كه به عنوان یكی از معتمدان امام و سفیران انقلاب اسلامی برای رساندن پیام امام به گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق برگزیده شد.
معاون حقوقی رییس جمهوری در ادامه این پیام افزود: اینجانب این ضایعه را به خانواده معزز و همه یاران و همراهان امام (ره) و جامعه فرهیخته زنان انقلابی كشور تسلیت گفته ، برای آن مرحومه غفران الهی ، برای بازماندگان شكیبایی و پاداش شایسته از خداوند خواهانم.

** هدف مرضیه حدیدچی سعادت و بهروزی مردم ایران بود
زهرا احمدی‌ پور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی هم با انتشار پیام تسلیتی به همین مناسبت اعلام كرد، امروز خبر درگذشت سركار خانم مرضیه حدیدچی دباغ سبب ناراحتی و تالم بسیار شد. بانوی گرانقدر مرضیه دباغ، هم در دوره مبارزات سیاسی پیش از انقلاب و هم در كسوت نمایندگی و فعالیت سیاسی پس از انقلاب، از مجاهدان فی‌سبیل‌الله بود و سختی‌های فراوانی را برخود هموار كرد.
وی در ادامه پیام خود افزود، وی سعادت و بهروزی مردم كشورمان را هدف بزرگ خود می‌دانست و در این راه زندان و شكنجه و نامهربانی‌های فراوانی را تحمل كرد. مرضیه دباغ از نمونه زنان جسور ،مدیر و مدبر ایرانی در دوره معاصر به شمار می آید كه به همین اعتبار یكی از سه نماینده حضرت امام (ره) برای دیدار با گورباچف و ارائه نامه تاریخی ایشان بود.
در پایان پیام پوراحمدی آمده است: اینجانب ضایعه درگذشت این بانوی بزرگوار را به مردم شریف كشورمان و خانواده گرانقدرشان تسلیت گفته و از خداوند كریم برای آن مرحومه غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده‌ بزرگوارشان صبر تحمل این مصیبت را خواستارم.

**زندگی دباغ سرشار از نكته‌ها و درس‌ها برای زن مسلمان و ایرانی است
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز در پیامی درگذشت تاسف بار بانوی شاخص و نام آشنای انقلاب، حاجیه خانم مرضیه حدیدچی دباغ را به بازماندگان محترم، همراهان و دوستداران ایشان و عموم ملت ایران تسلیت گفت.
وی در ادامه این پیام آورده است: خانم دباغ نمونه والایی از زن مبارز، مومن و وارسته ایرانی بود كه گذار دوران مختلف، غبار بر آرمان‌ها و ایمان او نیفكند. وی در همه مقاطع انقلاب از شكنجه‌گاه‌های ساواك، مبارزه در كنار انقلابیون فلسطینی و حضور موثر در دفتر امام خمینی (ره) در پاریس تا فرماندهی نخستین دوره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همدان و سه دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، بی چشمداشت نقش آفرید و با دلسوزی به مردم خدمت كرد.
جهانگیری در این پیام افزود: زندگی پر از تلاش و تكاپوی او سرشار از نكته‌ها و درس‌ها برای زن مسلمان و ایرانی است، از خداوند متعال برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت دارم.

** دباغ با منش اعتدالی در تبیین اندیشه های رهبر فقید انقلاب نقش موثری ایفا كرد
محمدرضا عارف رییس فراكسیون امید مجلس نیز در پیامی اعلام كرد، درگذشت سركار خانم مرضیه حدیدچی دباغ موجب تاسف و تاثر شد.
وی در ادامه این پیام افزود، ایشان از پیشگامان انقلاب اسلامی بود كه در سال های شكل گیری نهضت اسلامی و همچنین پس از پیروزی انقلاب نقش موثری به ویژه در انسجام بخشی فعالیت بانوان انقلابی داشت و با منش و‌روش اعتدالی در تبیین اندیشه های رهبر فقید انقلاب نقش موثری ایفا كرد و به عنوان یك بانوی انقلابی مسلمان نشان داد كه زنان دوشادوش مردان می توانند در تحولات جامعه تاثیر گذار باشد .
وی در این پیام بیان كرد: اینجانب درگذشت این بانوی مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفته برای آن فقیده سعیده رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و شكیبایی از درگاه خداوند متعال طلب می كنم.


مرضیه حدیدچی (معروف به طاهره دباغ) از مبارزان انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه ) در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) درگذشت .
مرحوم دباغ از زندانیان سیاسی، فعال مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
وی در سال 1318 در همدان دیده به جهان گشود و در زمان حیات خود سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود . همچنین در سال های اخیر از اعضای شورای مركزی جمعیت زنان انقلاب اسلامی و مدرس واحد معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت بود.
مرحوم دباغ كه نشان ایثار داشت به همراه آیت الله جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی یكی از سه نماینده‌ای بود كه 11 دی 1367 پیام امام خمینی (ره) را به میخاییل گورباچف رهبر اتحاد جماهیری شوروی سابق رساند.
این خبر در حال تكمیل است.
اجتمام**9132*1436* تنظیم كننده: فرزانه سلامت بخش* انتشار دهنده : داود پورصحت
۰ نفر