۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82316148
T T
۰ نفر
گرد و غبار مانع تردد شناورهای مسافری در هرمزگان شد

بندرعباس - ایرنا- درپی وزش باد شدید و پدیده گرد وخاك ، ترددهای دریایی از طریق اصلی ترین بنادر مسافری كشور در هرمزگان از روز دوشنبه تا اطلاع بعدی متوقف شده است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرشهید باهنر بندرعباس اعلام كرد : تردد تمامی شناورها بین بنادر مسافری مركز هرمزگان از اوایل صبح امروز (دوشنبه اول آذر) در راستای افزایش ایمنی سفرهای دریایی متوقف شده است.
محمد محسنی در این خصوص به ایرنا گفت: وزش باد شدید و كاهش دید افقی به دلیل بروز پدیده گرد و خاك، شرایط را برای تردد تمامی شناورهای مسافری نامساعد كرده و تا رسیدن به وضعیت عادی، هیچ گونه تردد مسافری از بنادر شهید حقانی بندرعباس و بندرگاه هرمز انجام نخواهد شد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرشهید باهنر بندرعباس اظهار كرد : سرعت باد بین 20 تا 30 نات دریایی، ارتفاع موج بیش از یك و نیم متر و دید افقی نیز كمتر از 100 متر رسیده و براساس پیش بینی های هواشناسی این شرایط نامساعد جوی تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت.
وی از هموطنانی كه قصد سفر به جزایر قشم و هرمز را دارند، خواست به هیچ وجه از مبادی غیرمجاز و شناورهای غیراستاندارد استفاده نكنند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرشهید باهنر، خاطرنشان كرد: هموطنان در صورت ضرورت می توانند از مسیر دریایی بندر پهل و لافت در فاصله ٧٠ كیلومتری غرب بندرعباس به جزیره قشم عزیمت كنند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم نیز در همین رابطه، ابراز داشت : به منظور حفظ جان مردم، از صبح امروز دوشنبه جابه جایی مسافران بین بندر شهید ذاكری قشم به بنادر شهید حقانی، هرمز و لارك تا اطلاع بعدی متوقف شده است.
سیدباقر موسوی ضمن بیان این مطلب كه مسافران برای ورود و خروج از قشم می توانند از طریق بندر پهل و لافت تردد كنند، گفت: در حال حاضر خدمات دهی به مسافران در این مسیر همچنان ادامه دارد وهمه اسكله های گردشگری این جزیره با توجه به شرایط نامساعد جوی تعطیل هستند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه كه راهبری بنادر مسافری غرب استان را بر عهده دارد، نیز اظهار داشت : ترددهای مسافری از بنادر چارك و آفتاب به جزیره كیش هم اكنون جریان دارد.
محمود صابری ادامه داد : پیش بینی می شود كه با نامساعد شدن شرایط جوی، در ساعت های بعد از ظهر و همچنین در روزهای آینده بنادر مسافری غرب هرمزگان نیز تعطیل شوند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه بر رعایت نكات ایمنی در شرایط اضطراری تاكید كرد و از شناورها خواست تا اطلاع ثانوی و مساعد شدن شرایط جوی از سفر دریایی خودداری كنند.
در نیمه دوم هر سال كه دوره زمانی رونق سفرهای دریایی محسوب می شود، محدودیت ترددهای دریایی از سوی اداره كل بنادر و دریانوردی هرمزگان به دلیل نامساعد شدن شرایط جوی به ویژه وزش باد محلی (نعشی) اعمال می شود تا سلامت جان مسافران و گردشگران به خطر نیفتد.
'نعشی ' ، بادی سرد و توفان زاست كه در اواخر پاییز و همچنین فصل زمستان در سواحل هرمزگان به ویژه حوزه مركزی آن رخ می دهد و جهت آن از سمت شمالی شرقی به سمت جنوب غربی است. مدت زمان پایداری این توفان، بین سه تا پنج روز و در تاریخ هواشناسی دریایی تا هفت روز نیز ثبت شده و گرد و خاك شدید و كاهش دید افقی از پیامدهای آن است.
استان هرمزگان با برخورداری از زیرساخت های مناسبی همچون ١٠ بندر مسافری و پیشرفته ترین ناوگان مسافری دریایی كشور با بیش از ٨٠ شناور (لندینگ كرافت و مسافری) و ظرفیت افزون بر شش هزار صندلی، بیش از ٩5 درصد كل حمل و نقل مسافری در آب های سرزمینی ایران و حدود ١٠٠درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را بر عهده دارد.
براساس اعلام اداره كل هواشناسی هرمزگان ، نقشه های هواشناسی نشان دهنده ریزش سامانه پرفشار سرد شمالی به جنوب كشور از روز دوشنبه یك آذر تا روزهای پایانی هفته جاری است كه سبب ناپایداری جوی و دریایی در استان می شود.
گزارش سازمان هواشناسی می افزاید : این ناپایداری ها بصورت وزش باد نسبتا شدید و گردوخاك بخصوص در مناطق شرقی و مركزی خواهد بود كه با ماندگاری این سامانه پرفشار تا روزهای پایانی هفته شاهد كاهش محسوس دما در استان خواهیم بود.
همچنین بر اساس پیش بینی این اداره كل ، از دوشنبه تا پایان هفته جاری دریا نسبتا مواج خواهد بود توصیه می شود تمهیدات لازم صورت گیرد.
3219 / 6048 /1484
خبرنگار : عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده : اصغر رضاخانی
۰ نفر