به گزارش خبرنگار ایرنا،مصادیق این نوع آلودگی ها به شیراز خلاصه نمی شود و در برخی از مراكز شهرستان های فارس از جمله شهرستان های داراب ، فسا ، جهرم ، كازرون و دیگر شهرستان های استان كه استفاده از موتورسیكلت در آن بیشتر مرسوم است وصنایع مزاحم شهری تا دل شهرگسترش یافته وگاه بیخ گوش یك مدرسه یا بیمارستان نفوذ می كند ، آلودگی صوتی نمود و جلوه عینی می یابد و گوش را می آزارد .
آلودگی صوتی به عنوان یكی از مهمترین آلایندههای زیست محیطی در ایجاد اینگونه مشكلات در شیراز و دیگر شهرهای بزرگ استان فارس سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است.
آلودگی صوتی با فنآوری و تكنولوژی صنعتی رابطه مستقیم دارد و به عبارت دیگر همزمان با رشد و ارتقای تكنولوژی، مشكل صدا نیز ابعاد گسترده تری یافته و باعث بروز مشكلات بیشتری خواهد شد.
مشكل این نوع از آلودگی در اكثر شهرهای صنعتی بعنوان یكی از مهمترین موضوعات زیستمحیطی تلقی شده و حتی در مدیریت كلان شهرسازی، معماری داخلی مراكز بهداشتی درمانی، آموزشی و تحقیقاتی، مسكونی و تجاری و همینطور طراحی ماشین آلات صنعتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
تحقیقات انجام شده نشان میدهد كه هیاهو و دغدغه های زندگی ماشینی، ناراحتی های جسمی و روحی شهروندان كلان شهرها را باعث میشود كه عوارض جسمی، روحی و روانی ناشی از سر و صدای ترافیكی در مقایسه با انواع دیگر بسیار زیانبارتر است.
اوایل اردیبهشت ماه 95 روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست استان فارس در خبری به نقل از مدیركل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام كرد كه نقشه آلودگی صوتی كلانشهر شیراز با همكاری دانشكده فنی و مهندسی دانشگاه شیراز تهیه و تدوین شده است .
دكتر حمزه ولوی مدیركل حفاظت محیط زیست فارس در این زمینه گفته بود : این اداره كل از 10سال قبل طرح پژوهشی بررسی و تعیین میزان آلودگی صوتی شهر شیراز را با همكاری دانشكده فنی ومهندسی آغاز كرد و اكنون نقشه آلودگی صوتی شیراز آماده اجراست .
این نقشه، تاكنون تاثیری در كاهش آلودگی صوتی در شیراز نداشته است اما همان زمان مدیر كل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با توجه به اینكه بیش از 10 سال از انجام مطالعات برای تهیه این نقشه سپری شده باید به دلیل ساخت و سازها، توسعه و گسترش بافت های شهری، ضروری است طرح یاد شده بروز رسانی شود و میزان سرو صدای محیطی با توجه به كاربری های مختلف در شهر شیراز اندازه گیری شود .
وی افزود: براساس مصوبه شهریورسال 94 هیات وزیران و اصلاح آیین نامه اجرایی در ارتباط با نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی، شهرداری ها موظف هستند طرح جامع مدیریت كاهش آلودگی صوتی را در كلانشهرها تهیه كنند .
ولوی ادامه داد: تا تهیه طرح جامع مدیریت كاهش آلودگی صوتی شهر شیراز توسط شهرداری شیراز، این اداره كل در سال 94 مبادرت به سنجش و اندازه گیری میزان صوت در ساعت های اوج ترافیك در 30 نقطه پرترافیك شیراز كرد و با استفاده از نرم افزار سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) نقشه میزان آلودگی صوتی شهر شیراز را در محدوده های خاصی از شهر تهیه كرد.
صنایع مزاحم شهری از جمله مواردی است كه انگشت اتهام آلودگی صوتی به سمت آنان است، آهن فروشان و درو پنجره سازان در ردیف نخست این صنایع آلوده كننده قرار دارند، هر چند اعلام شده كه مكان خاصی در شیراز برای این واحدهای صنفی در نظر گرفته شده اما همچنان شاهد كوبیده شدن پتك در و پنجره سازان بر اعصاب و روان مردم در جای جای شهر شیراز و غرش پر و خالی شدن انبار آهن فروشان در داخل محدوده شهری شیراز هستیم .
مدیرعامل وقت شركت شهرك های صنعتی فارس اواخر سال 94 از طراحی سایت جدید 70 هكتاری در فاز اول شهرك صنعتی بزرگ شیراز برای استقرار 6 گروه از اصناف تولیدی سخن گفته بود و اعلام شد زمین موردنظر برای استقرار شماری از اصناف شامل صنوف آلومینیوم سازان ، در و پنجره سازان آهنی ، درودگران و مبل سازان ، سازندگان و فروشندگان تانكر، كابینت سازان، خیاطان و فروشندگان پوشاك، آماده شده و مراحل طراحی این سایت نیز با ظرفیت استقرار بیش از یك هزار صنف تولیدی بزودی به پایان می رسد.
ظاهرا مراحل اخذ مصوبه ایجاد سایت جدید اصناف در شهرك صنعتی بزرگ شیراز نیز در سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران در دست اقدام است و بزودی در ماههای آینده كار واگذاری زمین به اصناف آغاز خواهد شد.
ایجاد این سایت نیز با هدف انتقال اصناف مزاحم شهری از درون شهر شیراز به شهرك صنعتی شیراز انجام می شود و در نظر است طی تفاهم نامه ای با اتاق اصناف فارس شرایط ویژه ای برای انتقال صنوف تولیدی به شهرك صنعتی در نظر گرفته شود.
به رغم آنكه اصناف منتقل شده از مزایای واحدهای مستقر در شهرك صنعتی نظیر معافیت های مالیاتی ، امكان دریافت زیرساخت های لازم و نیز اعمال تشویقها و تخفیفهای قانونی بهره مند می شوند اما همچنان بسیاری از این صنایع ترجیح می دهند در پیاده روهای شیراز بساط كسب و كار خود را پهن و در دل شهر جا خوش كنند .
شهرك صنعتی شیراز بزرگترین قطب صنعتی استان فارس است و 57 درصد از اشتغال و واحدهای فعال مستقر در شهرك های صنعتی استان در این شهرك صنعتی مستقر است.
این شهرك صنعتی با بیش از 1407 هكتار مساحت بزرگترین شهرك صنعتی فعال استان و جنوب كشور است كه دارای یك هزار و 482 واحد صنعتی فعال با اشتغالزایی 17هزار 76 نفر و یك هزار و 813واحد صنعتی نیز در مرحله ساخت و ساز قرار دارد.
شهرداری شیراز به عنوان مدیریت اجرایی كلان شهر شیراز مسئولیت مستقیم برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری دارد و هر چند برنامه ها و فعالیت هایی برای انتقال صنایع مزاحم شهری در نظر داشته و انجام هم داده است اما همچنان در برابر موج تخریبگر صداهای مزاحم شهری ناتوان است.
انتقال صنایع آلاینده و مزاحم از سطح شهر، از ماموریت های اصلی و جدی شهرداری ها است و با توجه به بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها ، انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده از مركز شهر به بیرون از شهر توسط مدیریت شهری باید پیگیری شود و شهرداری موظف است با مشاغل مزاحم و آلاینده برخورد جدی داشته باشد و مجمع امور صنفی نیز موظف است از صدور پروانه به جهت فعالیت مشاغل مزاحم در داخل شهر خودداری كند .
این شهرداری 13 سایت برای انتقال مشاغل مزاحم در شیراز در نظر گرفته كه برخی آماده و برخی در دست اقدام بوده است. شهرداری شیراز محل استقرار سایت آهنفروشان را در محور كمربندی جنوبی بعد از ورودی شهرك صنعتی در دست ساخت دارد و آهن فروشان به مرور به این سایت منتقل می شوند و مواردی از زیر ساخت های این مكان آمادهشده است.
همچنین سایت دیگری پشت پلیسراه پل فسا به مساحت 100 هكتار برای استقرار صنایع مزاحم شهری در نظر گرفته شده است فاز نخست زیرساختهای این مكان به اتمام رسیده و گفته شده نمایشگاههای ماشینآلات سنگین محور خلیج فارس كه داخل محدوده شهر هستند به آنجا انتقال مییابند.
همچنین سایت قطعات بتنی و تیرچهبلوك در مساحت 19 هكتار نزدیك روستای كفترك در نظر گرفته شده كه مراحل زیرسازی آن در حال انجام است.
همچنین سایت در و پنجره ساز، جوشكار و آلومینیوم كار نیز در حال آماده سازی است، یك زمین دیگر در قسمت جنوب غربی به مساحت 60 هكتار برای مكانیكهای خودروهای سنگین پایانه امیركبیر در حال آماده سازی است .
شهرداری شیراز همچنین یك سایت به مساحت یكهزار هكتار را در حال احداث دارد در جاده نیروگاه سیكل تركیبی به سمت ظفرآباد قرار دارد و مراحل مطالعاتی را می گذراند .
بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست حد مجاز صدا در فضای آزاد برای مناطق مسكونی از ساعت هفت صبح تا 10 شب 55 دسیبل و از ساعت 10 شب تا هفت صبح 45 دسیبل است در حالی كه تراز آلودگی در اتوبانهای برخی كلانشهرهای كشور 75 دسیبل اندازهگیری شده است.
حد مجاز صدا در فضای تجاری مسكونی از ساعت هفت صبح تا 10 شب 60 دسیبل و از ساعت 10 شب تا هفت صبح 50 دسیبل است.
برای توضیح سادهتر این معیارها به این مثال ها توجه كنید ، صدای افتادن برگ از درخت حدود 10 دسیبل، صدای تایپ نامه حدود 75 دسیبل و صدای موتور جت حدود 120 دسیبل است.
افزایش فشارخون، افزایش شدت تنفس و بیماریهای قلبی و عروقی میتواند به عنوان مهمترین بیماریها و عوارض ناشی از آلودگی صوتی در نظر گرفته شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان فارس درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه مواردی از اخطار ، برخورد قانونی و حتی تعطیلی واحدهای دارای آلودگی صوتی در شیراز و دیگر شهرهای فارس داشته ایم اظهار داشت : در صورتی كه در شهر شیراز شكواییهای از واحد صنعتی یا كارگاهی صورت گیرد واحد كارشناسی برای اندازهگیری آلودگی صوتی اعزام شده و اگر بیش از حدود مجاز باشد مطابق با آییننامه جلوگیری از آلودگی مصوب سال 78 برخورد قانونی با متخلفان به عمل میآید.
به گفته ولوی مدیركل حفاظت محیط زیست فارس كارگاهها و مشاغل مزاحم شهری توسط سازمان میادین و مشاغل مزاحم شهرداری شیراز شناسایی شدهاند و قرار است به خارج از شهر انتقال یابند.
ولوی ادامه داد: هر صنعتی كه از دستگاههای برش استفاده میكند و نیز جوشكاریها، كابینتسازیها، پالایشگاهها وهمچنین پایانههای حمل و نقل عمومی از عوامل تولید آلودگی صوتی است، درسطح شهر شیراز در برخی مناطق حساس مانند نزدیك بیمارستانها بدون اینكه شكایتی صورت گیرد محیط زیست اقدام به پایش آلودگی صوتی میكند و میزان این پایشها به زودی افزایش مییابد.
وی ادامه داد: با منبع ایجاد آلودگی صوتی كه از حد مجاز بالاتر باشد در صورت شكایت برخورد میشود، چه این منبع بلندگوی یك فروشنده سیار باشد، چه نیروگاه سیكل تركیبی كه سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد.
وی خاطرنشان كرد: مواردی از آلودگی صوتی ناشی از فعالیت دستگاههای خنك كننده و هوا ساز و مواردی از فعالیت های صنعتی وجود داشته است كه به تعطیلی واحد انجامیده است .
شنیددن صدای بوق های ممتد در ترافیك سنگین، اگزوز دستكاری شده موتورسیكلت ها و خودروها و فریادهای گوشخراش فروشندگان دوره گرد در كوچه و خیابان، دیگر این روزها عادت زندگی شهری درشیراز وكلان شهرها شده است، بدون این كه كسی بداند اثرات مخرب این آلودگی صوتی تا چه اندازه جسم و روح شهروندان را نشانه گرفته است.
حالا دیگر شب ها با صدای كامیون هایی كه بار ساختمانی جابه جا می كنند از خواب می پریم و روزها از صدای بوق خودروها و گاز دادن های پی در پی موتورسیكلت ها به آستانه جنون می رسیم، آرامش واژه زیبایی است كه امروزه در پیچیدگی زندگی شهری همه به دنبال آن می گردند و در این میان آلودگی صوتی یكی از تهدید های جدی آرامش است كه شهروندان در محیط های شهری، خانه و محل كار تقریبا هر روز آن را می شنوند.
شاید آلودگی هوا و ترافیك دیگر جایی برای نگرانی در زمینه آلودگی صوتی باقی نگذاشته باشد، اما كارشناسان زیست محیطی و مسئولان شهری هشدار می دهند، اگر وضع به همین روال پیش برود، چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده ای نه چندان دور آلودگی صوتی در فهرست معضلات جدی كلانشهرها جای خواهد گرفت.
گزارش از : نیكنام خشنودی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
6113 / 1876
شیراز- ایرنا- فریاد بی امان بوق های ممتد، صدای گوش خراش كمپرسورها، نعره اگزوزها، غرش موتورسیكلت ها و صداهای صنایع مزاحم شهری از در و پنجره سازی ها تا تعمیرگاه ها و صافكاری ها، نمونه هایی از آلودگی صوتی است كه روح و جان مردم كلان شهرها را آزار می دهد.