سواپ گاز تركمنستان به آذربایجان 1000میلیارد ریال درآمد برای ایران دارد

تهران- ایرنا- یك مسئول بازار سرمایه درباره توافق روزانه پنج میلیون مترمكعب سواپ گاز تركمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران گفت: این اقدام یك هزار میلیارد ریال درآمدزایی خالص برای تهران در پی دارد.

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن تولیدكنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد كرده است كه ایران به محور ترانزیت و سوآپ نفت و گاز در منطقه تبدیل شود.
بزرگ ترین ذخایر گازی و نفتی جهان در ایران یا كشورهای همسایه جای گرفته است كه ایران می تواند برای انتقال آنها به مبادی مصرف، سهمی مهم ایفا كند.
همسایگان شمالی ایران از طریق ترانزیت و سوآپ، بخشی از نفت، گاز و فرآورده های نفتی خود را از طریق كشور ما به بازارهای هدف ارسال می كنند كه این اقدام، موقعیت بی مانند ایران را به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی تقویت می كند.
بر این اساس، سواپ گاز جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان از سال ها پیش در جریان است اما بتازگی سواپ گاز تركمنستان به جمهوری آذربایجان نیز آغاز شده كه قرار است افزایش یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، معاون سرمایه گذاری و توسعه كسب و كار شركت سرمایه گذاری غدیر (وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) گفت: بر اساس توافق با شركت های گاز جمهوری آذربایجان و تركمنستان، قرار است روزانه پنج میلیون مترمكعب سوآپ گاز از طریق ایران بین دو كشور انتقال یابد.
«منصور كنعانی» اضافه كرد: قرار است سال آینده، حجم سواپ گاز تركمنستان به آذربایجان توسط ایران به هفت میلیون مترمكعب در روز افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، ایران در نظر دارد با سواپ یا ترانزیت گاز تركمنستان به پاكستان، خلیج فارس و اروپا، جایگاه خود را در بازار انرژی تثبیت كند.
بر اساس طرحی دیگر، قرار است گاز روسیه نیز از طریق ایران به بازارهای مصرف در منطقه خلیج فارس سواپ شود كه مذاكرات مربوط به آن هنوز نهایی نشده است.
افزون بر سواپ گاز، ایران طرح هایی را نیز برای سواپ نفت در دست اجرا دارد تا با فراهم آوردن زیرساخت ها و حل مشكلات بین المللی، ظرفیت سوآپ و انتقال نفت خام همسایگان شمالی به مبادی مصرف را به 2 میلیون و 500 هزار بنفت خام در روز برساند.
اقتصام**2022**تنظیم كننده:میثم طاهری
۰ نفر