۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82319707
T T
۰ نفر
شورای اقتصاد مجوز اجرای طرح ساخت نیروگاه های سیكل تركیبی با بازده بالا را صادر كرد

تهران- ایرنا- شورای اقتصاد اجرای طرح ساخت نیروگاه های سیكل تركیبی با بازده بالا با استفاده از تسهیلات مالی خارجی ( فاینانس) را مورد تصویب قرار داد .

به گزارش ایرنا از شركت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، معاون برنامه ریزی این شركت اظهار داشت: براساس این مصوبه هشت بلوك نیروگاه سیكل تركیبی با بازده بالا (كلاسF) با استفاده از تسهیلات مالی خارجی ( فاینانس) در ساختگاه های بندرعباس، تبریز، سلفچگان، خرم آباد، بویین زهرا، همدان، امیدیه و اندیمشك به ظرفیت اسمی مجموع پنج هزار و پنج مگاوات ساخته خواهد شد.
«حمیدرضا عظیمی» خاطرنشان كرد: سقف استفاده از تسهیــلات مالــی خارجی به مبلغ دو میلیارد و 561 میلیون و 270 هزار یورو شامل یك میلیارد و 914 میلیون و 410 هزار یورو به عنوان اصل تسهیلات و 646 میلیون و 860 هزار یورو به عنوان هزینه های تبعی در مصوبه شورای اقتصاد تعیین شده است.
معاون برنامه‌ریزی شركت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اضافه كرد: این مصوبه به استناد ماده (82) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تبصره (3) قانون بودجه سال 1395 كل كشور، 17 آبان ماه 1395 در شورای اقتصاد به تصویب رسید.
عظیمی تصریح كرد: اجرای این طرح در چارچوب تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است و با هدف افزایش ظرفیت تولید برق شبكه سراسری كشور و بازده نیروگاه های حرارتی، كاهش مصرف سوخت، تقویت بنیه سازندگان داخلی، انتقال دانش و فناوری روز جهان به داخل كشور و وابسته نبودن به سایر كشورها در تامین قطعات و تعمیرات نیروگاهی صورت خواهد گرفت.
برپایه این گزارش، مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، نخستین واحد نیروگاهی این طرح در بندرعباس (كه عملیات اجرایی آن 25 آبان ماه با دستور معاون اول رییس جمهوری آغاز شد) در زمستان سال 1397به شبكه سراسری برق كشور متصل خواهد شد و تا پایان سال 1400 نیز 10 واحد نیروگاهی دیگر آن به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، نیروگاه سیكل تركیبی در واقع تركیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می كند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز، برای تولید بخار مورد نیاز توربین (بخار ) استفاده شود و به این ترتیب برق اضافی به تولید می رسد و با تركیب كردن این دو، سیكل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می كند.
ظرفیت نصب شده نیروگاهی كشور تا پایان سال گذشته 74 هزار و 350 مگاوات بود كه از این رقم، بیش از 85 درصد آن معادل 60 هزار مگاوات از نیروگاه های حرارتی تامین می شود.
اقتصام ** 3065 ** 1559 ** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر