۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۰
کد خبر: 82326493
T T
۰ نفر
91 درصد درآمدهاي مالياتي كشور محقق شد

مهاباد- ايرنا- معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي كشور گفت: 91 درصد درآمدهاي مالياتي كشور در هشت ماهه امسال محقق شده است.

نادر جنتي روز سه شنبه در حاشيه نشست با نمايندگان بازاريان، اصناف و كسبه شهرستان مهاباد در گفت گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين ميزان تحقق درآمد از يك هشتم درآمدهاي مالياتي است كه امسال 87 هزار ميليارد ريال براي كشور پيش بيني شده است.
وي افزود: 6 درصد درآمدهاي مالياتي كشور ماليات بر مشاغل است و تلاش مي كنيم اخذ ماليات از مشاغل متناسب با عدالت و درآمد بازاريان و كسبه باشد، قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز در دولت و مجلس در حال اصلاح است كه در حال پيگيري هستيم، اميدواريم اشكالات و اصلاح آن امسال به پايان برسد.
معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي كشور همچنين در جمع بازاريان مهاباد گفت: توافق با صاحبان برخي اصناف و مشاغل انجام شده تا اخذ ماليات نسبت به سال گذشته افزايش نداشته باشد.
جنتي با بيان اينكه شركت يا صنفي كه زيان داشته باشد از آنان ماليات اخذ نمي شود، افزود: تحقق درآمدهاي مالياتي در آذربايجان غربي 87 درصد و در شهرستان مهاباد 81 درصد است كه در واقع از متوسط كشوري آن كه 91 درصد بوده پايين تر نشان مي دهد.
وي با تاكيد بر اينكه بازاريان مومن و متعهد هستند و بايد به آنها اعتماد كنيم، گفت: همانطور كه كارمندان دولت ماليات پرداخت مي كنند چون درآمدشان شفاف و مشخص است بازاريان نيز با اجراي طرح جامع نظام مالياتي متناسب با درآمدشان ماليات پرداخت خواهند كرد.
معاون امور مالياتي كشور اظهار كرد: اخذ ماليات به شيوه 'علي الراس'(با تشخيص مامور مالياتي) شيوه سنتي بوده و اشكالاتي دارد بر اين اساس طرح جامع نظام مالياتي در دست اجراست تا اخذ ماليات دقيق تر شده و متناسب با درآمد باشد كه اميدواريم طرح نظام مالياتي كشور كه بزرگترين طرح الكترونيكي كشور است تا پايان سال 96 به پايان برسد.
جنتي با بيان جايگاه والاي تاريخي و فرهنگي شهرستان مهاباد گفت: مهاباد از قديمي ترين و تاريخي ترين شهرهاي ايران است و در دوره اي بخشي از حكومت هخامنشي بوده است.
نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست خواستار متناسب سازي اخذ ماليات از بازاريان، اصناف و كسبه شهرستان مهاباد شد و گفت: ماليات بايد پرداخت شود اما متناسب با درآمد و توانايي پرداخت كننده باشد.
جلال محمود زاده اظهار كرد:2 برابر شدن ماليات با ركود موجود در بازار تناسب ندارد، اقتصاد آذربايجان غربي متكي بر كشاورزي است كه اين بخش معاف از ماليات است اما ميزان دريافت ماليات در استان از استان هاي صنعتي بالاتر است كه اين تناسب را نشان نمي دهد.
وي افزود: ماليات با تشخيص مامور مالياتي دريافت مي شود كه اين رويه درست نيست، بر اين اساس در شهرستان مهاباد برخي شركت هاي تعاوني كشاورزي، شركت هاي مردم نهاد و غيرانتفاعي وجود دارد كه به آنها ماليات بسته اند.
محمود زاده با تاكيد بر اينكه بايد از اقتصاد نفتي فاصله بگيريم گفت: گرچه مي دانيم كاستي هاي گذشته بر دوش دولت فعلي افتاده و در كنار آن كاهش قيمت نفت و مشكلات اقتصادي را از ابتداي آغاز بكار دولت تدبير و اميد داشتيم بر اين اساس بايد متناسب با ركود بازار همه بايد ماليات بپردازيم.
محمود زاده اضافه كرد: 86 درصد مردم مهاباد به دولت تدبير و اميد راي دادند و همواره همراه دولت دكتر روحاني هستند و اين همراهي ادامه خواهد داشت بر اين اساس مطالباتي هم دارند.
معاون استاندار آذربايجان غربي و فرماندار شهرستان ويژه مهاباد در اين نشست گفت: صبغه تاريخي و فرهنگي شهرستان مهاباد بسيار طولاني است و سهم عمده اي از شهرت مهاباد به بازار اين شهر برمي گردد و همواره همراه انقلاب و دولت هستند.
جعفر كتاني اظهار كرد: شهرستان مهاباد ظرفيت هاي بالايي در بخش هاي مختلف از جمله بخش كشاورزي دارد و با وجود شهرك صنعتي، پتروشيمي و مكان هاي گردشگري مثل غار سهولان در بخش هاي گردشگري و صنعت نيز ظرفيت بالايي دارد كه بايد از آن استفاده شود.
وي افزود: بر اين اساس 150 تا 200 هكتار زمين براي ايجاد شهرك صنايع پائين دستي در شهرستان مهاباد اختصاص داده ايم تا از ظرفيت هاي شهرستان بيشتر استفاده شود به خصوص اينكه اشتغال افزايش يابد.
همچنين در اين نشست نمايندگان بازاريان و اصناف با تبادل نظر و بيان مشكلات خواستار متناسب سازي ميزان اخذ ماليات با درآمدشان شدند.
3093**انتشار دهنده: پيمان پاكزاد