به گزارش گروه علمي ايرنا، هيات دانشگاهي هند متشكل از يك هيات ۱۱ نفره و ۵ رئيس انستيتو تكنولوژي برتر هند شامل دهلي، بمبئي؛ كانپور، روركي و مدرس ( IIT Delhi، IIT Bombay، IIT Roorkee، IIT Madras و IIT Kanpur ) است كه در هفته جاري از دانشگاه هاي صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، صنعتي مالك اشتر، تربيت مدرس و الزهرا (س) بازديد كردند.
سفر به استان فارس و بازديد از دانشگاه علوم پزشكي شيراز و مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري شيراز از ديگر برنامه هاي اين هيات دانشگاهي هندي بود.
**امضاي تفاهم نامه و دو قرارداد همكاري ميان دانشگاه اميركبير و موسسه تكنولوژي دهلي
در جريان سفر اين هيات به ايران، دانشگاه صنعتي اميركبير و مؤسسه تكنولوژي هندي دهلي (IIT Delhi) يك تفاهمنامه و دو قرارداد همكاري در زمينه تبادل دانشجويان تحصيلات تكميلي و كارشناسي امضا كردند.
به گزارش ايرنا از دانشگاه صنعتي اميركبير، اعضاي هيات دانشگاهي هندي در جريان بازديد از دانشگاه صنعتي اميركبير، ضمن تأكيد بر جايگاه ارزشمند و شهرت اين دانشگاه در محافل علمي، به بيان توانمنديها و علاقه منديهاي خود جهت بسط همكاريهاي علمي بينالمللي پرداختند.
تبادل دانشجو و استاد، برگزاري كنفرانسهاي مشترك، انجام پروژههاي تحقيقاتي مشترك، راه اندازي شبكه آزمايشگاههاي همكار در سطح جهاني و هدايت دانشجويان توسط اساتيد مشترك هندي و ايراني از جمله موضوعات مطرح در اين بازديد است.
**گسترش تعاملات صنعتي شريف با دانشگاههاي هند و برگزاري دوره هاي آموزشي مشترك
به گزارش ايرنا از دانشگاه صنعتي شريف، در جريان بازديد روساي چهار دانشگاه برتر موسسه تكنولوژي هند از اين دانشگاه، طرفين به تشريح زمينه هاي فعاليت و دستاوردهاي خود در حوزه هاي مختلف و همچنين بررسي چشم انداز همكاري هاي مشترك آتي پرداختند.
موضوع بازديدهاي كوتاه يا فرصت هاي مطالعاتي براي اعضاي هيات علمي و دانشجويان دكتري و اجراي دوره هاي كارآموزي در اين بازديد مطرح شد.
** تقاضاي انستيتو هاي تكنولوژي هند براي استفاده از خدمات پايگاه استنادي علوم جهان اسلام
روسا و مديران انستيتوهاي تكنولوژي هند (IITs) در سفر به شيراز از مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري (RICeST) و پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) بازديد كردند.
'علي گزني' معاون پژوهشي و فناوري ISC در جريان بازديد هيات دانشگاهي هندي از 'آي اس سي' به مقايسه عملكرد علمي چهار انستيتو تكنولوژي هند (بمبئي، دهلي، كانپور و روركي) بر اساس شاخص هاي مختلف علم سنجي پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر موسسه را در سيستم هاي مختلف نمايه سازي و رتبه بندي بين المللي براساس شاخص هاي تعداد مقالات، محققان و استنادهاي دريافتي مورد بررسي قرار داد.
در ادامه اين نشست، دكتر 'راماگوپال رائو' رئيس انستيتو تكنولوژي هند واحد دهلي، نقش مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و ISC را در ارزيابي عملكرد علمي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي به ويژه در حوزه مهندسي بسيار مهم توصيف كرد.
همچنين دكتر 'دوانگ كاكر' رئيس انستيتو تكنولوژي هند واحد بمبئي و دكتر 'ايندرانيل مانا' رئيس انستيتو تكنولوژي هند واحد كانپور با اشاره به كارآيي چشمگير سيستم هاي علم سنجي به كار رفته در مركز منطقه اي و ISC، بر برتري قابل توجه اين دو سازمان نسبت به مراكز سنتي گردآوري اطلاعات علمي در جهان تاكيد كرده و خواهان بهره گيري انستيتوهاي تكنولوژي هند از خدمات مركز منطقه اي و ISC شدند.
به دنبال ابراز تمايل روسا و مديران انستيتوهاي تكنولوژي هند نسبت به گسترش همكاري با مركز منطقه اي و ISC و بهره گيري از خدمات اين دو سازمان در زمينه علم سنجي، مقرر شد در آينده نزديك تفاهم نامه هايي ميان مركز منطقه اي و 4 انستيتو تكنولوژي هند در زمينه تاسيس شاخه مركز منطقه اي در اين انستيتوها، در اختيارگذاري پايگاه هاي تمام متن مقالات فارسي جهت بهره گيري توسط پژوهشگران و محققان زبان فارسي، شرق شناسان، ايران شناسان منعقد شود.
تشكيل كرسي هاي زبان فارسي، برگزاري كارگاه، سمينار، كنفرانس و جلسات مشترك و در نهايت تبادل انتشارات علمي خود از قبيل كتاب، مجله، گزارش هاي فني و پژوهشي، پايان نامه ها به منظور حصول اهداف پژوهشي و آموزشي نيز از ديگر زمينه هاي پيشنهادي براي همكاري هاي آينده ميان طرفين بود.
براساس اعلام رتبه بندي پايگاه بين المللي كيو اس (Qs)، دانشگاه هاي IIT Delhi، IIT Bombay، IIT Roorkee، IIT Madras و IIT Kanpur به ترتيب در رتبه هاي 185، 219، 399، 249 و 302 دانشگاه هاي جهان قرار دارند.
علمي**1055**1440
خبرنگار : زينب كارگر **** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
تهران- ايرنا- روساي 5 دانشگاه صنعتي هند با دعوت رايزن علمي جمهوري اسلامي ايران در هند، از دانشگاههاي برتر كشور بازديد كردند.