۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82328077
T T
۰ نفر
مادران در دوران شیردهی نیز تركیبات یددار مصرف كنند

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشكده غدد درون ریز ومتابولیسم گفت: مادران در دوره شیردهی باید تركیبات یددارمصرف كنند و مصرف نمك یددار به تنهایی نمی تواند نیاز مادر و كودك را به این عنصر برطرف كند.

دكتر فریدون عزیزی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: نوزادانی كه از شیرمادر تغذیه می كنند، فقط از این طریق ید مورد نیاز خود را دریافت می كنند.
وی افزود: تركیباتی مانند اسیدفولیك و ید یا مولتی ویتامین هایی كه متخصصان زنان برای مادران شیرده تجویز می كنند، می تواند ید مورد نیاز مادر و نوزاد را تامین كند.
وی با بیان اینكه زنان شیرده روزانه به 500 میكروگرم ید نیاز دارند، اظهار كرد: برخی مادران به اشتباه تصور می كنند كه اگر مصرف روزانه نمك یددار خود را افزایش دهند، ید مورد نیاز آنها تامین می شود در حالی كه نمك زیاد برای سلامت مادر و فرزند مضر است و علاوه بر این نمی تواند ید مورد نیاز هر دو را تامین كند.
رئیس پژوهشكده غدد درون ریز و متابولیسم با تاكید بر ضرورت مصرف تركیبات یددار در دوران بارداری و شیردهی، گفت: كاهش ضریب هوشی، كاهش رشد قدی، برهم خوردن تناسب اندام ها و بیماری تیروئید از جمله عوارض كمبود مصرف ید در مادران در دوران بارداری و شیردهی است.
عزیزی همچنین بر ضرورت مصرف ید در دوران بارداری تاكید و اظهار كرد: میزان ید مورد نیاز روزانه افراد 300 میكروگرم است و زنان باردار باید یك و نیم تا دوبرابر بیشتر از سایرین ید مصرف كنند.
وی گفت: از سه ماه قبل از بارداری به زن باردار توصیه می شود كه در ضمن اینكه اسیدفولیك مصرف می كند، تركیبی از اسید فولیك و ید كه امروزه به عنوان یدوفولیك در ایران تولید می شود، مصرف كند تا اسیدفولیك و ید مورد نیاز مادر و جنین تامین شود.
عزیزی افزود: اگر مادری از سه ماه قبل مصرف این داروها را شروع كند، دچار مشكلاتی كه به دلیل كمبود اسید فولیك و ید به وجود می آید، نخواهد شد. بنابراین توصیه می كنیم كه در طول بارداری نیز مصرف این تركیب به ویژه در سه ماهه اول ادامه یابد.
وی ادامه داد: برخی از متخصصان زنان و زایمان به طور معمول از ماه دوم یا چهارم (سه ماهه دوم به بعد) به جای اسید فولیك قرص های مولتی ویتامین برای مادران باردار تجویز می كنند، كه البته اشكالی ندارد زیرا برخی از مولتی ویتامین های تولید داخل دارای ید به اندازه كافی هستند پس مصرف مخلوطی از اسیدفولیك و ید، یا در سه ماهه دوم به بعد مخلوطی از قرص های مولتی ویتامین و ید برای زن باردار ضروری است.
علمی**1834**2025** خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشار: لیلا جودی
۰ نفر