۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82328379
T T
۰ نفر
شركتهاي طراحي و مونتاژ آسانسور رتبه بندي مي شوند

مشهد- ايرنا- رئيس گروه تجهيزات صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شركتهاي طراحي و مونتاژ آسانسور بر اساس دستورالعمل جديد شوراي سياستگذاري آسانسور در اين وزارتخانه رتبه بندي مي شوند.

منوچهر مداحي روز پنجشنبه در 'همايش ايمني و استاندارد صنعت آسانسور و پله برقي' در مشهد افزود: در دستورالعمل جديد اين شورا حساسيتها و دقتهاي لازم براي ارتقا سطح ايمني آسانسورها اعمال شده كه مفاد آن در ارتباط با شركتهاي آسانسوري به مراتب سختگيرانه تر از مفاد دستورالعملهاي پيشين است تا سطح ايمني آسانسورها افزايش يابد.
وي ادامه داد: در خراسان رضوي در زمينه صدور پروانه طراحي و مونتاژ براي شركتهاي آسانسوري تغييري نسبت به گذشته ايجاد نشده اما صدور پروانه براي شركتهاي مشابه در استانهاي ديگر كاهش داشته زيرا ضوابط سختگيرانه تري در خصوص مدير فني و تكنسين فني اعمال شده است.
رئيس گروه تجهيزات صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت رتبه بندي شركتهاي آسانسوري را از اقدامات جديد شوراي سياستگذاري آسانسور در اين وزارتخانه اعلام و بيان كرد: پس از انجام كارهاي كارشناسانه لازم دو هفته پيش قرارداد رتبه بندي شركتهاي آسانسوري با سازمان مديريت صنعتي منعقد شد.
وي گفت: سازمان مديريت صنعتي از سوي وزارت صنعت مجري مسئول اجراي رتبه بندي شركتهاي آسانسوري شده و اين سازمان فراخوان براي گريدبندي شركتها را روي سايت خود قرار مي دهد تا شركتهاي آسانسوري به صورت خوداظهاري در اين طرح شركت كنند.
مداحي افزود: هيچ اجباري براي حضور شركتهاي آسانسوري در طرح گريدبندي سازمان مديريت صنعتي نيست، علاقه مندان مي توانند به سايت سازمان مديريت صنعتي مراجعه كنند و اطلاعات شركت خود را كه كاملا محرمانه خواهد بود در محل مورد نظر درج كنند تا در رتبه بندي مشاركت داده شوند.
وي ادامه داد: در دستورالعملهاي آتي شوراي سياستگذاري آسانسور در وزارت صنعت بطور قطع مساله رتبه بندي شركتها داراي امتياز خواهد بود تا خيلي از مشكلات و نگرانيها در خصوص ايمني آسانسورها برطرف شود.
رئيس گروه تجهيزات صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام بازرسي ادواري آسانسورها را از طرحها به منظور ارتقا اين حوزه اعلام و بيان كرد: براي بازرسي الزامات قانوني وجود ندارد به همين منظور اميد است با همكاري سازمان ملي استاندارد بتوان الزامات قانوني به منظور بازرسي ادواري آسانسورها ايجاد كرد.
وي به حضور 110 شركت داراي پروانه طراحي و مونتاژ آسانسور در خراسان رضوي اشاره و بيان كرد: اين استان بهتر است در رتبه بندي شركتهاي آسانسوري پيشگام شود و با سنجش جايگاه خود به لحاظ فني و تكنيكي بتواند به ارتقاي سطح ايمني آسانسورها كمك كند.
مداحي با تاكيد بر افزايش مهارت همراه با علم تكنسينهاي آسانسور گفت: در اين زمينه وزارت صنعت توافقي با سازمان فني و حرفه اي كشور مبني به منظور برگزاري دوره هاي آموزشي و آزمون ارتقاي كيفي نيروي انساني انجام داده است.
وي افزود: بر اين اساس مديران طراحي و مونتاژ آسانسور يا تكنسينها ملزم به گذراندن دوره بازآموزي در رشته يا تخصص خود به صورت حداقل دو بار در سال در يكي از مراكز آموزشي معتبر مي شوند.
او ادامه داد: در گام نخست تا پايان امسال برگزاري دوره هاي آموزشي براي تكنسينهاي شركتهاي آسانسوري از سوي سازمان فني و حرفه اي نهايي مي شود.
وي همچنين گفت: 1400 شركت در سطح كشور داراي پروانه طراحي و مونتاژ آسانسور هستند.
نايب رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران نيز در اين همايش گفت: همه خسارتهاي حوادث مترقبه ناشي از فقدان برنامه ريزي علمي و كارشناسانه در طراحي، استفاده يا نگهداري از تجهيزات و وسايل صنعتي يا نبود مقررات است.
حسن حسيني افزود: در حوزه آسانسور و پله برقي نيز به روز نبودن مهارت و كار مهندسي در نگهداري از تجهيزات و صدور مجوزهاي بي رويه براي شركتهاي آسانسوري فاقد مهارت و علم لازم منجر به بروز حوادث شده است.
وي ادامه داد: شركتهاي آسانسوري نيازمند رتبه بندي براي ارزيابي توان فني، خدماتي به ويژه خدمات پس از فروش هستند و تمام دستگاههاي اجرايي مرتبط بايد از سنديكاي آسانسور و پله برقي براي حمايت حفظ ايمني مردم حمايت كنند.
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: همايش ايمني و استاندارد صنعت آسانسور و پله برقي در واقع يك اطلاع رساني به مصرف كننده و توليدكننده است تا افراد متخصص، ماهر و مورد تاييد براي بهره مندي از خريد يا خدمات پس از فروش در ارتباط با آسانسور و پله برقي به آنان معرفي شود.
7489/1858**خبرنگار: ميترا عبداللهي **منتشركننده: حسين كريم زاده
۰ نفر