۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82331979
T T
۰ نفر
70 درصد از زنان از طريق همسرانشان به بيماري ايدز مبتلا شده اند

اصفهان- ايرنا-كارشناس مسئول ايدز مركز بهداشت استان اصفهان گفت: حدود 70 درصد از زنان مبتلا به بيماري ايدز(HIV) از طريق همسرانشان به ويروس اين بيماري آلوده شده اند و بطور مستقيم نقشي در ابتلا نداشته اند.

به گزارش ايرنا، مرجان مشكوتي روز يكشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: درصد زنان مبتلا به بيماري ايدز در مقايسه با مردان رو به ازدياد است اما بيشتر آنها از طريق ارتباط جنسي مشروع با همسرانشان كه مبتلا به ايدز هستند، به اين بيماري آلوده شده اند.
وي تصريح كرد: بيشتر شوهران اين زنان نيز از طريق اعتياد تزريقي به ايدز مبتلا شده اند.
وي تعداد افراد شناسايي شده مبتلا به ايدز در استان اصفهان را 721 تن اعلام و اظهار كرد: تعداد كل افراد مبتلا به اين بيماري در استان حدود دو هزار نفر تخمين زده مي شود.
كارشناس مسئول ايدز مركز بهداشت اصفهان با تاكيد بر ضرورت آگاهي بخشي به اقشار جامعه در باره ايدز گفت: بايد سطح آگاهي و سواد اجتماعي در باره اين بيماري آنقدر بالا برود كه خود مردم داوطلبانه براي آزمايش تشخيص ايدز اقدام كنند.
مشكوتي بااشاره به ارائه خدمات آزمايش تشخيص ايدز در 95 مركز درماني و بهداشتي استان افزود: آزمايش ها و مشاوره هاي ايدز بايد با رضايت فرد انجام شود در غير اين صورت كارآمد نخواهد بود.
وي از رسانه ها خواست تا با اطلاع رساني و فرهنگسازي،انگ بيماري ايدز را در جامعه كمرنگ كنند تا افرادي كه نياز به خدمات درماني و مشاوره در اين زمينه دارند، به مراكز بهداشتي مراجعه كنند.
مدير گروه مبارزه با بيماري‌هاي استان اصفهان نيز در اين نشست خبري گفت: 721 تن مبتلا به بيماري ايدز تا پايان شهريور امسال در استان شناسايي شده اند كه 83 درصد آنها مرد و 17 درصد زن هستند.
مسعود زنديه افزود: در ميان اين افراد 66 درصد از طريق اعتياد تزريقي، 23.1 درصد از طريق ارتباط جنسي و 1.8 درصد از طريق مادر به كودك به اين بيماري مبتلا شده اند.
وي با بيان اينكه درصد زنان مبتلا به ايدز از سال هاي گذشته تاكنون رو به رشد بوده است، اظهار كرد: درصد ابتلا به ايدز از طريق ارتباط جنسي نيز رو به رشد است.
وي ادامه داد: سال گذشته در ميان افراد شناسايي شده در استان 40 درصد از طريق ارتباط جنسي و 29 درصد از طريق اعتياد مبتلا شده بودند.
زنديه، تعداد افراد مبتلا به ايدز شناسايي شده در كشور تا پايان خرداد امسال را 32 هزار و 685 تن اعلام و اظهار كرد: 84 درصد اين افراد مرد و 16 درصد زن هستند.
وي خاطرنشان كرد: تعداد كل افراد مبتلا به ايدز در كشور حدود 90 هزار تن تخمين زده مي شود.
مدير گروه مبارزه با بيماري‌هاي استان اصفهان به شاخص هاي غيرمستقيم براي تخمين وضعيت اپيدمي(همه گيري) ايدز در ايران اشاره و اين شاخص ها را شامل درصد زنان مبتلا، درصد راه انتقال جنسي، درصد كودكان و نوجوانان مبتلا، مرحله بيماري در بدو تشخيص و مرگ در سال اول ابتلا عنوان كرد.
زنديه اضافه كرد: در شاخص درصد زنان مبتلا، اين رقم از 7 درصد در دهه گذشته به 34 درصد در سال 94 رسيده است.
وي در باره درصد راه انتقال جنسي نيز گفت: انتقال از اعتياد تزريقي كم شده و از طريق انتقال جنسي افزايش يافته است.
وي بيشترين ابتلا به ايدز را در ميان جوانان دانست و افزود: 71 درصد مبتلايان به ايدز در كشور زماني شناسايي شدند كه نياز به درمان داشتند و نشانه ايدز در آنها بروز كرده بود.
زنديه همچنين به برخي چالش هاي مبارزه با ايدز در كشور اشاره و اظهار كرد: هنوز شيوع رفتارهاي پرخطر در كشور را بدرستي باور نكرده ايم و آگاهي جامعه و نسل جوانان در باره ايدز، ناقص است.
اين پزشك ادامه داد: تعداد زيادي از مبتلايان از ابتلاي خود آگاهي ندارند و از خدمات بي بهره اند و سازمان هاي دخيل در برنامه مبارزه با ايدز، هنوز در برخي موارد نقش جدي براي خود قائل نيستند.
زنديه، وجود انگ و تبعيض و تغيير الگوي مصرف مواد مخدر را نيز از ديگر چالش هاي مبارزه با ايدز خواند و گفت: كنترل ايدز از طريق اعتياد تزريقي نسبت به ارتباط جنسي، راحت تر است.
زنديه خاطرنشان كرد: بر اساس برنامه سازمان بهداشت جهاني بايد تا سال 2020 حدود 90 درصد از افراد مبتلا به ايدز از بيماري خود خبر داشته باشند، 90 درصد افراد شناسايي شده، تحت درمان قرار گيرند و 90 درصد آنها ناقل بيماري نباشند.
وي همچنين با اشاره به ارائه خدمات رايگان براي درمان ايدز در مراكز بهداشتي تاكيد كرد: اميد به كنترل و حذف بيماري ايدز با پيشرفت هاي صورت گرفته در علم پزشكي، بيشتر شده است.
اول دسامبر همزمان با 11 آذر بعنوان 'روز جهاني ايدز' نامگذاري شده است.
شعار سال 2016 سازمان بهداشت جهاني براي اين روز، 'مهار همه گيري ايدز با اطلاع رساني، پيشگيري، تشخيص زودهنگام، درمان و حمايت از مبتلايان' است.
برنامه هاي هفته ملي اطلاع رساني ايدز از 13 تا 19 آذر امسال برگزار مي شود.
ت/ 6027 / 3011

انتشار: شكراللهي