اجرای 2637 پروژه روستایی با 760 میلیارد ریال اعتبار سه سال اخیر در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به خدمات عمرانی دولت در سه سال اخیر در روستاهای استان گفت: تا هفته دولت سال 95، تعداد 2هزار و 637پروژه با 760میلیارد ریال هزینه از محل درآمد محلی و ملی توسط دهیاری های استان انجام شده است.

محمد شفیعی، روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر این پروژه ها مربوط به زیرساخت ها و طرح های بهسازی روستایی است.
وی تصریح كرد: در دولت تدبیر و امید 48 هزار و 936 تن قیر رایگان به ارزش اقتصادی470میلیارد ریال برای بهسازی روستاها و راه های روستایی در اختیار دهیاری ها، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و اداره كل راه و شهرسازی استان قرار گرفت.
وی همچنین اضافه كرد: از مجموع جمعیت 732هزار نفری خراسان جنوبی بر اساس سرشماری كه سال 1390 انجام شد، 43 درصد در روستاها و بقیه در شهرها زندگی می كنند كه بیشترین جمعیت روستایی هم مربوط به شهرستان های قاینات و بیرجند و كمترین آن مربوط به شهرستان های بشرویه و فردوس است.
وی میانگین جمعیت روستایی ایران را 29 درصد ذكر كرد و یادآور شد: جمعیت روستایی استان 14درصد بیشتر از میانگین كشوری است.
و ی تاكید كرد : خراسان جنوبی با 151هزار كیلومترمربع مساحت سومین استان پهناور كشور است كه به دلیل پراكندگی جمعیت و فاصله زیاد روستاها و شهرها، هزینه های خدمات رسانی در مناطق روستایی با توجه به محدود بودن منابع اعتباری و مالی استان زیاد است.
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی مجموع « روستا » و «آبادی» های دارای سكنه استان را یك هزار و 883 مورد عنوان كرد كه به گفته وی بر اساس تقسیمات سیاسی و طبق اصل تعریف شده از این تعداد فقط 907 مورد روستاست كه تعداد خانوار و جمعیت هر روستا به ترتیب بیش از 20 خانوار و 100 نفر باشد.
شفیعی در همین حال تاكید كرد: بقیه مكانها كه به اشتباه به آن روستا اطلاق می شود، در حقیقت روستا نیست بلكه آبادی، نقطه ، مزرعه و یا مكان است كه در عرف به آن روستا می گویند.
وی یادآور شد: هر آبادی كه از یك تا 19 خانوار جمعیت دارد نباید به آن لفظ روستا اطلاق كرد.
وی در همین حال آنچه را كم لطفی برخی رسانه ها نسبت به خود عنوان كرد، با گلایه افزود: چندی قبل به نقل از او خبری منتشر شد، هزار و 703 روستای استان از جمعیت خالی شده است.
شفیعی توصیه كرد: نمایندگان رسانه های ارتباط جمعی در انعكاس مطلب باید به رسالت خود كه همانا اطلاع رسانی شفاف است توجه كنند، در انتشار مطلب به گونه ای عمل كنند، این گونه برداشت نشود با این كار در جست و جوی اغراض سیاسی هستند یا خدای ناكرده هدف آنها تضعیف استان و متهم كردن دولت و نظام به بی توجهی به روستاها در عرصه بین المللی باشد.
این مسئول یادآور شد: اقداماتی كه در این مدت توسط نظام و دولت در روستاها با توجه به اعتبار محدود انجام شده بسیار مفید برای توسعه و رشد روستاها بوده است.
وی در ادامه به فعالیت 22 نهاد و دستگاه كه بودجه ویژه در روستا دارند اشاره كرد و یادآور شد: توسعه روستا نیازمند مدیریت واحد است.
وی بیان كرد كه این تعداد دستگاه و نهاد دولتی با داشتن وظایفی در روستا، اعتبار ویژه هم برای روستاها دارند.
وی تعدد دستگاه را موجب موازی كار و سرگردانی مردم برای فعالیت های عمرانی و آبادانی عنوان كرد و یادآور شد: اگر یك روستایی كاری با بنیاد مسكن انقلاب اسلامی یا نهاد غیردولتی داشته باشد برای پیگیری امور با وجود 22 نهاد و دستگاه با مشكل رو به رو خواهد شد و نمی داند به چه شكلی، كار خود را پیگیری و رفع كند.
وی افزود: مدیریت موازی موجود در روستاها امكان خدمت رسانی به آنها را با مشكل روبه رو كرده است.
وی تاكید كرد: دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه نهادهای دولتی و غیر دولتی داخل یك كشتی نشسته اند، اگر یك نهاد در روستاها بد بینی ایجاد كند، این بدبینی مربوط به دولت نیست بلكه به نظام وارد می شود
این مسئول بیان كرد: متاسفانه یك سری ایراد به دلیل نبود مدیریت واحد روستایی داریم، كه در هیچ كدام از برنامه های توسعه ای كه در كشور تدوین شده بحثی با این عنوان شكل نگرفته است.
این مسئول از تلاش برخی افراد خیر و نیز موسسه های نیكوكاری كه اقدام به ایجاد فضای آموزشی و فرهنگی از جمله ساخت مدرسه، مسجد و... و نیز برخی فعالیت های عمرانی در روستاها كرده اند، قدردانی كرد و خواهان ادامه این فعالیت ها شد.
شفیعی یادآور شد: بعضی از نهادهای غیردولتی كه وظیفه ذاتی و رسالت آنها چیز دیگری است، به دلایلی به روستاها آمده اند چون شناخت درستی از روستا ندارند اقدام های زود گذر انجام می دهند و می روند.
وی تصریح كرد: شهر جذابیت های خاص خود از جمله دانشگاه و ... دارد و نمی توان روستایی را از استفاده از مزایای زندگی شهری از جمله امكانات تحصیلی و ... محروم كرد.
وی اضافه كرد: روستاهایی كه طبق قانون می توان به آن واژه روستا را اطلاق كرد و هم اكنون خالی از سكنه است پیش بینی می شود كمتر از 50 روستا باشد و با اعلام نتایج سرشماری سال 1395 این آمار بطور شفاف مشخص خواهد شد.
وی بیان كرد: موضوع مهاجرت از روستا مخصوص خراسان جنوبی نیست، استان های دیگر هم با كاهش جمعیت روستایی رو به روند، اما در شرق كشور به دلیل شرایط اقلیمی و خشكسالی های متوالی این پدیده بیشتر است.
شفیعی با بیان این كه حیات و زندگی وابسته به آب است و آب در خراسان جنوبی متاثر از خشكسالی است تصریح كرد كه دولت تدبیر و امید برای رفع این مشكل برنامه های بسیار خوبی دارد.
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی تاكید كرد كه هر دستگاهی خود را متولی امور روستا می داند، چون قسمتی از وظایفش مربوط به این بخش است،با تشكیل دولت یازدهم اولین اقدامی كه در این خصوص انجام شد، ساختاری با عنوان معاونت توسعه روستایی كشور و در زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهوری ایجاد شد.
وی اظهار كرد: این معاونت با آسیب شناسی فعالیت های 37 ساله در روستاها به این نتیجه رسید كه بیشتر فعالیت های انجام شده در این بخش « كالبدی» و « نگاه بخشی» بوده است، باید یك نهاد فرابخشی ایجاد شود.
این مسئول یادآور شد: در بررسی های به عمل آمده مشخص شد به ایجاد اشتغال پایدار روستایی با نگاه به چرخه تولید و بهره وری از آب و خاك كه موجب استفاده بهینه شود، تاكنون مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: نقش روستاییان و سهم آنها از اقتصاد ملی باید مشخص شود،57 درصد اقتصاد خراسان جنوبی مربوط به فعالیت روستاییان و كشاورزان است اما سهم آنها از اعتبار باید هم وزن نقش آنها در تولید و اقتصاد ملی باشد.
وی یادآور شد: تهیه بسته اشتغال روستایی توسط معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری بر اساس آسیب شناسی كه در برنامه های توسعه قبلی انجام شده است این بسته اشتغال در كارگروه اقتصاد مقاومتی كشور تصویب و به استان ها ابلاغ شد.
وی تاكید كرد: در بسته اشتغال روستایی همه امور از جمله ایجاد اشتغال پایدار از تسهیلات و بازار مصرف پیش بینی شده است.
شفیعی گفت: خراسان جنوبی به عنوان اولین استان و بیشترین سهمی كه از بسته اشتغال روستایی دارد در سال 1394، مبلغ 230 میلیارد ریال اعتبار ملی با سود صفر در صد و نیز چهار درصد برای روستاهای مرزی مصوب كرد و هم اكنون از طریق صندوق كار آفرینی امید در حال پرداخت است.
وی افزود: همچنین 200 میلیارد ریال در سال 1395 بر اساس تفاهم نامه ای كه بین استانداری،نهاد ریاست جمهوری، بانك سینا، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری مبادله شد به بحث اشتغال زایی روستایی اختصاص پیدا كرده است.
وی اظهار كرد: تاكنون 52 طرح معرفی شد و در حال معرفی برای پرداخت وام با كارمزد هشت درصد و سه درصد هستیم .
وی یادآور شد: این اعتبار ملی جذب شده مربوط به این چند سال هست كه برای ایجاد اشتغال روستایی است كه مازاد بر اعتبار استانی است.
وی تصریح كرد: درخواست مبلغ 1.5 میلیون دلار از طرف معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری از صندوق ذخیره ارزی كه مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت و وام قرض الحسنه چهار درصد از طریق بانك كشاورزی و پست بانك با ساز و كاری كه در مجلس تصویب شود در اختیار استان ها با هدف كمك به بحث تسهیلات اشتغال قرار می گیرد.
شفیعی گفت: در دولت یازدهم سه سال متوالی از خراسان جنوبی با ریاست جمهوری ، اعضای هیات دولت و ... نمایندگانی از استان با شخص رییس جمهوری در « روز روستا» دیدار كردند و مشكل روستاها به تفصیل طرح شده است.
وی افزود: در این سه سال تلاش كردیم از مسئولان معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور از نزدیك از روستاهای استان بازدید كنند.
وی اظهار كرد: با پیگیری های انجام شده مربوط به اعتبار دهیاری ها در زمان دولت تدبیر و امید 730 میلیارد ریال بر اساس شاخص جمعیت روستاهای دارای دهیاری به حساب آنها واریز شد كه این مبلغ در سنجش با هشت سال دولت قبل، 3.5 برابر افزایش دارد.
وی تاكید كرد: در این مدت 100 دستگاه خودرو خدماتی، عمرانی و آتش نشانی برای روستاهای استان تهیه شد كه 93 دستگاه آن هفته دولت سال قبل بین دهیاری های استان توزیع شد كه این اقدام بی سابقه از زمان تاسیس دهیاری ها در كشور است.
وی یادآور شد: مبنای واریز بودجه از مركز و استان به حساب روستاها داشتن دهیاری است، تا روستا مجوز دهیاری نداشته باشد پولی به حساب واریز نمی شود.
وی تاكید كرد: تعدای زیادی از روستاها به دلیل نبود دهیاری از اعتبار دهیاری های وزارت كشور محروم بودند،این روستاها از سال 1384 تا 1394 حتی ریالی به حساب آنها واریز نشده بود.
وی اضافه كرد: در سال های 1393 و 1394 تعداد 107 مجوز دهیاری برای چنین روستاهایی گرفته شد، و ماهانه بر اساس جمعیت از طرف امور مالیاتی استان و سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت كشور به حساب دهیاری آنها اعتبار واریز می شود.
وی تاكید كرد: در دولت آقای روحانی در « آبادی» های زیر 20 خانوار استان كه جمعیت آنها 40 هزار نفر بود، امكان استفاده از اعتبار دهیاری را نداشتند، سهم آنها نیز مشخص شد.
شفیعی ادامه داد كه اعتبار این قبیل آبادی ها قبلا به شهرداری ها و سایر روستاهای بزرگ دیگر واریز می شد، در زمان دولت آقای روحانی شماره حساب « دهیاری معین» ایجاد شد، بودجه به این حساب واریز می شود و با مدیریت و شوراهای بخش و شواری اسلامی روستاهایی كه دهیاری ندارند با نظر خود آنها هزینه می شود.
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی گفت: عوارضی كه در شهرستان ها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده است باید به میزان جمعیت شهرستان های هر استان شامل جمعیت روستایی و شهری توزیع شود.
شفیعی افزود: 70 درصد عوارضی كه در هر استان جمع آوری می شود به حساب شهرداری ها واریز و 30درصد دیگر به حساب دهیاری ها واریز می شود.
وی اظهار كرد: این عواید در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده بود كه در دوره های گذشته در مجلس تصویب شده است متاسفانه چون استان ما و استان های محروم دیگر از شرایط محیطی و وضعیت اقلیمی منطقه خود دفاع نكردند فقط شرط جمعیت مبنای توزیع اعتبار قرار گرفت و خروجی این شد كه استان های محرومی چون خراسان جنوبی در ردیف های 27 و30 از نظر اعتباری قرار گیرند.
وی یادآور شد: اگر در دوره های قبلی مجلس شورای اسلامی علاوه بر جمعیت، شاخص های دیگری مانند مرزی بودن، توسعه نیافتگی، پراكندگی روستاها، وسعت و ... را هم مدنظر قرار می دادند هم اكنون خراسان جنوبی در ردیف های بسیار خوبی قرار داشت.
وی در این خصوص از پیشنهاد استان مبنی بر گنجاندن شرط توسعه نیافتگی به شرط جمعیت در برنامه ششم توسعه اشاره كرد كه در این برنامه از آن یاد شده است.
وی ادامه داد: انتظار می رود كه نمایندگان استان نیز به این امر توجه كنند تا شرط محرومیت، مرز و توسعه نیافتگی نیز به شرایط توزیع اعتبار افزوده شود و خراسان جنوبی در ردیف های ابتدایی جداول دریافت اعتبار قرار گیرد.
شفیعی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه پیشنهاد كرد كه علاوه بر شاخص جمعیت شاخص توسعه نیافتگی هم اضافه شود كه با این پیشنهاد، نمایندگان مجلس هم پافشاری كنند كه دیگر شاخص ها علاوه بر جمعیت اضافه و این قانون مصوب شود.
وی افزود: انتظار از نمایندگان مجلس این است به همان میزان كه دولت در قالب لایحه پیشنهادهایی بابت توسعه روستاها به مجلس ارائه می كند، نمایندگان هم می توانند در قالب طرح موارد مرتبط با بحث روستایی را مطرح و به دولت كمك كند.
وی در ادامه با بیان این كه سرعت گازرسانی به روستاها در این دولت قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست، اضافه كرد: 97 درصد راه های دستیابی به روستاهای استان آسفالت است كه بسیاری از آن در این دولت انجام شده است.
وی تاكید كرد: در بحث آب رسانی 379میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی بود، از محل اعتبار مجتمع های آب رسانی 976 میلیارد و 20 میلیون ریال كه 68 روستا با 17 هزار و 392 نفر مشمول این طرح خواهند شد.
وی ادامه داد: تا پایان سال 1395 اعتبار 64 روستا هم از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یابد.
وی تصریح كرد: اعتبار 80 میلیارد ریال سفر دكتر نوبخت به استان تخصیص یافت اما مشكل فراتر از این است كه دولت در حد توان خود حمایت می كند.
شفیعی گفت: دولت هم اكنون با نفت كمتر 50دلار در هر بشكه كشور را مدیریت می كند كه این رقم در مقایسه با دولت قبلی 70 دلار كاهش دارد كه رقم قابل توجهی است.
وی توضیح داد: اما این به این معنا نیست كه اقدامات كمتر شده بلكه روند توسعه در روستاها و توجه به آن رشد زیادی داشته است .
وی تاكید كرد: مشكلی كه روستاها با آن دست و پنجه نرم می كنند، مربوط به حال نیست، بلكه مشكلات ناشی از گذشته و نیز 37سال گذشته است و نباید هم انتظار داشت دولت در این چند سال انجام دهد، بعید می دانم دولت های بعدی هم بتوانند همه مشكل روستاها را رفع كند و از جمله این مشكلات كاهش بارش و تداوم 18سال خشكسالی و ... هست كه بسیار حاد هم است.
وی بیان كرد: دولت هم در حد توان كمك كرده است، تقاضا این است هر فردی هنگام طرح انتقاد باید تقوی را معیار خود قرار دهد.
وی در مورد دیگر فعالیت های دولت آقای روحانی اظهار كرد: تهیه سند توسعه روستایی از جمله اقداماتی بود كه در قالب سند آمایش سرزمینی در حال تهیه است و كار گروه توسعه روستایی هم مصوب كرد كه موازی كاری در روستاها كاهش یابد.
وی ادامه داد: در بحث گردشگری سه روستای خراسان جنوبی مشمول تسهیلات هستند و به هر روستا یك میلیارد ریال اعتبار بلاعوض داده می شود.
وی یادآور شد: اقدامات توانمند سازی در روستاها از طریق اداره كل آموزش فنی وحرفه ای استان انجام می شود و در بحث حمل و نقل روستایی اعتبار چهار درصد است كه بر اساس تفاهم نامه ای كه با صندوق كارآفرینی امید انجام شد وام چهار درصد به افراد معرفی شده از طرف فرمانداری ها داده می شود.
وی با بیان این كه در حوزه زیرساختی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار كمك شد، اضافه كرد: 66 صندوق خرد روستایی با تسهیلات مرتبط در روستاهای شكل گرفت كه در بحث صنایع دستی كمك كنند.
وی بیان كرد: دولت سهیمه آرد روستاییان را از 7.5 كیلوگرم به 10 كیلوگرم در بعضی مناطق عشایری افزایش داد.
شفیعی اظهار كرد: سهم درآمد روستاییان بر اساس سرشماری سال 1390 كه یك تفاوت دو میلیون ریالی بود هم اكنون با اقدام مناسب دولت درآمد روستاییان نسبت به هزینه آنها افزایش یافته است.
وی افزود: برخی دهیاری ها كه از زیرساخت های مخابراتی لازم برخوردار بودند به شبكه دولت متصل شدند و دیگر یك روستایی سالخورده نیاز ندارد نامه اش را به شهر بیاورد و دهیاری ها می توانند این كار را انجام دهد.
وی اظهار كرد: هم اكنون همه دهیاری های استان مشمول بیمه مسئولیت مدنی هستند، یعنی هر اتفاقی برای روستایی در قبال اقدام دهیاری ها انجام شده رخ دهد، مشمول بیمه مسئولیت مدنی است.
وی همچنین اظهار كرد: در كنار بیمه مسئولیت مدنی نیز بیمه حوادث تمام منازل مسكونی روستایی استان كه 90هزار واحد شناسایی شده اسن نیز از برنامه های در دست اقدام است.
وی بیان كرد: تعدادی از روستاها كه از قبل با مشكلاتی روبه رو بودند، امروز چالشی با عنوان پدیده خشكسالی هم به مشكل آنها افزوده شده است و نباید هم با دیدگاه سیاسی همه مشكل را متوجه دولت یازدهم كرد.
وی با طرح سئوالی مگر دولت در بروز خشكسالی نقش داشت، یادآور شد در سال های اخیر بعضی افراد در مصاحبه با رسانه ها، به گونه ای وانمود می كنند كه تداوم پدیده خشكسالی در استان را برخی ها به عملكرد دولت نسبت می دهند.
وی تصریح كرد: اجرای طرح باروی ابرها در استان در مقابله با خشكسالی در خراسان جنوبی نیازمند مطالعه و كار كارشناسی است، طرح هر موضوعی در این ارتباط باید منطقی و كار شناسی شده باشد و از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری كرد.
7559*2047*خبرنگار - امیر شاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشكورجیری*