۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82336501
T T
۰ نفر

بانوي روشندلي كه در شطرنج افتخار آفرين شده است

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82336501
بانوي روشندلي كه در شطرنج افتخار آفرين شده است

دزفول - ايرنا - روان شناس ، فعال هنري در زمينه تئاتر و راه اندازي ماهنامه صوتي تنها بخشي از فعاليت ها و توانايي ' ندا در آمد ' بانوي ورزشكار و شطرنج باز موفق دزفولي است.

به گزارش ايرنا ، در ميان حدود پنج هزار و 300 معلول در دزفول ، افراد توانمندي وجود دارد
كه توان كاري آنها حتي از افراد سالم از نظر جسمي در بسياري از زمينه ها بيشتر است.
ندا درآمد بانوي روشندل شطرنج باز دزفولي با چندين مدال رنگارنگ ملي و استاني يكي از افرادي است كه معلوليت مانع تلاش و موفقيت وي نشده است.
وي در گفت و گو با ايرنا گفت:از سال 92 يك گروه تئاتر بنام چشمه راه اندازي كردم و با اجراي برنامه هاي فرهنگي توانستم براي چند نفر هرچند به صورت پاره وقت اشتغالزايي كنم.
وي كه به عنوان روان شناس در اداره بهزيستي دزفول مشغول به كار مي باشد گفت:در زمينه ورزشي نيز در رشته هاي شطرنج و آمادگي جسمي فعاليت مي كنم و از سال 89 تاكنون چند مقام ملي در رشته شطرنج كسب كردم.
اين بانوي روشندل افزود:در كنار اين فعاليت ها ماهنامه صوتي فروغ بصريت را طراحي كردم كه توسط نابينايان طراحي شده و بصورت ماهانه پخش مي شود.
وي خواستار توجه بيشتر معلولان به مطالبات اين قشر شد و گفت:باوجود فعاليت هايي كه در راستاي حمايت از معلولان صورت گرفته هنوز هم نياز به حمايت بيشتري از سوي مسئولان احساس مي شود.
يكي ديگر از معلولان افتخار آفرين دزفول در رقابت هاي پارالمپيك برزيل نيز به ايرنا گفت:از حدود 18 سال پيش فعاليت ورزشي خود را آغاز كرده و تاكنون مدالهاي مختلفي در رشته وزنه برداري در سطح ملي و بين المللي كسب كرده ام كه كسب مدال طلاي جهاني در سال 89 يكي از اين مقام ها مي باشد.
عليرضا قلعه ناصري افزود:بعد از كسب اين مدال طلا دچار آسيب ديدگي شدم و از آن زمان به بعد در رشته پرتاب ديسك فعاليت هاي ورزشي خود را ادامه دادم و در پارالمپيك ريو 2016 توانستم مقام دوم را از آن خود كنم كه با استقبال گرم مردم و مسئولان وارد دزفول شدم.
اين ورزشكار دارنده مدال دوم پارالمپيك به ايرنا افزود:تاكنون حمايتي خوبي از سوي مسئولان دزفول صورت گرفته ولي نيازمند حمايت هاي بيشتري هستم تا بتوانم در مسابقات كشورهاي اسلامي باكو كه ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود با آمادگي كامل حضور يابم.
وي گفت:در حال حاضر تمرينات خود را در زمين ورزشگاه مجديان دزفول ادامه مي دهم ولي تمرين بهتر نيازمند زمين چمن اختصاصي است تا بتوان به بهترين وجه ممكن از فرصت استفاده كرده و در مسابقات باكو و مسابقات جهاني لندن حضور يافت.
قلعه ناصري افزود:پس از مسابقات لندن رقابت ها براي كسب سهميه پارالمپيك 2020 توكيو برگزار مي شود كه اميدوارم با حمايت و همراهي مسئولان بتوانم در شرايط و آمادگي كامل در اين مسابقات شركت كنم.
قلعه ناصري بيان كرد:در حال حاضر از ناحيه كمر دچار مصدوميت شده ام كه اميدوارم تا زمان برگزاري مسابقات بين المللي اين مشكل رفع و با آمادگي كامل در مسابقات حضور يابم.
اين مدال آور دزفولي افزود:با توجه به اينكه زمين اختصاصي چمن براي تمرين پرتاب ديسك در دزفول وجود ندارد از مسئولان تقاضا مي شود نسبت به تامين زمين چمن براي ورزشكاران اقدام كنند تا با آمادگي بهتر بتوانند در مسابقات جهاني حضور يابند.
رئيس اداره بهزيستي دزفول نيز در تشريح فعاليت هاي حمايتي بهزيستي از معلولان گفت: بهزيستي در حوزه توانبخشي وظيفه نگهداري در مراكز شبانه روزي و آموزش در مراكز روزانه ،تامين كمك هزينه هاي نگهداري و خدمات توانبخشي و پيشگيري از معلوليت ها را برعهده دارد كه در حال حاضر 450 معلول وبيمار رواني در هفت مركز شبانه روزي و 132 معلول در چهار مركز روزانه نگهداري و آموزش مي بينند.
فريدون عبدي افزود:معلولان دزفول در مراكز توانبخشي آموزش هاي توانبخشي ،مهارت ها و حرفه آموزي و آموزش هاي ويژه ناشنوايي را فرا مي گيرند ضمن اينكه يك مركز ويزيت در منزل نيز بصورت رايگان به 50 معلول خدمات رساني مي كند .
وي گفت:در حال حاضر كمك هزينه درماني يك هزار و 100 معلول توسط بهزيستي دزفول پرداخت مي شود كه از اين تعداد 111 نفر ضايعات نخاعي هستند .
عبدي پرداخت كمك هزينه دانشگاهي 70 نفر از افراد معلول را از ديگر فعاليت هاي بهزيستي اين شهرستان برشمرد و گفت:از سال 94 تاكنون بيش از 100 نفر كه در خانواده با 2 معلول يا والدين معلول زندگي مي كنند از خدمت سربازي معاف شدند .
وي گفت:براي پيشگيري از معلوليت نيز طرح هاي غربالگري مشاوره پيش از ازدواج براي زوجين،طرح غربالگري ژنتيك و طرح غربالگري تنبلي چشم در دزفول اجرا شده است تا از تولد افراد معلول در جامعه جلوگيري شود.
رئيس اداره بهزيستي دزفول اظهار كرد:يكي از برنامه هاي دولت براي معلولان تصويب قانون جامع حمايت از معلولان است كه قرار است دستورالعمل اين قانون در مجلس تصويب و به ادارات ابلاغ شود .
12 تا 18 آذرماه هفته معلولان نامگذاري شده است.
7278/6068خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه