ارتباط پژوهشي صنعت و دانشگاه در مسير اقتصاد مقاومتي قرار گيرد

خرمشهر – ايرنا- رئيس دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر گفت: براي رفع موانع توليد، ارتباط پژوهشي صنعت و دانشگاه بايد در مسير تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي قرار گيرد.

به گزارش ايرنا لطف الله خواجه پور چهارشنبه در نشست خبري دبيرخانه ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوري با اصحاب رسانه، با اشاره به شعار هفته پژوهش در سال جاري گفت: شعار امسال پژوهش تقاضا محور و تجاري سازي فناوري، زيربناي اقتصاد مقاومتي است ، براي تحقق اقتصاد مقاومتي، سازمان ها، صنايع و شركت ها بايد با دانشگاه ارتباط تنگاتنگي داشته باشند تا به اهداف مورد نظر برسند.
وي در ادامه گفت: سازمان ها ، صنايع و شركت ها با ارتقاي سطح دانش هاي تخصصي، در كنار آموزش و تربيت نيروي انساني ماهر مي توانند به اهداف و توليد محصول كيفي مورد نظر خود برسند.
*** اصحاب رسانه نقش كليدي در نهادينه كردن فرهنگ پژوهش در جامعه دارند
معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر نيز در اين نشست گفت: اصحاب رسانه در راستاي ترويح و نهادينه كردن فرهنگ پژوهش در جامعه نقش كليدي دارند و فرهنگسازي بدون توجه به ركن اطلاع رساني امكان پذير نيست.
وحيد ياوري توسعه اقتصادي دانش بنيان در جامعه را ضروري خواند و گفت: شكل گيري توسعه اقتصادي دانش بنيان نه تنها در زمينه اقتصادي بلكه در توسعه اجتماعي، فرهنگي، سياسي و نظامي نيز راهگشاست و تحقق توسعه در اين حوزه نياز به پژوهش و تحقيق دارد.
وي اظهار داشت: بنابراين پژوهش و فناوري، يكي از نادرترين اتفاقاتي است كه نقش كليدي در توسعه همه جانبه كشور دارد.
** تجليل از 35 پژوهشگر و فناور برتر در هفته پژوهش و فناوري
معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر با بيان اينكه در هفته پژوهش و فناوري از 35 پژوهشگر و فناور برتر تقدير و تجليل مي شود، اظهار داشت: در افتتاحيه هفته پژوهش از 14 پژوهشگر و فناور برتر از اعضاي هيات علمي، سه دانشجوي مقطع تحصيلات تكميلي كارشناسي ارشد و دكتري، شش آموزگار از شهرهاي آبادان و خرمشهر و سه دانش آموز آباداني، هشت پژوهشگر برتر سازمان هاي اجرايي و يك شركت فناور با حضور مسئولان تقدير به عمل مي آيد.
ياوري شناسايي و معرفي پژوهشگران و فناوران برتر را در راستاي فرهنگسازي، توجه ويژه به نخبگان جامعه موثر دانست و افزود: نخبگان جامعه از سرمايه هاي ملي بوده و بايد براي توسعه كشور از فعاليت ها وتوانمندي هاي آنها استفاده كرد.
وي گفت: براي شناسايي و معرفي پژوهشگران منطقه كميته علمي از معاونين پژوهشي دانشگاههاي و مراكز عملي تشكيل شده و مدارك پژوهشگران در شش محور اصلي در زمينه فني و مهندسي، علوم انساني، علوم كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پزشكي و هنر و معماري مورد بررسي قرار گرفت و از هر دانشگاه و مراكز علمي سه نفر انتخاب شدند.
*** پارك هاي علم و فناوري و مركز رشد نقش كليدي در شناسايي نخبگان در جامعه دارد
معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر با بيان اينكه پاركهاي علم و فناوري و مراكز رشد نقش كليدي دز جذب و شناسايي نخبگان در جامعه دارد، گفت: پيشتر نخبگان عمدتا از دانشگاهها انتخاب مي شدند ولي خوشبختانه با تاسيس پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد، نخبگان بدون توجه به مدارك دانشگاهي چنانچه طرحي داشته باشند و مورد تاييد و تصويب شوراي مركز قرار گيرد، مورد حمايت مالي و فني قرار مي گيرند.
ياوري برپايي نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري دانشگاهها و مراكز علمي منطقه وگشايش نمايشگاه كتاب با منابع علمي روز از ناشران بين المللي را از برنامه هاي هفته پژوهش برشمرد و گفت: براي ارتقاي سطح فني و علمي بدنه كارشناسي و دانشجويي حدود 36 كارگاه آموزشي و پژوهش توسط اساتيد دانشگاه علوم و فنون دريايي در هفته پژوهش و فناوري نيز برگزار مي شود.
ياوري، ارائه سمينارها و همايش هاي علمي از ديگر برنامه هاي هفته پژوهش عنوان كرد و گفت: دستاوردهاي پژوهشي در چارچوب نتايج تحقيقاتي و علمي بدست آمده در سال هاي اخير و پروژه هاي برجسته از سوي اساتيد و محقين به صورت سمينار ارائه مي شود.
**** نشست هاي تخصصي دانشگاه و صنعت
معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر با اشاره به نشست هاي تخصصي دانشگاه و صنعت گفت: براي ارتقاي سطح ارتباط بين دانشگاه و صنعت دو نشست تخصصي با حضور مديران ارشد پژوهشي سازمان ها و مدير عاملان و كارشناسان شركت هاي بزرگ آب و برق خوزستان برگزار شد.
ياوري با بيان اينكه در حال حاضر 25 قرارداد پژوهشي و فناوري با شركت هاي بزرگ منعقد شده، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان به صورت فعال جلسات منظم در راستاي ارتقاي سطح پژوهش صنايع و بهبود ارتباط موثر صنايع با دانشگاه برگزار مي كند.
*** ارتقاي سطح طرحهاي پژوهشي كاربردي
معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر با بيان اينكه امسال براي نخستين بار ارتقاي سطح پژوهش هاي كاربردي مورد توجه قرار گرفته، گفت: در اين دانشگاه پروژه هاي پژوهشي كاربردي از سوي اعضاي هيات علمي تدوين و تهيه مي شود، اين پروژه ها سپس در سازمان ها و صنايع مورد بررسي قرار مي گيرد و چنانچه مورد تاييد سازمان هاي اجرايي و صنايع منطقه قرار گيرد،پس از موافقت كتبي اين سازمانها ، مورد حمايت مالي و علمي دانشگاه به صورت همه جانبه قرار مي گيرد.
***انعقاد 52 تفاهمنامه بين دانشگاه و صنعت
دراين نشست مدير دفتر كارآفريني و ارتباط با صنعت و دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر گفت: از هفته پژوهش سال گذشته تاكنون 52 تفاهمنامه بين دانشگاه، صنعت، سازمان ها و ارگان هاي مختلف منعقد شده است.
سخايي، پروژه هاي مشترك بين دانشگاه و صنايع دريايي وابسته به وزارت دفاع را از ديگر پروژهاي پژوهشي عنوان كرد و گفت: در هفته گذشته يك نشستي با صنايع دريايي وابسته به وزارت دفاع برگزار شد و در اين نشست به تعاملات و توافقات خوبي رسيديم كه اميدواريم بتوانيم پروژه هاي مشترك دانشجويي و اساتيد را با سازمان صنايع دريايي به مرحله اجرايي برسانيم.
سخايي افزود: همكاري علمي بين دانشگاهها در بحث استخراج مواد از منابع دريايي براي استفاده دارويي مي تواند در بحث اقتصاد مقاومتي مثمر ثمر باشد.
وي با بيان اينكه از سال 85 تاكنون 81 طرح تحقيقاتي به مرحله اجرا و عقد قرارداد رسيده، گفت: در حال حاضر 33 طرح پيشنهادي ازاين دانشگاه به سازمان هاي مختلف همچون منطقه آزاد ا روند، بندر و دريانوردي، محيط زيست، سازمان آب و برق خوزستان داده شده و منتظر اعلام نظراين مراكز هستيم.
*** گردش مالي شركت هاي فناور در مركز رشد فناوري دانشگاه علوم دريايي خرمشهر به 43 ميليارد ريال رسيده است
مدير مركز رشد فناوري دانشگاه علوم وفنون دريايي خرمشهر با بيان اينكه گردش مالي شركت هاي فناور در مركز رشد خرمشهر 43 ميليارد ريال رسيده است كه 95 درصد فروش داخلي و پنج درصد فروش خارجي داشته اند.
دامون رزمجويي افزود: در حال حاضر در حال حاضر چهار ميليارد و 800 ميليون ريال با كمك پارك علم و فناوري استان خوزستان تصويب شده كه از اين مبلغ يك ميليارد و 600 ميليون ريال پرداخت شده است.
وي گفت: مركز رشد و فناوري دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر در پنج سال اخير 95 طرح را دريافت و از اين تعداد 80 طرح را داوري كرده است.
وي گفت : 29 شركت در مركز رشد فعال هستند كه هشت شركت موفق به اخذ مجوز دانش بنيان شده و 9 شركت در مرحله رشد مقدماتي و 18 شركت در مرحله رشد مشغول به فعاليت هستند.
رزمجويي با بيان اينكه تسهيلات و امكانات خوبي به شركت ها و واحدهاي فناور مستقر در مركز رشد ارائه مي شود و تا سقف 500 ميليون ريال وام بدون بهره در اختيار شركت ها قرار مي گيرد گفت: تسهيلات سرمايه در گردش 300 ميليون ريال بدون بهره نيز به صورت يك ساله در اختيار شركت ها قرار مي گيرد.
رزمجويي ، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، ارائه مشاوره رايگان در زمينه مالي، حقوقي، كسب و كار از ديگر مزاياي شركت هاي مستقر در مركز رشد و فناور عنوان كرد و گفت: خوشبختانه در دهه اخير بحث بكارگيري فناوري هاي جديد در سياست هاي كلان كشور مورد توجه قرار گرفته كه ما نيز درهمين راستا از سال 90 تاكنون بر پذيرش ايده هاي نو و جذب استعدادهاي شركت هاي فناوري تاكيد داشتيم.
7100/ك6125
خبرنگار : كميله حجازي *** انتشار دهنده: سيدبهادر حسيني *كبري آقازري