توافق برجام بر اساس یك رویكرد ملی حاصل شد / آثار مثبت توافق در كشور قابل مشاهده است

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: توافق ایجاد شده در مساله برجام بر اساس تصمیم های مسئولان ارشد نظام و با نظارت مقام معظم رهبری حاصل شد و پس از اجرا نیز نتایج مثبتی در كشور داشته است.

محمدرضا مروارید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از هجمه بسیار سنگینی كه از سوی برخی افراد و احزابی سیاسی مخالف توافق برجام در داخل كشور پس از تصویب تمدید قانون داماتو در سنای آمریكا انتقاد كرد.
وی اظهار كرد: توافق انجام شده بر اساس یك رویكرد ملی حاصل شد و رهبر معظم انقلاب نیز بر مراحل اجرای آن اشراف داشته اند ولی برخی با كوبیدن بر ساز مخالفت سعی در رسیدن به مقاصد سیاسی مورد نظر خود دارند.
مروارید افزود: آمریكایی ها به اشكال مختلف سعی در خدشه وارد كردن در اجرای برجام با وجود متعهد بودن جمهوری اسلامی ایران دارند و بجای اینكه از این كارشكنی به عنوان حربه ای برای احقاق حقوق خود استفاده كنیم و آن را بر سر آنان بكوبیم برخی افراد و گروه های سیاسی تلاش دارند بر عكس عمل كرده و برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دولت را بكوبند.
استاندار ایلام یادآور شد: ایران اسلامی در همین مدت كوتاه پس از توافق نیز با وجود مشكلات ایجاد شده توانسته است از مزایای آن استفاده كند كه آزاد شدن سایت های فنی، مهندسی و تحقیقاتی برای فعالیت دانشجویان و اساتید تنها یكی نمونه از این موفقیت هاست ضمن اینكه در مدت یاد شده حدود 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیز جذب شده است.
مروارید تاكید كرد: ایران هیچگاه با توجه به خوی استكباری مقامات آمریكایی خواستار دوستی با این كشور نبوده و پس از توافق برجام نیز قرار نبود آشتی بین 2 كشور برقرار شود چون هر 2 حزب دموكرات و جمهوری خواه نشان داده اند در مقابله با سیاست های جمهوری اسلامی ایران همگام هستند و تنها در روش و رویكردها ممكن است تفاوت هایی اعمال كنند.
وی اضافه كرد: موضوع اخیر قانون داماتو مربوط به حدود 30 سال پیش است و بر اساس برخی مسائل همچون حقوق بشر و تروریسم به ناحق علیه كشورمان اعمال شده و در ادامه بندهای هسته ای نیز به آن اضافه شد.
استاندار ایلام گفت: وزیر خارجه كشورمان عنوان كردند این قانون هم اكنون نیز اعمال می شود و تنها بر اساس توافق برچام رئیس جمهوری آمریكا می تواند هر 6 ماه یكبار آن را تعلیق كند كه تاكنون یكسال نیز معلق شده است.
وی خاطر نشان كرد: باید منتظر ماند و دید رئیس جمهوری جدید آمریكا چه رویكردی در مقابل این موضوع نشان می دهد ضمن اینكه حتی اگر رئیس جمهوری این كشور آن را امضا كند، وزیر خارجه آمریكا می تواند برخی بندهای هسته ای را در قانون داماتو تغییر دهد.
استاندار ایلام اظهار كرد: بسیاری از تحریم ها در نتیجه توافق برجام لغو، تعلیق و یا كمرنگ شده اند و هم اكنون اتحادی نیز میان آمریكا و اتحادیه اروپا در این موضوع مشاهده نمی شود ضمن اینكه در تركیب گروه 1+5 كشورهای روسیه و چین نیز حضور دارند و آمریكایی ها به تنهایی و به شكل یك جانبه نمی توانند خواسته های خود را اعمال كنند.
وی افزود: بروز این مساله باید باعث شود تمامی مسئولان نظام با اتحاد بیشتری در مقابل آمریكایی گرد هم آیند و اجازه دهند دستگاه های ناظر همچون هیات نظارت بر برجام تصمیم های مقتضی را در مقابل هر گونه كارشكنی آمریكایی ها اتخاذ كنند و با توجه ملی بودن مساله برجام از آن به عنوان حربه ای برای هجمه علیه دولت استفاده نكنند.
مروارید یادآور شد: به عنوان كسی كه با مسائل كشور آشنایی دارم معتقدم در همین مدت كوتاه نیز گشایش های بسیار خوبی با توافق برجام بدست آمده و خیلی از بانك های خارجی در حال مراودات تجاری با كشورمان هستند به عنوان مثال طی یك سال اخیر حدود 30 میلیارد دلار ال سی در بانك صنعت و معدن باز شده است.
خبرنگار: حسن كهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002