۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۹:۱۴
کد خبر: 82339702
T T
۰ نفر
كاشت بذر بلوط در پنج هكتار از جنگل هاي منابع طبيعي ياسوج

ياسوج - ايرنا- جمعي از فعالان زيست محيطي با محوريت تشكل نهضت سبز زاگرس كهگيلويه و بويراحمد و همكاري و همراهي برخي مسئولان اجرايي و متوليان امر در حوزه محيط زيست و منابع طبيعي اقدام به كاشت بذربلوط در پنج هكتار از جنگل هاي منطقه حفاظت شده روستاي ده برآفتاب ياسوج كردند.

اميد سجاديان دبير اجرايي نهضت سبز زاگرس ياسوج روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح خيرخواهانه و قابل تحسين دوستداران حفظ محيط زيست در قالب اجراي طرح ملي مشاركتي با عنوان «جنگلانه» روز گذشته (جمعه) اجرا شد.
وي تصريح كرد كه اين حركت خود جوش و مردمي به منظور گسترش فرهنگ درختكاري و حفاظت از جنگل در اين استان انجام شده است.
سجاديان، بلوط را يكي از گونه‌هاي بومي، كهن و مقاوم استان عنوان كرد و بيان داشت: طرح كاشت بذر بلوط چند سال است كه به همت «نهضت سبز زاگرس» و با همكاري تشكل‌هاي مردم نهاد در اين استان اجرا شده است.
وي كهنسالي بلوط را مهم‌ترين عامل تهديدكننده براي اين گونه گياهي دانست و يادآور شد: آتش‌سوزي‌هاي عمدي، خشك‌سالي، چراي بي‌رويه دام، قطع درختان، احداث راه‌هاي روستايي و بين‌شهري و جنگل‌خواري از ديگر موارد موثر در تخريب اين‌گونه گياهي و بومي است.
اين فعال زيست محيطي با بيان اينكه هر جا مشاركت و همراهي مردم بوده كار با موفقيت بيشتر و نتيجه بهتري انجام شده و خواستار حمايت و توجه بيشتر مسئولان به اين تشكل‌ها شد.
طرح ملي «جنگلانه» و كاشت بذر بلوط با همكاري و مشاركت تشكل‌هاي زيست‌محيطي در جنگل‌هاي آسيب‌ديده «ده برآفتاب» كه در تابستان سال جاري بر اثر آتش‌سوزي دچار خسارت فراواني شده بود، اجرا شد.
تشكل نهضت سبز زاگرس، رفتگران طبيعت استان، قلم كوه دنا، حاميان طبيعت زاگرس، خورشيد عصر بيداري، مزرعه آخرت، پيام آوران سرزمين دنا، نظام مهندسي ساختمان و تشكل وحدت از جمله تشكل هاي خودجوش شركت كننده در اجراي اين طرح زيست محيطي بودند.
ده برآفتاب به عنوان بخشي از منطقه حفاظت شده دناي شرقي در حدود 30كيلومتري ياسوج مركز كهگيلويه وبويراحمد واقع شده است.
تابستان سال جاري در چندين آتش سوزي متوالي افزون بر 40 هكتار از جنگل ها و مناظر و منابع بكر و طبيعي اين منطقه زيبا طعمه حريق شدند.
استان كهگيلويه و بويراحمد داراي حدود 312 هزار و 500 هكتار منطقه حفاظت شده است.
اين استان با حدود يك ميليون عرصه جنگل و مرتع افزون بر 20 درصد پوشش جنگلي زاگرس و 40 درصد گونه هاي دارويي كشور را در خود جاي داده است.
خبرنگار:حميد جهان** انتشار دهنده:حسينعلي راشكي
3016/8005