۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82341313
T T
۰ نفر
سوریه ؛ همپیمانان و دشمنان لبنانی بعداز نبرد حلب

بیروت – ایرنا – «بله بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در حلب پیروز شد»، این عبارتی است كه « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان در گفت وگو با 'السفیر ' به آن اعتراف و با صراحت همیشگی اوضاع شمال سوریه را در این جمله خلاصه كرد.

به گزارش ایرنا،« سامی كلیب» تحلیلگر لبنانی مسائل منطقه در مقاله ای كه در السفیر منتشر شده است، نوشت:اما رئیس جمهوری سوریه در یكی از مهمترین مصاحبه های خود با روزنامه الوطن بی آنكه از پیروزی نهائی سخن بگوید مانند همیشه با نگاه واقع نگرانه خود گفت كه جنگ حلب پیروزی به شمار می آید اما به معنی پایان جنگ در سوریه نیست، این پیروزی، ایستگاه مهمی در مسیر پیروزی نهایی است، جنگ علیه تررویسم ادامه خواهد یافت و زیرا عملیات سیاسی مرده به دنیا آمد.

درباره لبنان چطور؟
خلاصه اظهارات بشار اسد درباره رئیس جمهور لبنان این بود كه « انتخاب ژنرال میشل عون یروزی لبنان است» ، « ژنرال عون یك شخصیت ملی است ، در خصوص او اجماع وجود دارد ، به نفع مردم لبنان كار می كند، خطر تروریسم را درك می كند و می داند كه لبنان نمی تواند از آتش منطقه ای بركنار مانده و سیاست بی طرفی در پیش بگیرد».
از نگاه رئیس جمهوری سوریه معنای همه اینها، این است كه انتخاب ژنرال عون به منزله پیروزی لبنان و سوریه است.
سامی كلیب خاطرنشان كرد: بسیار كم پیش می آید رئیس جمهوری سوریه درباره یكی از همپیمانان لبنانی سوریه این توصیف ها را به طورعلنی بر زبان جاری سازد به استثنای «سید حسن نصرالله« دبیركل حزب الله كه برای دمشق بالاتر و برتر از هر توصیفی است.
رئیس جمهوری سوریه درباره دیگر همپیمانان لبنانی خود گفته اما بیشتر در دیدارهای خصوصی و غیرعلنی بوده است.
اظهارات بشار اسد كه این بار به طور علنی بیان كرد پیش از انتخاب ژنرال عون هم در اتاق های دربسته گفته شده بود و كار به جایی رسید كه گفتند «سوریه در این مرحله و زمان از یك نامزد انتخابات ریاست جمهوری لبنان حمایت می كند و آن هم میشل عون است و نامزد دیگر كه همپیمان وفادار سوریه و بشار اسد است یعنی «سلیمان فرنجیه« رئیس حزب جریان المرده، مسیر همواری تا ریاست جمهوری در پیش روی دارد اما زمان آن الان نیست.
گفته شد كه به دلایل مختلف از جمله مواضع حزب الله درباره ژنرال میشل عون ، جایگاه او در بین مسیحیان و موضع گیری های قاطش در خصوص تحولات 6 سال گذشته منطقه، ژنرال عون برای ریاست جمهوری لبنان در مرحله كنونی اولویت دارد.
اظهارات بشار اسد در مصاحبه با الوطن و توضیح نكته هائی درباره « رژیم اسرائیل به عنوان تنها دشمن و دیگران از كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گرفته تا تركیه و فرانسه و آمریكا، فرضیه امكان برقراری روابط با كسانی را كه وارد جنگ علیه سوریه شده اند، منتفی نمی سازد.
رئیس جمهوری سوریه این اظهارات را نه از موضع ضعف، بلكه در زمان بازپس گیری كامل حلب مطرح كرد، یعنی در زمانی كه همه شهرهای بزرگ سوریه بازپس گرفته شده و توهم تقسیم و چرندیات سوریه مفید و غیرمفید به پایان رسیده است.
كلیب نوشت: توان یكسره كردن كار از طریق نظامی و یا حمایت های روسیه ، ایران و حزب الله، تنها برگ برنده هایی نبود كه بشاراسد در دست داشت او در زمان حاضر اداره بخش اعظم جمعیت سوریه را در داخل كشور بر عهده دارد، واحد توسعه انسانی سازمان ملل متحد (UNDP) در گزارشی تاكید كرده است كه مهاجرت داخلی در سوریه به تنهایی به حدود 8 میلیون نفر بالغ می شود، با این حساب هرگونه همه پرسی و یا انتخابات در آینده به نفع بشار اسد خاتمه خواهد یافت و همچنین نیروهای رزمنده از جمله ارتش با سهولت بیشتر و با توان مضاعف از حلب به مناطق دیگر منتقل خواهند شد.

** آیا بشار اسد به دشمنان لبنانی خود روی خوش نشان خواهد داد؟
این تحلیگر لبنانی تاكید كرد: هنوز زود است بگوئیم وضعیت سوریه در لبنان به چه صورت خواهد بود، جنگ هنوز در اوج خود قرار دارد و به موازات پیشروی ارتش سوریه و همپیمانانش خطرها هم بیشتر می شود.
«رژیم صهیونیستی نقشه اهداف خود را در جنوب لبنان منتشر كرد ، هر چند گفته شد كه جعلی است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا مهره های خطرناكی را از بازهای جناح راست برای دولت جدید آمریكا انتخاب كرده است و همه اینها دشمنان ایران و حزب الله هستند و می خواهند رشته روابط و همكاری بین ایران و سوریه را پاره كنند».
كلیب تصریح كرد: اگرچه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه به خاطر تمایلش برای برقراری روابط با روسیه و همراهی با « ولادیمیر پوتین» مجبورشد از سخنان خود درباره بشار اسد رئیس جمهوری سوریه عذرخواهی كند اما او و برخی كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای جلوگیری از پیروزی نهایی بشار اسد در سوریه همه تلاش خود را به كار بسته اند و این روند را ادامه خواهند داد.
وی درعین حال تاكید كرد: با این وجود سوریه جایگاه و حضور پررنگ خود را در لبنان رفته رفته به دست می آورد، هرچند دمشق هرگز نخواهد گفت كه انتخاب ژنرال عون برای ریاست جمهوری به منزله بازیابی بخشی از جایگاه دمشق در لبنان است، اما حقیقت همین است.
رئیس جمهوری سوریه قبل و بعد از انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان با او تماس های تلفنی زیادی داشته و پیام هائی را رد و بدل كرده اند و همچنین علاوه بر دیدارهای متعدد « علی عبدالكریم علی» سفیر سوریه در لبنان با ژنرال عون، بعداز انتخابات ریاست جمهوری هم « منصور عزام» وزیر امور ریاست جمهوری و شیخ «احمد بدرالدین حسون» مفتی كل سوریه را روانه بیروت كرد تا در (بعبدا) كاخ ریاست جمهوری با ژنرال عون ملاقات كنند.
این تحلیگر لبنانی خاطرنشان كرد: دمشق به هیچ عنوان اعلام نكرده كه از بازگشت «سعد حریری» به كاخ نخست وزیری لبنان ناخرسند است، با این وجود می داند كه محاسبات داخلی در لبنان بسیار حساس است و به حزب الله و دیگر همپیمانان خود باید اعتماد كند.
كلیب تصریح كرد: از نظر دمشق، برخی از گروه های لبنانی در ریختن خون سوری ها شریكند اما رفتار مصلحت طلبانه و عملگرایان رئیس جمهور سوریه باعث می شود او با در نظر داشتن مصالح بالاتر كشورش، هیچ گزینه ای را كنار نگذارد.
وی نوشت: بشار اسد بارها در جلسات خصوصی گفته است كه « سخت است كسانی را در سوریه بپذیریم كه در كشتار مردم سوریه دست داشته است، مردم سوریه خودشان هرگز این را قبول نمی كنند».
این تحلیلگر لبنانی افزود: برخی دیگر در دمشق معتقدند كه مردم لبنان خود باید به حساب كسانی كه آنها را فریب داده اند، برسند نه اینكه به آنها در دولت و غیر دولت هدیه ای تقدیم كنند.
وی اضافه كرد: رهبران سوریه می دانند كه نرمش های سیاسی در لبنان ساده است و به دشمنی و مصالحه با برخی لبنانی ها عادت كرده اند اما در زمان حاضر برای سوریه مهم این است كه با ژنرال عون به طور جدی همكاری و ماموریت او را تسهیل كند، درست مانند تعاملی كه با ژنرال «امیل لحود« رئیس جمهوری اسبق داشت و سوریه او را همچنان جزو بهترین و شریف ترین همپیمانان لبنانی خود می داند.
سامی كلیب در پایان تاكید كرد: بدون شك خط قرمز محوری كه شهر حلب را بازپس گرفته است از جمله سوریه و حزب الله این است كه به احدی اجازه تضعیف «محور مقاومت» و یا كمك به دشمنان آن را نمی دهد.
خاورم*390* 1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی