۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82341794
T T
۰ نفر

بازار تاناكوراي سنندج، فرصت يا تهديد

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82341794
بازار تاناكوراي سنندج، فرصت يا تهديد

سنندج- ايرنا- دو هفته نامه ريباز گزارشي در مورد بازار پوشاك دست دومي سنندج كه از كشورهاي ديگر به ايران وارد مي شود و به تاناكورا معروف است منتشر كرده است.

در اين مطلب آمده است: تاناكورا نامي آشنا براي مردم ايران، بازاري متنوع و رنگارنگ براي همه سنين و همه فصول كه فقير و غني را جذب خود نموده است. امروزه كمتر كسي را مي توان يافت كه در اين مركز تجاري البسه، كفش و ديگر محصولات مانند عروسك و لوازم آرايش كه به صورت دست دوم عرضه مي ‌شود خريد و يا بازديدي نكرده باشد.
در بخش‌هايي از كشور اين گونه مراكز پررونق ‌تر و به صورت سازماندهي شده است كه اين مسئله باعث جذب بيشتر مسافرين از شهر‌ها و استان‌هاي ديگر به اين شهرها شده است.
تاناكور‌اي سنندج كه بيش از 20 سال است فعال و رو به رشد بوده، توانسته بازاري گرم و دلچسب براي خريداران از بيشتر نقاط كشور بخصوص استان‌هاي همجوار داشته باشد.
بديهي است كه با تمام مشكلات و نبود شرايط بهداشتي و نداشتن استاندارهاي قانوني و هرگونه تأييد سلامت از مراكز مرتبط باز ‌هم بازاري پررونق براي مردم است و توانسته جايگاه خاص اقتصادي در سبد خريد خانواده داشته باشد لذا با توجه به اين امر مي‌ توان نسبت به مواردي كه حائز اهميت است اقداماتي را صورت داد و از اين شرايط به وجود آمده به صورت مديريت شده در سازماندهي اقتصادي و استفاده بهينه اقداماتي را انجام داد.
با نگاهي به دور از هر گونه شعار يا تكرار در بحث‌هاي فراواني كه در مورد تاناكور‌ا شده است از جمله از نظر غير بهداشتي بودن و يا امنيت رواني و سلامت جسماني جامعه و خسارات اقتصادي كه به توليدات داخلي و لباس هاي محلي و ديگر بازارهاي اين نوع محصولات زده مي ‌شود.
از زاويه ديگري كه نگاه كنيم مي‌توانيم به اهميت اين موضوع پي ببريم كه حضور مسافرين در شهر سنندج خود نوعي ايجاد توريسم داخلي و گردش مالي و بستري براي فراهم نمودن اشتغال و رونق اقتصادي باشد.
پس با اين تفاصيل امروز وظيفه مديريت شهري در بخش‌هاي مرتبط با ساماندهي بازار تاناكورا نيازمند بازنگر‌ي و ايجاد شرايطي براي عرضه‌ايي درست و مناسب براي بهر‌ه ‌برداري بهتر و بهينه ‌تر از مسئله است.
با توجه به اين مسئله چه به صورت قانوني و يا برعكس تاناكورا توانسته جايگاهي را در بخش اقتصادي داشته باشد پس نياز به مديريتي خاص و هموار نمودن استفاده مردم از اين مكان به لحاظ محيطي، امنيتي و حتي‌الامكان بهداشتي دارد.
تاناكوراي سنندج با بيش از 500 مغازه كوچك در بازارهاي بسيار كوچك در خيابان شهدا بدون پاركينگ لازم و كافي و ايجاد ترافيكي بسيار شديد در شهر و موجب شده است براي اهالي منطقه نارضايتي هايي ايجاد شود.
ايجاد آلودگي صوتي و ناامني به دليل ازدحام جمعيت و حضور دستفروش‌ها و تبديل خانه‌هاي همجوار به فروشندگي و ايجاد شرايط براي سؤاستفاده افراد مختلف چه از نظر اخلاقي براي بانوان و چه از نظرامنيت رواني و يا تهديد سلامت فردي از تبعات ديگر اين بازار بوده است كه نياز است تغييرات لازم در دستور كار مديران قرار داده شود تا بتوان هم نتيجه مطلوب را به دست آورد و هم خدمات درست را به مردم و شهر رساند.
اگر به تاناكورا در شهرهايي مانند اروميه و مهاباد بصورت الگويي براي ديگر شهر‌ها نگاه كنيم، مي توانيم به اين نتيجه برسيم كه امكان ساماندهي وجود دارد و مديران شهري سنندج نسبت به اين موضوع كم توجهي كرده اند.
پس نيازمند عزمي راسخ و بزرگ است تا بتوان اين تصوير زشت را از شهر زدود و به كمك فروشندگان و مغازه‌ داران بازار تاناكورا و استفاده از تجربه شهر‌هاي ذكر شده به اين مهم نايل آمد.
تاناكوراي شهر سنندج به يكي از منابع درآمدي براي صاحبان آن و شهروندان تبديل شده است چون اگر تا چند سال پيش، مشتريان لباس‌هاي تاناكورا را افراد كم درآمد تشكيل مي ‌داد امروز ديگر بالاي شهر و پايين شهر، دارا و ندار ندارد و همه نوع مشتري و از هر قشري با فرهنگ‌هاي مختلف و متفاوت را مي ‌توان در بازارچه تاناكوراي سنندج مشاهده كرد و اين ظرفيت و پتانسيل ارزشمندي براي توسعه منطقه و ارتقاي اشتغال آن است زيرا سبب فراهم كردن فعاليت كار و كاسبي براي صدها جوان و خانوار سنندجي شده كه در كنار آن مي توان با عوارضي متعارف و معقول در بهسازي و توسعه شهري از اين مهم نيز بهره گرفت.
سد معبر اين صنف در خيابان هاي شهر سنندج و بويژه در خيابان شهداء اين شهر به معضلي تبديل شده است و همچنين وجود مدرسه‌اي در پياده رو اين مكان است كه محل عبور و مرور دانش آموزان را به مدرسه با سختي و مشكلاتي مواجه كرده است و همچنين پرسه زدن افراد محدودي با اهدافي خاص زمينه آسيب هاي اجتماعي را ايجاد كرده است.
شهردار سابق و كنوني براي اينكه بتوان اين معضل را مرتفع كرد اقداماتي انجام داده اند و فخري شهردار كنوني سنندج با همكاري شوراي اسلامي شهر براي ساماندهي اين مكان برنامه هايي را در دستور كار قرار داده است.
استاندار كردستان هم با همكاري ادارات مرتبط در راستاي پيگيري براي ساماندهي اين موضوع در تلاش بوده است تا يك قطعه زمين براي انتقال تاناكورا به محل ديگري تهيه كند و براساس اخبار و مطالب منتشر شده و نشست هاي برگزار شده اين موضوع تا حدودي در مرحله تحقق و اجرايي شدن قرار گرفته كه اميد است در نهايت به نتيجه برسد.
تاكنون با وجود مشكلات و معضلات پيش آمده به واسطه تاناكورا، دست آورد و نفع آن بيشتر بوده اما ديگر و در شرايط كنوني اين مهم به اين روال ميسر نمي شود و ايجاد آسيب و ضررهاي آن رو به فزوني است.
اين مسله به مديريت و تلاش مسؤلان و همچنين همكاري خود مردم ذينفع هم بستگي دارد كه تاناكورا از تهديد به فرصت تبديل شود و با ساماندهي و نظارت بتوان آن را براي منطقه و كشور بهره مند كرد و مورد استفاده بيشتر قرار داد.
بيش از 95 درصد اجناس تانكوراي سنندج خارجي و بويژه چيني هستند كه مي شود زمينه اي را فراهم كرد كه توليدات با كيفيت داخلي نيز در اين مكان عرضه شود.
همچنين مي شود براي ارائه و عرضه لباس‌ هاي فاخر كُردي كه يكي از پوشيده ترين، مرتب ترين و كهن ترين پوشش‌ها بوده و داراي تنوعي زيبا است و از كم نظيرترين فرهنگ هاي دنيا محسوب مي شود و همچنين عقبه ارزشمندي دارد و در ميان كُردها هم از ارزش بالايي برخوردار است و بازار خوبي هم دارد برنامه ريزي كرد.
ضمن فروش و كسب سودآوري، مي توان از كم رنگ شدن حضور لباس كُردي به دليل ورود لباس‌هاي خارجي دست دوم كه ارزان هم عرضه مي شود جلوگيري كرد و همچنين براساس فرهنگي بودن استان دست به يك اقدام فرهنگي و نمايش فرهنگ منطقه در اين مكان براي شهروندان و بويژه گردشگران و مسافران زد.
اگر برنامه ريزي و تلاش و همبستگي دولت و بخش خصوصي براي تحقق آن بيشتر شود اين امر شدني است و اگر امروز و هرچه زودتر براي اين مسئله و ديگر موارد مشابه اقدام نشود فرداها دير خواهد شد.
6108