۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۵۸
کد خبر: 82342478
T T
۰ نفر
اجراي تفاهم نامه خواهرخواندگي بنادر شهيد رجايي و آنتورپ بلژيك

بندرعباس- ايرنا- پس از گذشت حدود پنج ماه از امضاي يادداشت تفاهم نامه خواهرخواندگي بين بنادر شهيد رجايي و آنتورپ بلژيك، يك هيات اعزامي از اين كشور به منظور ادامه مذاكرات جهت اجرايي سازي اين توافقنامه با مديركل بنادر هرمزگان ديدار و گفت وگو كردند.

به گزارش يكشنبه خبرنگار ايرنا از روابط عمومي بنادر ودريانوردي هرمزگان، اين هيأت در نشستي مشترك با الله مراد عفيفي پور مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان ديدار و به بحث و تبادل نظر پرداختند و از نزديك در جريان آخرين وضعيت توسعه اين بندر قرار گرفتند.
اعضاي هيات بلژيكي هدف از اين سفر را ادامه مذاكرات به منظور اجرايي سازي تفاهم نامه خواهرخواندگي و همچنين نگارش برنامه عملياتي در اين رابطه عنوان كردند.
در اين نشست ، پيش نويسي از يك برنامه عملياتي بر اساس مفاد تفاهمنامه در زمينه مباحث تحليل وضعيت بازار و فعاليت هاي دو بندر، حجم عمليات در آينده و حال، آموزش و توسعه منابع انساني، ساختار آموزشي مديران، زمينه هاي سرمايه گذاري بخش خصوصي و توسعه فعاليت هاي بندري و دريايي، تبادل تجارب عملياتي و مديريتي، نحوه راه اندازي بندر هوشمند(Smart Port) و تشكيل كارگروه هاي اجرايي و هم انديشي تهيه شد.
در پايان اين سفر، اراضي پشتيباني، پايانه هاي مواد معدني و كانتينري و همچنين طرح توسعه بندر شهيد رجايي از جمله بخش هاي پيشرفته ترين بندر كانتينري ايران بود كه مورد بازديد مديران بندر آنتورپ بلژيك قرار گرفت.
لازم به به ذكر است، تفاهم نامه خواهرخواندگي بين بنادر شهيد رجايي و آنتورپ طي مراسمي با حضور مقامات ارشد دريايي و بندري دو كشور 21 تيرماه سال 95 در محل سازمان بنادر و دريانوردي به امضاء رسيد.
بندر آنتورپ به عنوان دروازه ورود به اروپا با عملكرد 8.5 ميليون TEU كانتينر، در بين بنادر اروپا رتبه سوم و در دنيا در رتبه شانزدهم قرار دارد.
بندر شهيد رجايي دروازه طلايي اقتصاد ايران است كه 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزيت وتخليه وبارگيري حدود 85 درصد كالاهاي كانتينري درسطح كل بنادر كشور را پشتيباني مي كند.
بندر شهيد رجايي با 18 دستگاه گنتري كرين (جرثقيل غول پيكر جهت تخليه و بارگيري كانتينري) و40 پست اسكله، بزرگترين و پيشرفته ترين بندر كانتينري ايران است.
عمليات كانتينري در حوزه بندري از جمله شاخصهاي مهمي است كه مدتهاي بسياري بود خبري از رشد اين عمليات در بزرگترين بندر تجاري ايران وجود نداشت.
اما خوشبختانه با تلاش هاي دولت تدبير و اميد و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط كشتيراني برتر دنيا براي حضور در بندر شهيد رجايي و افزايش تردد خطوط كشتيراني لاينر به اين بندر، اين عمليات رشد قابل ملاحظه اي يافته است كه در نوع خود نشان از رشد اقتصادي در كشور دارد.
بندر شهيد رجايي در 23 كيلومتري غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده