۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۹:۱۹
کد خبر: 82344335
T T
۰ نفر

پانزدهمین پادشاه مالزی بر تخت نشست

۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۹:۱۹
کد خبر: 82344335
پانزدهمین پادشاه مالزی بر تخت نشست

كوالالامپور – ایرنا - 'سلطان محمد پنجم' از ایالت كلانتان مالزی روز سه شنبه دوران پنجساله پادشاهی خود را بر مالزی به عنوان پانزدهمین پادشاه آغاز كرد.

به گزارش ایرنا، 'تانكو محمد فاریس پترا' 47 ساله كه از وی به عنوان 'سلطان محمد پنجم' در ایالت كلانتان یاد می شد، امروز سه شنبه به عنوان 'یانگ دی- پرتوآن آگونگ' در كاخ پادشاهی مالزی در كوالالامپور سوگند یاد كرد.
در مراسم سنتی انتقال پادشاهی در مالزی، وی به عنوان سلطان ایالت كلانتان از كاخ خود در این ایالت تا فرودگاه را كه یك مسیر 14 كیلومتری بود طی كرد و هزاران نفر از مردم این ایالت از ساعات اولیه امروز وی را بدرقه كردند.
وی پس از ورود به كوالالامپور مورد استقبال 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی قرار گرفت و همچنین مراسم خوشامدگویی از وی در میدان پارلمان در پایتخت مالزی انجام شد.
'سلطان عبدالحلیم معظم شاه' 89 كه در طول زندگی خود دو بار در سال های 1970 و 1911 به سمت پادشاهی مالزی رسید، روز دوشنبه از كاخ پادشاهی مالزی در شهر كوالالامپور خداحافظی كرد و با بازگشت به ایالت 'كداح' دوره دیگری از حكمرانی خود را بر این ایالت آغاز كرد.
'تانكو محمد فاریس پترا' براساس قانون مالزی تا سال 2021 میلادی پادشاهی این كشور را در اختیار دارد.
براساس قانون اساسی مالزی، پادشاه این كشور تنها از میان 9 سلطان ایالت های مختلف از 13 ایالت، به طور دوره ای و به مدت 5 سال انتخاب می شوند.
این پست از سال 1957 میلادی و پس از استقلال فدراسیون مالایا (مالزی فعلی) ایجاد شد كه بر اساس آن پادشاه رئیس حكومت محسوب می شود.
مقام پادشاهی در مالزی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، اما در اختیار داشتن اختیاراتی همچون انتصاب قضات دادگاه فدرال و دادگاه های عالی، پیشنهاد انحلال پارلمان و دریافت تصمیمات پارلمان (بدون اجازه اظهارنظر) و همچنین تنفیذ نخست وزیر باعث اهمیت این جایگاه در برخی معادلات سیاسی این كشور شده است.
مردم ایالت كلانتان برای اینكه پادشاه مالزی براساس نوبت از این ایالت انتخاب شود 37 سال انتظار كشیدند.
آخرین پادشاه مالزی از كلانتان پدر بزرگ 'سلطان محمد پنجم' بود كه طی سال های 1975 تا 1979 به قدرت رسید و ششمین پادشاه این كشور شد.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی