۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82344728
T T
۰ نفر
مستند قديمي ترين پل استوار جهان در دزفول كليد خورد

دزفول - ايرنا - ساخت مستند تلويزيوني ' قديمي ترين پل استوار جهان' به همت يكي از مستندسازان دزفول آغاز شد.

كارگردان و نويسنده متن اين مستند تلويزيوني روز سه شنبه به ايرنا گفت:به مناسبت 15دي ماه كه در بين شهروندان دزفولي به نام روز پل باستاني دزفول مشهور است مستند تلويزيوني با عنوان قديمي ترين پل استوار جهان در دست ساخت است.
عبدالكريم بيدخ افزود:از سه ماه پيش تحقيق در خصوص علت استواري و نحوه ساخت آن آغاز شده و در حال حاضر تحقيقات آن با همكاري اساتيد و كارشناسان باستان شناسي انجام شده است.
وي زمان اين مستند تلويزيوني را 30 دقيقه اعلام كرد و گفت:فيلمبرداري اين پل نيز از اول ديماه آغاز مي شود و 15 ديماه به اتمام خواهد رسيد.
وي گفت:در اين مستند نحوه ساخت پل باستاني دزفول و دلايل استحكام اين پل با 1700 سال قدمت توضيح داده مي شود ضمن اينكه در كنار اين مستند نيز نماد انيميشني از پل و رودخانه دز جهت معرفي ساخته شده است .
بيدخ افزود:شركت آسياي هفت سنگ كه يك شركت ساختماني در تهران مي باشد نيز تهيه كنندگي اين مستند تلويزيوني را بر عهده دارد و هزينه هاي ساخت آن را عهده دار شده است.
كارگردان و نويسنده متن اين مستند تلويزيوني گفت:مجوزهايي هوايي براي تهيه تصاوير هوايي اين مستند نيز از طريق فرمانداري دزفول اخذ شده است .
پل باستاني 1700 ساله مهمترين و ممتازترين اثر تاريخي دزفول است كه بناي آن به دستور شاپور اول ساساني بعد از غلبه بر سپاه روم ساخته شد.
پل قديم دزفول به عنوان يك راه ارتباطي بين جندي شاپور و سرزمين بين النهرين در سال 263 ميلادي به دستور شاپور اول ساساني بعد از غلبه ايران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والريانوس امپراطور روم به كمك اسراي رومي بر روي رودخانه دز احداث شد.
7278/6068-خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه