۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82348939
T T
۰ نفر
تغییرات كتب درسی هنرستان ها تا سال 97 ادامه می یابد

ساری -ایرنا- مدیركل دفتر آموزش های كار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: فرایند تغییر كتاب های درسی هنرستان های شاخه های كاردانش و فنی و حرفه ای تا سال 97 بر مبنای پیاده كردن نظام جدید تحصیلی ادامه خواهد داشت.

سیدمصطفی آذركیش پنجشنبه شب و در سفر به شهرستان آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با پیاده كردن نظام آموزشی 3-3-6 ، اكنون هنرستان ها 2 سال آموزشی در پایه دوم و سوم دارند و در سال تحصیلی آینده پایه اول دوره متوسطه دوم وجود نخواهد داشت .
وی گفت : به همین دلیل ، تغییرات اساسی در كتاب های شاخه های كار دانش و فنی و حرفه ای كه پیش از سال تحصیلی جاری آغاز شده با هدف استانداردسازی دروس مهارتی در كارودانش به مرور ادامه می یابد تا كامل شود.
آذركیش با اعلام این كه تاكنون تعدادی از كتاب های مربوط به شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش بازنگری شده است ، اضافه كرد : در طراحی و تدوین برنامه های درسی شاخه فنی و حرفه ای اسناد بالادستی از جمله سیاست های كلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران ، سند جامع علمی كشور و همچنین استاندارد های بین المللی مرتبط با آموزش های فنی و حرفه ای ملاك عمل قرار می گیرد.
** نوسازی تجهیزات هنرستان های كشور با 500 میلیارد ریال اعتبار
مدیركل دفتر آموزش های كاردانش وزارت آموزش و پرورش همچنین از افزایش بیش از 40 درصدی اعتبارات تجهیزات مورد نیاز هنرستان های فنی و حرفه ای وكارودانش در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: سال گذشته این بودجه 254 میلیارد ریال بود كه امسال به حدود 500 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی افزود : 360 میلیارد ریال از این مبلغ از محل اعتبارات بودجه ای این وزارتخانه و 140 میلیارد ریال دیگر نیز از محل فروش 2 درصدی گاز كشور برای نوسازی و به روزرسانی هنرستان های كشور اختصاص داده شده كه توزیع اعتبارها نیز به استان ها آغاز شده و اختصاص آن به هنرستان ها نیز از سوی ادارات كل آموزش و پرورش استان ها انجام خواهد شد.
او ادامه داد: اكنون حدود 650 هزار هنرجو در شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش در بیش از هفت هزار هنرستان كشور مشغول تحصیل هستند.
** مهارت آموزی ضرورت اجتناب ناپذیر امروز ایران
مدیركل دفتر كاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه مهارت آموزی ضرورت اجتناب ناپذیر جامعه امروز است ، گفت : با توجه به كمبود نیروی ماهر در جامعه ، آموزش های مهارتی و كارآفرینی باید در مدارس تقویت شود.
آذركیش افزود : كارآفرینی یكی از ویژگی های مدارس در افق 1404 است و آموزش و پرورش برای جلوگیری از بیكاری دانش آموزان باید در راستای افزایش مهارت های فنی و حرفه ای تلاش كند.
وی با اشاره به این كه مهارت كلید رفاه فردی و رشد اقتصادی جامعه است، گفت: فارغ التحصیلان هنرستان های كاردانش و فنی و حرفه ای نخستین گروه از دانش آموزان هستند كه بعد از گرفتن دیپلم می توانند وارد بازار كار شوند.
خبرنگار: مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
۰ نفر