۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۹
کد خبر: 82350396
T T
۰ نفر

ساخت دست مصنوعي با كنترل صوتي در ايران

۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۹
کد خبر: 82350396
ساخت دست مصنوعي با كنترل صوتي در ايران

تهران- ايرنا- دانشجوي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي، موفق به طراحي و ساخت دست مصنوعي شد كه به وسيله صوت، قابل كنترل است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از واحد علوم و تحقيقات، 'دست مصنوعي با كنترل صوتي' همزمان با هفته پژوهش و در هفدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، فناوري و فن بازار رونمايي شد.
دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي واحد علوم و تحقيقات و طراح و سازنده اين دست مصنوعي گفت: با توجه به اينكه پروتزهاي اندام فوقاني، در حال حاضر با استفاده از پردازش سيگنال عضلاني عمل مي كنند، در مواردي كه فرد معلول دچار فلج چهار عضو شده باشد و يا به هر علتي توانايي كنترل باقيمانده عضلات خود را از دست داده باشد پروتز ذكر شده قابل استفاده نيست و همين معضل، انگيزه من براي طراحي و ساخت دست مصنوعي با كنترل صوتي بود.
'بابك رضايي افشار' افزود: در طراحي و ساخت دست مصنوعي با كنترل صوتي از علوم مختلفي نظير شبكه هاي عصبي، شناسايي آماري الگو، داده كاوي، پردازش سيگنال و تلفيق آن با الكترونيك و توانبخشي استفاده شده است.
وي ادامه داد: در اين دستگاه با استفاده از صداي شخص معلول با صحت 90 درصد، فرامين صوتي روزمره به پروتز آموزش داده مي شود و با فراخواني فرامين آموزش داده شده، حركات اين دست مصنوعي براي انجام امور روزمره كنترل مي شود.
رضايي افشار، وزن بسيار پائين به علت استفاده از فيبرهاي كربني در ساخت، امكان برنامه ريزي با نرم افزار اختصاصي توسط مصرف كننده بدون نياز به حضور كارشناس، حركت تمامي پنج انگشت و نيز بند انگشت ها و امكان تقليد كامل حركات دست انسان را از جمله مزاياي اين پروتز اندام فوقاني ذكر كرد.
وي تصريح كرد: از آنجا كه هنگام فرامين صوتي ممكن است نويز و سر و صداي محيط بر روي آن تأثيرگذار باشند، در اين پروژه اقدام به طراحي و ساخت ميكروفن گردني كردم كه اين ميكروفن مي تواند به صورت مستقيم سيگنال صوتي را از طريق حنجره دريافت كند بنابراين نويز و سر و صداي محيط كمترين تأثير را بر روي پروتز خواهد داشت. ل
به گفته اين محقق جوان، از اين ميكروفن مي توان در ديگر صنايع نيز با اندكي تغيير استفاده كرد.
وي خاطرنشان كرد: نمونه اوليه اين پروژه در مدت سه سال با صرف هزينه اي بيش از 200 ميليون ريال و با همكاري دانشكده مهندسي پزشكي واحد علوم تحقيقات و راهنمايي دكتر 'مجيد پولاديان' رئيس دانشكده ساخته شده و به ثبت رسيده است.
رضايي افشار با بيان اينكه اكنون پروتزهاي الكترونيكي توسط كشورهاي معدودي توليد شده و با قيمت بالايي در دنيا به فروش مي رسد، افزود: مذاكراتي با شركت هاي داخلي وخارجي در راستاي توليد انبوه اين پروتز در حال انجام است كه اميدواريم با جلب حمايت هاي بيشتر جزء توليد كنندگان اين نوع پروتزها قرار بگيريم.
هفدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي، فناوري و فن بازار از چهارشنبه، 24 آذرماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران گشايش يافته و امروز، 28 آذرماه به كار خود پايان مي دهد.
علمي**1055**1440
دريافت كننده : زينب كارگر ** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر