محقق برنده جایزه مصطفی (ص) خواستار افزایش سرمایه گذاری كشورهای اسلامی در پژوهش علوم شد

كوالالامپور – ایرنا – یك برنده جایزه مصطفی (ص) روز دوشنبه اعطای این جایزه بین المللی به دانشمندان جهان اسلام را برای ترویج علم و دانش و افزایش تحقیق توسط دانشمندان كشورهای اسلامی با اهمیت دانست و خواستار توسعه سرمایه گذاری كشورهای اسلامی در بخش تحقیقات علوم شد.

پرفسور 'عمر یاغی' دانشمند اردنی الاصل آمریكا و برنده جایزه سال 2015 مصطفی (ص) به دلیل ارائه بهترین اثر در حوزۀ علم و فناوری نانو به خبرنگار ایرنا، گفت: اهدای این جایزه به یك فرد باعث می شود كشور گیرنده جایزه و رشته ای كه این جایزه به آن تعلق می گیرد، مورد توجه واقع شوند.
وی در حاشیه نشست پنج روزه علم و فناوری جایزه مصطفی (ص) كه با همكاری دانشگاه پوترا مالزی در كوالالامپور برگزار می شود، گفت: اعطای این جایزه جدید به محققان و دانشمندان اسلامی كه جزئیات جایزه معتبر بین المللی را داراست باعث توسعه علم در جهان اسلام می شود.
جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است كه هر دو سال یكبار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می ‌شود و به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تأكید بسیار آن حضرت به علم ‌آموزی، به نام یكی از القاب پیامبر اكرم، مصطفی، به معنای برگزیده نامگذاری شده است.
جایزه مصطفی در چهار رشته علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری زیستی و پزشكی، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و طرح برتر دانشمند مسلمان اعطا می ‌شود و برگزیدگان هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، 500 هزار دلار جایزه ویژه دریافت می‌ كنند كه مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌ شود.
این جایزه سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
برنده جایزه مصطفی (ص) در ادامه در مورد چالش های كشورهای اسلامی در زمینه انجام تحقیق و پژوهش، گفت: در جهان اسلام نیز مثل سایر كشورهای جهان برخی چالش ها برای انجام تحقیقات پایه ای وجود دارد. تحقیق در همه جای دنیا امر بسیار مشكلی است كه به هزینه ها و تعهدات زیادی نیاز دارد.
'عمر یاغی' گفت: اگرچه در بسیاری از كشورهای اسلامی زیرساخت هایی برای انجام تحقیق وجود دارد، اما سئوالی كه باید به آن پاسخ داده شود این است كه روی چه موضوعاتی باید تحقیق انجام شود، چه موضوعاتی در صدر اهداف قرار گیرد، چه نوع حمایت هایی و چه مدت زمان برای انجام این قبیل تحقیقات مورد نیاز است.
این استاد رشتۀ شیمی دانشگاه بركلی آمریكا خاطرنشان كرد: چالش هایی كه دانشمندان اسلامی با آن در تحقیق مواجه هستند مشابه چالشی های دانشمندان غربی است. تامین تجهیزات و منابع مالی از سوی دولت ها، به نوآوری و داشتن محققانی كه بتوانند به صورت مستقل در خصوص ابتكار و نوآوری فكر كنند و به نتایج كاربردی پایدار از تحقیق دست یابند، كمك می كند.
یاغی آموزش و یادگیری به ویژه در بین محققان جوان را پایه های اصلی و مهم تحقیق دانست و تاكید كرد: منابع حمایت كننده مالی نباید انتظار داشته باشند سرمایه گذاری آنها بعد از یكسال به تولید كالا و یا خدمات منتهی شود، بلكه این سرمایه گذاری طولانی مدت است كه به دانش جدید و تولید منتهی خواهد شد.
این دانشمند 50 ساله اردنی الاصل سال 2004 نیز جایزۀ ساكونی از جامعه شیمی كشور ایتالیا، و سال 2007 جایزۀ پژوهش و تولید برنامۀ هیدروژن را به‌خاطر اثر منحصربه‌ فردش در زمینۀ ذخیره‌سازی هیدروژن كسب كرده است.
وی دارای كرسی استادی بیش از 10 دانشگاه در كشورهای چین، كره جنوبی، ویتنام، عربستان سعودی، و امارات عربی است و بیش از 200 مقاله در معتبرترین مجله‌های جهانی دارد.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی