۱ دی ۱۳۹۵، ۵:۳۸
کد خبر: 82354729
T T
۰ نفر
شب یلدا در وین ؛ جلوه ای از هنر، نمایش و موسیقی ایرانی

وین- ایرنا- شب یلدای ایرانی شامگاه سه شنبه بیستم دسامبر 2016 در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در وین پایتخت اتریش با حضور جمعی از هموطنان، دانشجویان ، هنرمندان و اصحاب فرهنگ ایران و اتریش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در وین، جمع زیادی از هموطنان با همراهی اصحاب فرهنگ و هنر ایران و اتریش و كشورهای خاورمیانه در این مراسم گرد هم آمدند و این آیین باستانی ایرانیان را جشن گرفتند.
در ابتدای این مراسم میترا شاهمرادی شاعر و هنرمند ایرانی مقیم وین و پروفسور ماركوس ریتر استاد برجسته ایران شناسی دانشگاه وین و رئیس پژوهشگاه هنر اسلامی در یك نشست صمیمانه پیرامون شب یلدا و فرهنگ ایرانیان سخنرانی كردند.
در طول این مراسم برنامه های متنوعی فرهنگی و هنری شامل اجرای موسیقی و نمایش داستان « رستم و سهراب » به طراحی و كارگردانی جواد نمكی پژوهشگر تئاتر و با سرپرستی و آهنگسازی مهیار علیزاده آهنگساز پرآوازه ایرانی اجرا شد.
در اجرای این اثر كه تلفیقی از نمایش و موسیقی ایرانی بود عماد عطارزاده نوازنده پیانو و شهرام محمد بیگی نوازنده دف همكاری كردند و در پایان تصنیف «مرغ سحر» اجرا شد.
از دیگر ویژگی های این گردهمایی برپایی بازارچه سنتی و صنایع دستی ایرانی بود كه به جذابیت این مراسم افروده بود. آیین شب یلدا به عنوان حسن ختام با تفأل به دیوان حافظ پایان یافت.
پس از پایاین مراسم پرفسورماركوس ریتر در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت:آیین شب یلدا یكی از زیباترین آیین های باستانی ایرانی است.
وی افزود، چنین برنامه هایی كه به معرفی فرهنگ و تاریخ و هنر ایرانی می پردازد در انتقال و تبادل مفاهیم فرهنگی و شناخت و درك بین فرهنگی میان ایرانیان و اتریشی ها موثر است.
ریتر افزود ، آیین شب یلدا در برخی جهات یادآور شب میلاد مسیح است. در هر دو آیین خانواده ها گرد هم می آیند و در كنار یكدیگر با خوردن غذا های متنوع مخصوص این شب را جشن می گیرند.
او ادامه داد د: در گذشته جشن شب كریسمس در بیستم دسامبر یعنی همزمان با شب یلدا برگزار می شد ولی پس از اصلاح تقویم گریگوری این آیین به 25 دسامبر انتقال یافته است.
وی اظهار كرد : البته شب یلدا از نكات برجسته بسیار فراوانی برخوردار است. آیین شاهنامه خوانی و شعر خوانی و قصه گویی از ویژگیهای منحصر به فرد این آیین و سنتی گرانمایه ی ایرانیان است.
همچنین آیین شب یلدا د در مركز شیعیان اتریش و به همت گروه فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان اتریش برگزار شد.
این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نظام الدین حائری شیرازی و با قرائت غزلیات مولوی و حافظ برگزار شد.
شبك **1917**انتشار دهنده :سید محمدباقر نوربخش
۰ نفر