۴ دی ۱۳۹۵، ۰:۲۵
کد خبر: 82358068
T T
۰ نفر
جشنواره اي باطعم ملس در آمل/ استقبال هزارنفري براي احياي آيين' ازگيل پزان'

ساري- ايرنا-دومين جشنواره آييني 'كنس دِشو' (ازگيل پزان) با حضور پرشور و استقبال خانواده هاي آملي روز جمعه درحالي برگزار شد كه كام همه شركت كنندگان با رب ' كنس' ترش مزه آشنا شد.

به گزارش خبرنگارايرنا، اين جشنواره دو سال پس از برگزاري نخستين جشنواره آن درمنطقه جنگلي
' چلاو ' آمل در مجموعه سراي مهر شهرداري و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ، هيات كوهنوري و صعودهاي ورزشي شهرستان ، شوراي اسلامي شهر و شهرداري آمل برگزار شد.
اجراي موسيقي محلي ، قرائت شعرهاي مازندراني و همخواني گروه هاي موسيقي استاني و سخنراني برخي چهره هاي فرهنگي واجتماعي در موضوع هاي اهميت حفظ واحياي خرده فرهنگ هاي رايج در روستاهاي مازندران از برنامه هاي اين همايش يك روزه بود.
كنس در زبان محلي مازندراني نام گونه ميوه جنگلي است كه نام فارسي آن ‌ازگيل جنگلي يا ازگيل وحشي و هم خانواده با سيب ، گلابي ، به ، زالزالك و گلابي وحشي است.
ميوه ‌ازگيل بسيار سخت و اسيدي است و تا زماني كه خوب رسيده نشود قابل خوردن نيست و گوشت ازگيل پس از رسيدن از رنگ سفيد به قهوه اي تغيير مي كند و كاملا نرم وشيرين مي شود.
در اين جشنواره و به ابتكار برگزاركنندگان آن در حدود 20 غرفه در محوطه مجموعه سراي مهر شهرداري آمل ، غرفه هايي از مراحل فرآوري ميوه كنس تا رب به نمايش گذاشته شد و حاضران ضمن بازديد از مراحل تهيه رب ازگيل، فرآورده هاي آن را نيز خريداري كردند.
در اين غرفه ها ميوه ازگيل را براي شست و شو در داخل تشت بزرگي قرار داده و پس از جداكردن شاخ وبرگ وتميزشدن كامل، آن را به همراه مقداري آب روي حرارت آتش قرار مي دهند تا كاملا پخته و به زبان محلي ' پتكا ' شود و براي تسريع در عمل آوري آن به تناوب چندين بار با كفگير هم مي زنند تا همه قسمت هاي آن به طور كامل بپزد.
ازگيل پخته شده بعد از اين مرحله داخل كيسه اي قرار داده مي شود و با ضربه زدن به آن و جداكردن دانه و پوست ، آب حاصل از آن را درون ظرف ديگري مي ريزند و پس از حرارت دوباره و تغيير رنگ آن به شكل قهوه اي، رب از آن به دست مي آيد.
رييس انجمن بومي و سرود اداره فرهنگ وارشاد اسلامي آمل در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: از رب كنس يا ازگيل در تهيه انواع غذاهاي محلي مثل ترش آش و گرناآش، فسنجان، پخت نوعي ته چين مرغ محلي و مرغ ترش و تهيه نوعي نان پيازي استفاده مي كنند.
حشمت الله اياز افزود : ميوه ازگيل سرشار از ويتامين هاي ‌سي و بي ، اسيدسيتريك و اسيدمالك است و براي آرامش و تقويت اعصاب و درمان عفونت روده بزرگ مفيد و در درمان زخم دهان و تورم مخاط گلو موثر است و برگ آن نيز براي درمان سالك استفاده مي شود.
رييس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي آمل هم در خصوص برگزاري دومين جشنواره كندس دشو درگفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت :‌ اين جشنواره با توجه به اينكه خاستگاه اصلي ميوه دهي ازگيل وحشي در جنگل هاي دهستان چلاو واقع در بخش امامزاده عبدالله است وبه لحاظ موقعيت گردشگري منطقه، دومين جشنواره آن نيز در آمل برگزار شد.
محمد محمدي افزود : هدف از برگزاري اين جشنواره احياي آيين هاي بومي و محلي رايج در منطقه و انتقال درست آن به آيندگان با برگزاري اين برنامه قابل تحقق است.
وي ادامه داد :‌ استقبال شهروندان آملي از اين جشنواره بسيار پرشور و كم نظير بوده و با توجه به اين ظرفيت و اقبال عمومي از آن انتظار است مسئولان شهرستاني واستاني با حمايت هاي لازم زمينه برگزاري جشنواره هاي استاني وحتي ملي را در منطقه فراهم كنند.
محمدي يادآورشد: گسترش آيين هاي سنتي وكهن باعث حفظ هويت فرهنگي وهمبستگي اجتماعي مي شود وبرگزاري جشنواره هايي مثل ' كنس دشو ' به حفظ اين آيين ها رايج منطقه كمك زيادي خواهد كرد.
خبرنگار : مهدي غلامي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7327/1654