۴ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82358788
T T
۰ نفر
سعي ساعي، براي ايجاد جنگل باني علمي در ايران

كرج- ايرنا- مهندس كريم ساعي، پدر جنگل باني نوين و علمي كشور، بزرگ مردي است كه در دي ماه 64 سال پيش دنياي فاني را ترك كرد اما از خود نامي نيك برجاي گذاشت.

به گزارش ايرنا، آنهايي كه در دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران تحصيل كرده اند، در محوطه سرسبز دانشكده مزار مردي را مي شناسند كه پايه گذار جنگل داري علمي در ايران است.
مهندس كريم ساعي كه روزگاري در دانشكده كشاورزي تحصيل مي كرد، حالا در پناه سايه درختان كهنسال دانشكده آرميده است.
مردي كه اولين مدير جنگلباني كشور بود و براي اولين بار آماري از مساحت جنگل هاي كل كشور را تهيه كرد.
يادگارهاي زنده اش هنوز وجود دارند : پارك ساعي و درختان تناور خيابان وليعصر تهران به ابتكار و طراحي او ايجاد شدند.
ساعي در سال 1289 در مشهد متولد شد، تحصيلات دانشگاهي خود را در مدرسه ي عالي (دانشكده) فلاحت دانشگاه تهران (واقع در كرج) گذراند و در سال 1310 با درجۀ مهندسي فارغ‌التحصيل شد.
با قبولي در چهارمين دوره اعزام محصلان به خارج از كشور براي مدت دو سال به مونپليه در انستيتو اگرونوميك فرانسه رفت و با درجه ممتاز فارغ التحصيل شد.
موفقيت هاي تحصيلي او باعث شد تا مجله علمي تخصصي در فرانسه، او را به عنوان يكي از چهره‌هاي شاخص علم جنگل در آن سالها معرفي كند.
پس از آن فوق ليسانس خود در رشته آمار جنگل را در سال 1316 ازدانشگاه بركلي كاليفرنيا گرفت و به كشور بازگشت.
وقتي در 1317 'دايره جنگل' به عنوان اولين نهاد مديريت جنگل ها در كشور راه اندازي شد، ساعي تصدي آن را برعهده گرفت و بر اثر اقدامات او يك سال بعد اين نهاد كوچك به 'اداره جنگلباني' و بعدها به 'اداره كل جنگل ها' ارتقاء يافت.
در همان سال ها او و همكارانش قوانين و مقررات جنگل را تدوين كردند و به تصويب مجلس آن زمان رساندند.
اما رياست او بر اين اداره كل دوام چنداني نداشت و برخي از سودجويان كه قوانين و مقررات جنگل منافع اقتصادي شان را به خطر انداخته بود، با استفاده از نفوذ برخي افراد پرونده شكايتي از ساعي را به ديوان كيفري بردند و او را از كار بركنار كردند.
با اين حال ساعي خانه نشين نشد و پيشنهاد كرد تا در دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران رشته جنگل ايجاد شود و خود نيز به عنوان استاد در اين دانشكده مشغول به كار شد.
ساعي موفق شد تا در سال 1325 براي اولين بار مساحتي از جنگل هاي ايران را تخمين بزند، پس از آن در سال 1327 جلد اول و در سال 1329 جلد دوم كتاب 'جنگل شناسي' را منتشر كرد كه با نشر اين كتاب اساس اطلاعات علمي جنگلبانان كشور پي ريزي شد.
با تأسيس بنگاه جنگل ها در سال 1328 او با سمت رئيس هيأت مديره و مدير عامل اين بنگاه، مشغول فعاليت شد.
در پانزدهم آذرماه 1328 نشريۀ مخصوص كاركنان بنگاه جنگل‌ها را با عنوان خبرنامه بنگاه جنگل‌ها منتشر كرد كه اولين نشريۀ ايراني در زمينۀ منابع طبيعي بود.
اين نشريه پس از ساليان دراز هنوز هم با نام فصلنامه جنگل و مرتع به حيات خود ادامه داده است.
مسئوليت هاي ساعي باعث شده بود تا او دائماً براي تحقيق و پژوهش در سفر باشد و در يكي از همين سفرها نيز از دنيا رفت.
درگذشت او در چهارم دي ماه 1331 هنگام بازگشت از شيراز به تهران و بر اثر سانحه سقوط هواپيما اتفاق افتاد.
گويي خود مي دانست كه به دليل سفرهاي پي در پي عمري كوتاه دارد و در42 سالگي وصيت كرده بود تا او را در دانشكدۀ منابع طبيعي دانشگاه تهران به خاك بسپارند.
مرگ زود هنگام مهندس كريم ساعي باعث تأسف فراوان همكاران، شاگردان و مجامع علمي كشور شد و ضايعه درگذشتش در مطبوعات و محافل كشورهاي ديگر نيز بازتاب داشت...
6156/1535 خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشار دهنده:داريوش غفاري