آغاز برندسازی پمپ بنزین ها از ماه آینده/قیمت سوخت افزایش نمی یابد

تهران- ایرنا - مدیر بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینكه تاكنون مجوز راه اندازی 26 برند صادر شده كه قرار است از ماه آینده كار خود را آغاز كنند، گفت: قرار نیست در طرح برندسازی قیمت سوخت افرایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا مظلومی» امروز (یكشنبه) در نشست خبری با تشریح جزییات طرح برندسازی در جایگاه های عرضه سوخت كشور افزود: مجوز فعالیت پنج شركت نیز در مرحله صدور قرار دارد.
وی با بیان این كه 20 تقاضای جدید در حال بررسی است، گفت: تاكنون درخواستی از سوی شركت های خارجی برای برندسازی ارایه نشده است ، اما در صورت درخواست از طرف آنها، مشكلی وجود ندارد و بررسی می شود.
مدیر بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: هم اكنون حدود سه هرار و 600 جایگاه سوخت در كشور فعالیت می كنند كه 191 جایگاه دولتی و بقیه خصوصی است.
وی با بیان این كه برندها می توانند جایگاه های خصوصی را تحت پوشش قرار دهند، افزود: جایگاه های دولتی نیز واگذار خواهند شد.
مدیر بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: اكنون، شركت های زنجیره ای توزیع سوخت، قیمت یكسانی را از رانندگان اخذ كرده و هزینه اضافی دریافت نمی شود.
مظلومی گفت: اما در آینده، خدمات شركت ها و جایگاه ها ارزیابی شده و تلاش می شود تا فضایی رقابتی بین جایگاه ها در چگونگی ارایه خدمات و اخذ هزینه ها شكل گیرد.
وی به چگونگی صدور مجوز برای شركت های متقاضی طرح برندسازی جایگاه های عرضه سوخت اشاره كرد و گفت: پس از آخرین فراخوان، 20 تقاضای جدید دریافت شد كه در حال بررسی آنها هستیم.
مدیر بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه كرد: برندهایی كه مجوز آنها صادر شده است، می توانند اقدام به ساخت و خرید جایگاه های موجود كرده و یا این كه جایگاه های موجود را در اختیار بگیرند.
مظلومی با بیان این كه قرار است در آینده، برندها سطح بندی شده و به سه درجه تقسیم بندی شود، گفت: برند ها می توانند 20 درصد جایگاه های سطح كشور، 30 درصد جایگاه های استان و 50 درصد جایگاه های هر شهرستان را در اختیار داشته باشند.
وی از ورود پالایشگاه ها به عرصه سوخت رسانی خبر داد و افزود: تاكنون درخواست سه پالایشگاه شیراز، تبریز و اصفهان، نهایی شده است.
مدیر بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی یادآور شد: این پالایشگاه ها می توانند علاوه بر تولید سوخت، در توزیع و حمل آن نیز فعالیت داشته باشند.
مظلومی با بیان این كه نرخ سوخت توزیعی در جایگاه های تحت برند، به قیمت مصوب كنونی خواهد بود، گفت: امكان دارد در آینده در مقابل خدماتی كه جایگاه ها عرضه كنند، هزینه بیشتری از مشتری دریافت شود.
وی ادامه داد: از طریق تابلویی كه در ورودی جایگاه ها نصب می شود، درباره دریافت خدمات و هزینه بیشتر، اطلاع رسانی خواهد شد.
مظلومی به توزیع بنزین ارزان تر توسط برخی برندها، اشاره كرد و گفت: راه اندازی جایگاه ها باعث ایجاد رقابت می شود به طوری كه در برندی كه به صورت آزمایشی در اصفهان آغاز به كار كرده است، شاهد ارزان فروختن بنزین در برخی ساعات هستیم.
مدیر بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: این شركت از ساعت 12 شب تا 6 صبح هر لیتر بنزین را 200 ریال ارزان تر به فروش می رساند.
مظلومی اضافه كرد: شركت دیگری نیز كه در تبریز و برخی جایگاه های تهران فعالیت دارد، پیشنهاد داده است بنزین را در برخی زمان ها 200 ریال ارزان تر بفروشد.

**كارت سوخت
وی درباره سرنوشت كارت سوخت و تاثیر آن در طرح برند سازی نیز گفت: باید منتظر تصمیم مجلس و دولت در این باره باشیم تا مشخص شود آیا این جایگاه ها باید به تجهیزات كارت سوخت مجهز شوند یا این كه نیازی نیست.
مدیر بازرگانی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی همچنین به واگذاری عملیات سوخت رسانی هواپیماها به بخش خصوصی اشاره كرد و گفت: در مراحل پایانی این طرح قرار داریم و بزودی اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مظلومی پیش از این اعلام كرده بود، در راستای كیفی سازی ارایه خدمات درصدد انتخاب شركت های صاحب صلاحیت برای استمرار سوخت رسانی به صورت برند هستیم.
شركت صاحب صلاحیت یا برند، شركتی است كه مجموعه ای از جایگاههای عرضه فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدملات قرار می دهد كه اینكار می تواند از طریق احداث جایگاه های جدید، خرید جایگاه های موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاه های موجود بدون اصرار بر تجمیع مالكیت در آنها صورت پذیرد.
شركت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع به موقع آن در جایگاههای تحت پوشش و همچنین مسئولیت كمیت و كیفیت عرضه فرآورده های نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص شده بر عهده دارد.
شركتی كه می خواهد برندسازی جایگاه های عرضه را بر عهده گیرد در بخش سوخت مایع باید حداقل 60 نازل را راه اندازی كند و در مدت دو سال این تعداد را به 300 نازل برساند و شركتی كه در بخش CNG سرمایه گذاری می كند باید در گام اول اقدام به راه اندازی 300 نازل سوخت كند.
اقتصام **2022** 1070**1561** خبرنگار: میثم طاهری **انتشاردهنده:مژگان توانا
۰ نفر